Önskan om e-mail utan premium

Moderator: Telldus

Post Reply
superdan
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Önskan om e-mail utan premium

Post by superdan »

Hej,

Jag tycker att även i "gratis" tjänsten för events borde det ingå att skicka e-mail. SMS förstår jag om det finns en kostnad förknippad med och att denna tjänst är premium.. Någon på Telldus som kan tänka sig en ändring på detta ?
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by gothr2 »

Tycker jag inte ska ingå i gratisversionen.
Telldus måste få in pengar för att kunna hålla en bra nivå på sakerna tycker jag.
I 1 vecka har schemaläggningarna krånglat och det kanske inte hade hänt om man haft större resurser till bättre servrar osv.

Strax över 200:- per år är väl överkomligt för detta?
Ekiz
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by Ekiz »

gothr2 wrote:Tycker jag inte ska ingå i gratisversionen.
Telldus måste få in pengar för att kunna hålla en bra nivå på sakerna tycker jag.
I 1 vecka har schemaläggningarna krånglat och det kanske inte hade hänt om man haft större resurser till bättre servrar osv.

Strax över 200:- per år är väl överkomligt för detta?
Det är ju så att man vid köpet av en Tellstick NET redan betalar för att använda Live då det ingår i priset, så någon gratistjänst är det ju inte. Sedan så kan man ju alltid diskutera vad som skall finnas med där och inte. Men att säga att man skall betala ytterligare för 200 spänn för att Telldus uppenbarligen har prestandaproblem håller jag definitivt inte med om.

Jag själv klarar mig på de tjänster som "ingår" i köpet av en Tellstick NET, det jag då förväntar mig är att livetjänsten skall fungera. Hade jag vetat vad jag idag vet om hur dåligt tjänsten fungerar och hur kass mobilappen är, så hade jag aldrig ens köpte skiten.
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by gothr2 »

Du har fel.
Fooney
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by Fooney »

Ekiz: Tycker att det var en bra motivering!
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by gothr2 »

Men på det stora hela får man väl säga att det funkar kanon. Tror aldrig jag haft en miss till för en vecka sedan. Idag funkade det kanon igen.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by tronde »

gothr2 wrote:Men på det stora hela får man väl säga att det funkar kanon. Tror aldrig jag haft en miss till för en vecka sedan. Idag funkade det kanon igen.
Nei, det funker ikke kanon. Det har det aldri gjort.
Jeg har vært med i to år, og systemet har aldri vært i nærheten av å være stabilt. Det er mye treghet, og stadige svikter. Hele konseptet med å legge all logikken ut på en server er åpenbart feil, og Telldus ville fått frigjort mye serverressurser om de fikk seg til å åpne Tellstick Net for lokal drift. At de har bommet fullstendig på kostnader og ressursbruk er dessverre deres problem, og ikke mitt.

Tellstick Net bør omkomstruert til en enhet som har all logikken (skjemalegger og events) innebygd, og Live! til å bli en gateway for fjerntilgang for styring og konfigurering når man ikke er på eget nett. Det er slik man gjør med IP-kameraer, og det fungerer tydeligvis.
Ekiz
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by Ekiz »

gothr2 wrote:Du har fel.
Vem har fel och i vad?
Ekiz
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by Ekiz »

gothr2 wrote:Men på det stora hela får man väl säga att det funkar kanon. Tror aldrig jag haft en miss till för en vecka sedan. Idag funkade det kanon igen.
Nej det funkar inte "kanon" för alla. Och ja det beror på livetjänsten. Jag dras själv med att vissa scheduleringar inte körs som det ska.

Efter det jag sett nu efter en knapp månads användande av Tellstick Net är att lösningen inte är pålitlig tyvärr.
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by gothr2 »

Jag har styrning morgon och kväll på 30 enheter.
Allt funkar nu igen.
superdan
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskan om e-mail utan premium

Post by superdan »

Ja , man kan ju diskutera vad som ska ingå och inte... jag hade nöjt mig med push via telldus appen också.. det hade kanske varit en medelväg att gå.....
Post Reply