Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Moderator: Telldus

Säterlid
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Säterlid »

Tack, då ska jag reklamera den PCR800 som jag köpt.
scopett
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by scopett »

stefan.persson wrote:
Palle wrote:Går det att ändra totalmängden regn till totalt per dygn?
Vi visar bara värdena som kommer från sensorn, det är den som håller koll på detta. Det är däremot något vi kan försöka ta hänsyn till när sensorhistorik kommer, skriv gärna en kommentar om det här också, så att vi har det lite samlat: http://developer.telldus.com/blog/2014/ ... te_history
Fast jag håller inte med om det
Sensorn är bara en "dum pryl" som sänder data till basenheten, som håller reda när, hur och om det regnat.
Jag har nollställt basenheten ett flertal ggr då blir den totala regnmängden 0 Men telldus visar fortfarande ackumulerat sedan uppstart.
Det måste bli någon reset funktion hos telldus för att det ska funka hävdar jag.

Stefan
Minita
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Minita »

Jag har köpt enbart regnmätaren Oregon PCR800. Inga problem med installationen. Jag använder Tellstick Net och ser mina värden via Telldus Live eller appen Remotestick. Jag har Firmware v17. Mitt problem är att regnmätaren inte rapporterar något regn alls. Jag har tagit bort transporttejpen. Kan inte komma på något annat som jag borde ha gjort.

Vad har jag missat? Mina termometrar från Oregon fungerar hur bra som helst.......
Bjorrn
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Bjorrn »

Det er veldig dårlig rekkevidde på regnmåleren. Prøv å sett den ved tellstick'n ei stund og se da.
Eaton Xcomfort, Tellstick Net, Nexa, Oregon værstasjon. Store planer for en nettside for værstasjonen hvs ikke noen andre snart leverer den tjenesten med public view av sensordata..
Minita
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Minita »

Efter någon timme eller så så fungerade allt. Dock så fungerar Telldus appen lite dåligt. Bra mycket bättre fungerar Remotstick appen.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Zeta_R »

scopett wrote:
stefan.persson wrote:
Palle wrote:Går det att ändra totalmängden regn till totalt per dygn?
Vi visar bara värdena som kommer från sensorn, det är den som håller koll på detta. Det är däremot något vi kan försöka ta hänsyn till när sensorhistorik kommer, skriv gärna en kommentar om det här också, så att vi har det lite samlat: http://developer.telldus.com/blog/2014/ ... te_history
Fast jag håller inte med om det
Sensorn är bara en "dum pryl" som sänder data till basenheten, som håller reda när, hur och om det regnat.
Jag har nollställt basenheten ett flertal ggr då blir den totala regnmängden 0 Men telldus visar fortfarande ackumulerat sedan uppstart.
Det måste bli någon reset funktion hos telldus för att det ska funka hävdar jag.

Stefan
I Tasker kan det meste fikses ihvertfall: http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 946#p27946
Ronron
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Ronron »

Hej,

jag har en fråga i tråden gällande PCR800.
Jag har köpt mig en Oregon Scientific PCR800 regnmätare och har startat upp den men den registreras inte i Telldus Live under Sensors. Har haft PCR800 inkopplad i flera timmar och ställt den bredvid Telldus Net men som sagt den registreras ej, d.v.s. kommer upp som en sensor i Telldus Live.
Börjar misstänka att det kanske är något fel på den. Jag har köpt den som en separat enhet och har därför ej hela deras väderstation så därmed vet jag ej om den fungerar som den ska.

Hälsningar,
Ronron
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by arneolav »

Jeg har 2 stk, fungerer perfekt m/TelldusNet.
Montert batteriene rett?
Last edited by arneolav on Sat Mar 21, 2015 9:18 am, edited 1 time in total.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by etompau »

Ronron wrote:Hej,

jag har en fråga i tråden gällande PCR800.
Jag har köpt mig en Oregon Scientific PCR800 regnmätare och har startat upp den men den registreras inte i Telldus Live under Sensors. Har haft PCR800 inkopplad i flera timmar och ställt den bredvid Telldus Net men som sagt den registreras ej, d.v.s. kommer upp som en sensor i Telldus Live.
Börjar misstänka att det kanske är något fel på den. Jag har köpt den som en separat enhet och har därför ej hela deras väderstation så därmed vet jag ej om den fungerar som den ska.

Hälsningar,
Ronron
Kan du se att din Net blinkar till med blått sken? Det är en indikering på att en godkänd signal är mottagen. Detta är en förutsättning för att någon sensordata ska komma upp.
Ronron
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Ronron »

Hej etompau och tack för informationen.

Jag har 4st temperatur sensorer samt 3st switchar i systemet så det blinkar ganska ofta i Telldus Net enheten, så jag kan nog inte avgöra om det kommer från PCR800-enheten.

Hälsningar,
Ronron
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by etompau »

OK. Ja då blir det svårt att avgöra om signalen kommer just från PCR800.
Har du senaste program i din Net (ver.17)?
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by arneolav »

Dokumentasjonen sier du må trykke reset etter skifte av batterier:
http://uk.oregonscientific.com/ulimages ... 301_UM.pdf
Ronron
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Ronron »

Hej och tack för informationen.

Jag misstänker att i och med att jag köpte sensorn som "reservdel" så kom det inte med någon manual.
Har nu provat att ta ur batterierna satt tillbaka dem samt tryckt på reset-knappen. Men tyvärr så kommer inte sensorn upp i listan i Telldus Live.
Börjar nu fundera på om batterierna var dåliga fastän det var en oöppnad förpackning, och förståss var de ju de sista jag hade hemma. Skall införskaffa nya batterier så jag kan utesluta detta. Har provat dem i en ficklampa och där fungerar de så jag börjar misströsta att det nog trotts allt är fel på regnmätaren i alla fall.

Jag får återkomma med mera info om hur det går. Tack för hjälpen hittills.

I övrigt så fungerar Tellstick systemet mycket bra med sensorer och switchar. Har haft det i ca. 1 månad och har satt upp en del funktioner och villkor och är mycket nöjd.


Hälsningar,
Ronron
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by arneolav »

Batteriene må, etter min erfaring, ikke være dårligere enn ca 2,8 volt.
Jeg byttet i september 2014. og måtte bytte nå i mars, etter ca 6 mnd.
Ronron
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Ronron »

Nu fungerar det, har fått in PCR800 regnmätaren i Telldus Live.
Felet var ju så enkelt, som etompau redan påpekat, jag hade ju firmware V4 i min Tellstick Net så när jag uppgraderade den till V17 samt gjorde en Reset på PCR800 enheten så kom den snabbt upp i listan över sensorer.

Stort tack för hjälpen.

Hälsningar,
Ronron


(Som hjälp till andra som eventuellt söker i tråden för liknande problem: här finner man info om hur man uppdaterar Firmware i Tellstick Net http://developer.telldus.se/wiki/Firmware_net och sedan klicka på ikonen för operativsystemet man har.)
Post Reply