Tellstick Net eller vänta?

Moderator: Telldus

Post Reply
eco
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net eller vänta?

Post by eco »

Fick ett ryck för snart ett år sedan och köpte på mig en massa Nexa sändare och mottagare, samt en Nexa Gateway. Det senare var ett stort misstag, då jag efter någon månad (!) med strul och otaliga mail till deras support gett upp på den.

Såg nu att Clas Ohlson har en drive på startpaketet för Tellstick Net (990:- för "lilla startpaketet), så blev jag lite sugen att ta tag i det där igen. Jag är inte på jakt efter något superavancerat, men skulle gärna vilja ha en produkt som fungerar och som har ett någorlunda ok användargränssnitt. Det jag vill kunna göra är att styra lamport via mobilen och se om någon dörr står öppen. (Är medveten om att Nexa bara är envägs jämfört med t.ex. Z-Wave som är det jag egentligen skulle vilja ha... ;)).

Så frågan är: Är det vettigt att köpa Tellstick Net idag och få igång en grundläggande funktionalitet, eller ska man vänta på Tellstick Lite (med Z-wave fast klarar inte att ta emot från sändarna, då får jag vänta på Pro) eller vänta på Nexa Bridge (också Z-Wave och vad som verkar, utifrån en screenshot på produktsidan, ett hyggligt gränssnitt)?

Och en följdfråga som jag inte lyckats klura ut: Kräver NET fortfarande uppkoppling mot internet för att fungera? Hittar flera forumtrådar som är flera år gamla där det står att de tittar på att bygga bort det, men jag hittar ingen ny information om det alls?


Tacksam för att tappa in på den kollektiva visdomen i denna grupp - vad säger ni?
Pajon
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by Pajon »

Tjenare!

NET kräver uppkoppling.
Tittar du på Telldus ZNET Lite, krävs ingen uppkoppling för att händelser ska triggas (de körs lokalt).

Själv hade jag NET tidigare, men utökade med även en ZNET. Använder båda, på så vis fungerar det att ta emot från sensorer osv.
Nu vet man inte när Pro kommer att släppas, men det lär dröja ett tag till.
Hade jag varit dig hade jag letat upp en begagnad NET på nätet och sedan investerat i även en ZNET.
Fantastiskt och stabilt gentemot ZWAVE, så många fler möjligheter som har öppnats för en nu! :)
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by jorang »

Hvor fikk du kjøpt Tellstick ZNet nå? Eneste treff jeg får på prisjakt.no er Dustin, og de får den inn på lager først i januar 2016 - https://www.dustinhome.no/product/50108 ... emarketing

Hva kommer til å være forskjellen på Tellstick ZNet Lite - og Pro?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Pajon
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by Pajon »

jorang: Jag köpte den på kjell.com förra veckan.
Nu ser det ut som om den även har tagit slut där, dessvärre! :(
Enorm efterfrågan på ZNET verkar det som, och inte undra på kan jag säga. En fantastisk enhet!
Pajon
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by Pajon »

Jorang: Om du har möjlighet, kan du gå in i en Kjell-butik (om du känner någon i Sverige) och be dem beställa in en enhet från en annan butik.
Jag kan se att den finns på Kjell i Skövde, samt Stockholm - Södermalm Skrapan.

Det var på detta vis som jag kunde få hem den till Kjell-butiken i Kristianstad.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by jorang »

Sjekket inne på Telldus.se jeg også. Ser ut til at Kjell&CO er de eneste som selger den for tiden.
Den finne på butikklager i Norge også, men nettbutikken er utsolgt.

Har flere spørsmål som jeg håper noen kan svare på.
- Lite ikke støtter 433MHz, men at Proversjonen skal støtte begge frekvensområdene. Er det også andre ventede forskjeller på Lite og Pro?
- Er det gitt noen indikasjoner om når Pro skal lanseres? Rykter?
- Ser av en annen post at f.eks sensorer på 433 (snappet opp av en tradisjonell Net) kan trigge hendelser som ZNet kan utføre - f.eks varmestyring og frostsikring. Er det også omvendt? I så fall kan man benytte sine gamle sensorer videre ved å ha Net og ZNet i parallell drift mot samme konto, og samtidig sikre at ZNet utfører lokalt gjennom Net hvis internett forsvinner
______________________________
Mvh/ BR JoranG
eco
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by eco »

Tackar för svar. Lutar då åt en NET, framförallt när den var så pass billig (990 med fyra pluggar, en magnetkontakt och en temperatursensor kändes billigt). Så får jag köra på den tills jag växer in i behoven och då dyka över på Z-wave. Blir det i närtid förlorar jag väl några hundringar på det, men väntar jag ett par år gissar jag att det hänt ännu mer på marknaden... ;). Nexa Bridge ser intressant ut, men jag har så extremt dåliga erfarenheter av Nexa Gateway och deras support så det vill jag inte vänta på heller.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by NuTTe »

jorang wrote:- Lite ikke støtter 433MHz, men at Proversjonen skal støtte begge frekvensområdene.
Jodå, lite stödjer båda frekvenserna.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by jorang »

Mere presist - den kan vel ikke motta sensordata på 433MHz, men kan styre enheter på på denne frekvensen. Stemmer ikke det?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Pajon
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller vänta?

Post by Pajon »

Jorang: Japp, stämmer!
Post Reply