Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Moderator: Telldus

torkelsson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by torkelsson »

Sitter här med en Tellstick Net körandes rev v17, och en Oregon WMR200 med en PCR800 regnmätare (och en UVN800). Av någon anledning så visar Telldus Live att det regnar 0.8mm/h trots att det inte har regnat på över ett dygn. Väderstationsprogramvaran jag kör tycker inte att det regnar och inte heller display:en till väderstationen.

På samma sätt så tycker Telldus live att den totala (ackumulerade) regnmängden är 27.3 mm, medan display:en tycker 26.3 mm.

Någon som sett liknande fenomen? Bug i fw:n?

Man kan ju också fundera på om det verkligen är den total ackumulerade regnmängden (sedan man nollställde väderstationen) som är mest intressant? Eller om det skulle vara mer intressant att få regnmängden den senaste timmen eller de senaste 24 timmarna?

/Björn
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Palle »

Jag har också samma problem. det ser ut som det regnar hela tiden ;-) Men i dag har faktiskt min regnmätare nollställt sig. Är din också nollad? Har Telldus ändrat något angående detta?
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by stefan.persson »

Att regnmätaren inte nollats var en bugg som har fixats nu. Vi håller på att uppgradera alla servrar, så det bör börja fungera under dagen om det inte redan gör det.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
torkelsson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by torkelsson »

stefan.persson wrote:Att regnmätaren inte nollats var en bugg som har fixats nu. Vi håller på att uppgradera alla servrar, så det bör börja fungera under dagen om det inte redan gör det.
Toppen! Ser klart mycket bättre ut nu.

Tack!
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Palle »

Går det att ändra totalmängden regn till totalt per dygn?
Tycker inta att det är någon större mening att veta hur mycket det har regnat sedan senaste batteribytet.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by stefan.persson »

Palle wrote:Går det att ändra totalmängden regn till totalt per dygn?
Vi visar bara värdena som kommer från sensorn, det är den som håller koll på detta. Det är däremot något vi kan försöka ta hänsyn till när sensorhistorik kommer, skriv gärna en kommentar om det här också, så att vi har det lite samlat: http://developer.telldus.com/blog/2014/ ... te_history
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
48frisco
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by 48frisco »

Kan någon visa mej hur jag se vilken ver. på Tellstick Net jag kör
torkelsson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by torkelsson »

48frisco wrote:Kan någon visa mej hur jag se vilken ver. på Tellstick Net jag kör
Gå in på "My Locations" i Telldus Live, där står det vilken version du kör. v17 är den senaste (såvitt jag vet).
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Zeta_R »

stefan.persson wrote:
Palle wrote:Går det att ändra totalmängden regn till totalt per dygn?
Vi visar bara värdena som kommer från sensorn, det är den som håller koll på detta. Det är däremot något vi kan försöka ta hänsyn till när sensorhistorik kommer, skriv gärna en kommentar om det här också, så att vi har det lite samlat: http://developer.telldus.com/blog/2014/ ... te_history
Vil det bli mulighet til å styre events basert på verdier av vind/regnsensor også?
48frisco
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by 48frisco »

Min Telldus Live visar " mjukvara TellStick Net v4" sida "Mina platser" :?:
48frisco
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by 48frisco »

Jag har Tellstick Net och PCR800, hur får jag in den i Telldus Live vad väljer jag för "Enhetsnamn"?
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by stefan.persson »

Zeta_R wrote: Vil det bli mulighet til å styre events basert på verdier av vind/regnsensor også?
Det är tanken, men kan inte svara på när.
48frisco wrote:Min Telldus Live visar " mjukvara TellStick Net v4" sida "Mina platser" :?:
Jag har Tellstick Net och PCR800, hur får jag in den i Telldus Live vad väljer jag för "Enhetsnamn"?
Har du lyckats uppgradera den till senaste firmware ännu? Under rubriken "Firmware" här finns uppgraderingsprogram: http://telldus.com/products/tellstick_net_software

När den är uppgraderad så ska PCR800 dyka upp på Sensor-sidan inom 10 minuter (om du laddar om sidan då). Skicka ett supportärende till oss annars, telld.us/support
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
hokanp
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by hokanp »

Jag uppdaterade min Tellstick.net till V17 och nu hittar den min PCR800.
Jag får upp 3 olika värde, som dessutom visar lite konstiga värde.
1. 527,8 mm/h , 2,1 mm. Vad är detta??
2. 0,0 mm/h, 1835,0 mm. Är detta hur det regnar just nu samt total regnmägnd sedan start?
3. 21,3 C , 89 %. Temp och luftfuktighet.
Har ju även en vindmätare i samma WMR200, funkar även den med Tellstick.net?
Kan man koppla bort displayen, för WMR200, som man har innohus?
Mvh
Säterlid
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Säterlid »

Jag har en ny PCR800, den verkar ge väldigt svag signal. Har en Conrad antenn på Tellstick net som fungerar bra, men signalen från PCR800 verkar mycket svag, när jag ställer PCR800 i duschen som får droppa svagt kan jag läsa resultat på sensorsidan, då är det 3 m mellan PCR800 och antennen. Har någon erfarenhet av detta?
:wave:
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Telldus net, live och Oregon WMR200 (PCR800)

Post by Palle »

Min är absolut inte svagare än någon av dom andra givarna. Har också Conrad antennen och täcker över 5000 Kvm.
Post Reply