Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Moderator: Telldus

Post Reply
mikey.johansson
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Post by mikey.johansson »

Jag beställer en Tellstick Net när jag inte behöver ha en dator igång eller internetanslutning för att den ska fungera.

När detta blir möjligt får någon gärna skriva i denna tråd så får jag veta det via mail.
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Post by Videonisse »

Om du tröttnar på att vänta så kanske en Tellstick Duo med RaspberryPi är ett alternativ, eller har du redan funderat på det?
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Post by RH_Dreambox »

Jag tröttnade på att min NET strulade så mycket att jag köpte en DUO som jag nu kör på en Rasberry med NexaHome image.
Windowsdatorn som jag tidigare körde NexaHome på drog runt 2,4 kWh per dygn.
Min Raspberry drar så lite ström att energiloggern inte lyckas mäta förbrukningen :-)
Raspberryn har jag försett med ett RaZberry-kort så nu styr jag både Tellstick och Z-Wave i NexaHome.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
mikey.johansson
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Post by mikey.johansson »

Jag har funderat på att köpa en DUO till min Raspberry men kommer det fungera bra?

Tips på bra guider för att installera och konfigurera Raspberry med en DUO?
sand
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Post by sand »

RH_Dreambox wrote:Jag tröttnade på att min NET strulade så mycket att jag köpte en DUO som jag nu kör på en Rasberry med NexaHome image.
Windowsdatorn som jag tidigare körde NexaHome på drog runt 2,4 kWh per dygn.
Min Raspberry drar så lite ström att energiloggern inte lyckas mäta förbrukningen :-)
Raspberryn har jag försett med ett RaZberry-kort så nu styr jag både Tellstick och Z-Wave i NexaHome.
Nyfiken.. Hur strulade net?
Razor11
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Post by Razor11 »

mikey.johansson wrote:Jag beställer en Tellstick Net när jag inte behöver ha en dator igång eller internetanslutning för att den ska fungera.

När detta blir möjligt får någon gärna skriva i denna tråd så får jag veta det via mail.
Edit:
Nevermind, missuppfattning från min sida.
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Jag köper en Tellstick Net när lokalt läge fungerar

Post by RH_Dreambox »

Nyfiken.. Hur strulade net?

De schemalagda brytarna fungerade dåligt.
Lampor tändes inte som de skulle eller så slocknade de inte utan lyste både dag och natt.
Det var nog inte fel på min NET utan problemet låg på Telldus servrar som inte orkade med tillströmningen av NET-användare.
Det är möjligt att problemen nu är åtgärdade men jag använder inte min NET längre eftersom jag upptäckt hur jäkla kul det är med en Raspberry som styr allt via en DUO i stället.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
Post Reply