Fuktsensorer i golv och väggar i våtrum

Moderator: Telldus

Post Reply
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fuktsensorer i golv och väggar i våtrum

Post by stubinus »

Jag planerar att renovera ett gammalt badrum och funderar på om man kan tex gjuta in fuktsensorer i golvet (för att upptäcka brister i fuktspärren) och få dem att kommunicera med förslagsvis wbt-912. Har sett att folk tillverkat egna sensorer med koppartråd insydd i tex wettextrasor. Någon som tror att det ens är möjligt att få till en vettig funktion med den principen eller om nån har bättre förslag?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fuktsensorer i golv och väggar i våtrum

Post by etompau »

Sensorerna som du refererar tror jag passar bäst till att detekterar vattenläckage från ex. varmvattenberedare, disk-, tvättmaskiner och liknande, där du kan förvänta en rejäl dos med vatten.
Ett nylagt badrumsgolv ska hålla tätt i många år, och jag tror inte det hade funkat så bra med ex. insydda trådar i golvet.
Kanske skulle du kunna lägga ner/gjuta in ett vp-rör på lämplig plats och i det skjuta in en sensor, ex DHT22, då har du möjlighet att mäta fuktighet och temperatur i ditt golv. Med ett rör så har du även möjlighet att byta ut givaren om det skulle bli något fel etc.
Problemet är kanske att få sensorn att ligga på ett bra sätt och inte bli dränkt av betong eller fogmassa.
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fuktsensorer i golv och väggar i våtrum

Post by stubinus »

Jo, nu när du säger det så låter det rimligt. Får lura lite på det där, men inte alls en dum idé det där med vp-röret. Man gör ju på samma sätt när man lägger givaren för termostaten till värmegolv så det borde ju gå att få till.
Post Reply