Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidpunkt

Moderator: Telldus

Post Reply
OveA
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidpunkt

Post by OveA »

Jag har stora problem att få klockan i Telldus Live att trigga vid inställd tid. Jag är ny i Telldus-världen men hyfsat bra tekniker inom data/el/radio så jag tycker jag borde kunna få till det. Men det är troligen något fundamentalt jag missat!

Min "scen" är mycket enkel: jag vill tända fönsterlampor vid solnedgång och släcka igen kl 00:30. Tändningen vid solnedgång fungerar som väntat men släckningen sker inte 00:30. Medan jag bekantade mig med de olika triggeralternativen använde jag olika klockslag bara för att se om jag fattat det där med att "trigga vid visst klockslag" rätt. Det verkade så, men när jag nu kör "skarpt" med släckningstiden satt till 00:30 så släcks belysningen i förtid. Det verkar som att släckningen sker vid någon av de släckningstider jag använt när jag tidigare labbat. Som om TellStickNet minns tidigare använda klockslag och använder det klockslag som tidsmässigt ligger först i "minnet"! Det känns ju väldigt långsökt men faktum är att släckningen sker vid klockslag som inte finns i någon Händelse i Telldus Live. Dessutom har släckningen skett vid samma klockslag de tre kvällar jag hittills testat.

Någon på forumet som kan kasta ljus(!) över mitt släckningsproblem?
OveA
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Re: Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidp

Post by OveA »

När jag läser andra inlägg på forumet så inser jag att jag nog var för snål på fakta runt problemet.

Min klock-trigger är inställd på 00:30. Det är den genom att jag skapat en ny händelse, dragit klockan till "Triggers", valt tiden 00:30 från drop-downboxarna och klickat "Lägg till". Tidszon är satt till Europe/Stockholm i "Platser". När jag kollar Enhetshistoriken för mottagaren visar den "släck-events för kl 23:30:06, 00:30:04, och 01:00:10 för senaste kvällen och för kvällen innan 23:30:13, 00:30:05 och 01:00:11. Ca 23:30 var det som belysningen verkligen släcktes.

Jag vet att jag tidigare testat med släck-tid 01:00 ifall det var något lurt med timmen just efter dygnsskifte. Dessutom verkar det troligt att jag testat med olika släckningstider runt kl 23:30. Jag har provat flera gånger att radera hela händelsen och sedan återskapat den, men ser ingen skillnad.

Om det är så att det finns "minne över senast använda klockslag", hur tömma "minnet"?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidp

Post by etompau »

OveA wrote:När jag läser andra inlägg på forumet så inser jag att jag nog var för snål på fakta runt problemet.

Min klock-trigger är inställd på 00:30. Det är den genom att jag skapat en ny händelse, dragit klockan till "Triggers", valt tiden 00:30 från drop-downboxarna och klickat "Lägg till". Tidszon är satt till Europe/Stockholm i "Platser". När jag kollar Enhetshistoriken för mottagaren visar den "släck-events för kl 23:30:06, 00:30:04, och 01:00:10 för senaste kvällen och för kvällen innan 23:30:13, 00:30:05 och 01:00:11. Ca 23:30 var det som belysningen verkligen släcktes.

Jag vet att jag tidigare testat med släck-tid 01:00 ifall det var något lurt med timmen just efter dygnsskifte. Dessutom verkar det troligt att jag testat med olika släckningstider runt kl 23:30. Jag har provat flera gånger att radera hela händelsen och sedan återskapat den, men ser ingen skillnad.

Om det är så att det finns "minne över senast använda klockslag", hur tömma "minnet"?
Någon funktion för att "tömma minnet" finns mig veterligen inte, i alla fall inte för vanliga användare via webbgränssnittet. Det ska räcka med att ta bort händelsen.
Kanske kan du testa med att göra händelsen inaktiv (kugghjuls-menyn) och se om händelsen upphör.
Är det någon speciell anledning till att du sköter tändning/släckning via händelser och inte via schemaläggaren?
OveA
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Re: Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidp

Post by OveA »

Tack etompau för snabbt svar!
Jag valde klockan därför att den såg så enkel ut att använda. Plus att man med en "eller-funktion" kunde trigga händelsen med en fjärrkontroll som fanns med i startpaketet.
Jag ska testa att avaktivera händelsen i natt men då misstänker jag att inget alls händer eftersom jag då avaktiverar klockan helt. Kommer det ändå triggers fast klock-funktionen är helt avstängd före det väldigt underligt...
Men jag ska parallellt börja utforska Schemaläggaren...
Post Reply