Tellstick Net på strypt mobilt bredband

Moderator: Telldus

Post Reply
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Tellstick Net på strypt mobilt bredband

Post by etompau »

För den som undrar, en Tellstick Net fungerar bra på ett "strypt" mobilt bredband.
Körde en av mina Net under en vecka på ett Telia Mobilt bredband där hastigheten var strypt till ca. 0,2 Mb/s, styrningar och sensordata påverkades inte.

OBS! Detta gäller ej längre, funktionen upphör på ansluten Tellstick vid uppnådd trafikmängd.
Last edited by etompau on Sat Jul 01, 2017 6:50 am, edited 1 time in total.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net på strypt mobilt bredband

Post by NuTTe »

etompau wrote:För den som undrar, en Tellstick Net fungerar bra på ett "strypt" mobilt bredband.
Körde en av mina Net under en vecka på ett Telia Mobilt bredband där hastigheten var strypt till ca. 0,2 Mb/s, styrningar och sensordata påverkades inte.
Det är ju så pass lite "information" som skickas så det är klart att det funkar, men det är bra att man informerar folk som kanske inte är så insatta. :D
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net på strypt mobilt bredband

Post by arneolav »

Med 0,2 Mb/s går det også bra å få mail med bilder fra web-kamera. (Video går dårlig/ikke).
hakfo
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net på strypt mobilt bredband

Post by hakfo »

Min Telldus Tellstick Znet Lite fungerar definitivt inte på strypt bredband. Allt bara slutar att fungera. Inte roligt. Jag har Telia 4G som tar slut fort, sedan är surfhastigheten låg men det räcker tyvärr inte för min enhet. Jag styr utomhusbelysningen med skymning gryning och det slutar fungera helt. Tyvärr är detta exakt samma fenomen som hände med min gamla Nexa Gateway när bredbandet stryptes.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net på strypt mobilt bredband

Post by etompau »

En uppdatering till detta, uppenbart har åtminstone Telia ändrat sitt upplägg för mobila bredband som har uppnått maximal surfmängd, nu stryps inte hastigheten utan all trafik omdirigeras till en Telia-sida där mer surfmängd kan beställas. Detta resulterar då i totalstopp för ansluten Tellstick.
Post Reply