Tellstick Net og Pebble

Moderator: Telldus

Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net og Pebble

Post by Zeta_R »

Tenkte jeg skulle dele hvordan jeg bruker Tellstick Net i kombinasjon med Pebble (kanskje til inspirasjon til andre...)

Helt siden jeg skaffet meg Pebble (godt over et halvår siden) så har visning av temp data ifra Tellstick Net vært øverst på ønskelisten min.
løsningen har vært litt forskjellig ifra starten av, men nå har det kommet til et punkt der jeg er veldig fornøyd.

Image

Foruten om klokkeslett, dato og ukenummer (som for meg ihvertfall er veldig praktisk iforhold til arbeid) så viser den temp og fuktighet på min
ute sensor + batteri status på min mobil.

Deretter temp på soverommet mitt, og min sønns soverom. "Tilkoblet" gir meg beskjed om jeg er tilkoblet trådløst, datatrafikk eller ingen av delene.
Nederste linje gir meg status på varmeovn på de 2 soverommene. Siden jeg bruker events til å styre av/på, så sender jeg samtidig ut epostvarsling. Epostene blir igjen
brukt av "K9 email received" plugin i Tasker til å skrive variabelen ("av" eller "på") som tilslutt blir sendt til min pebble.

Alle verdier blir oppdatert hvert 5. min (når jeg er tilkoblet Wi-fi). Utenfor mitt hjemmenettverk blir klokka oppdatert med en litt annerledes "watchface" (med noen andre temp sensorer)

Er det andre som bruker Tellstick i kombinasjon med Pebble, og isåfall hvordan? Hadde vært artig å sett andre løsninger.. :)
leidner
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by leidner »

Låter spännande, får en Pebble och en vecka och kommer absolut försöka ordna något liknande. Tänd och släcka via klockan är givetvis eftertraktat.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by bobbano »

leidner wrote:Låter spännande, får en Pebble och en vecka och kommer absolut försöka ordna något liknande. Tänd och släcka via klockan är givetvis eftertraktat.
Håller med, jag fick en Pebble i julklapp av min fru. Den har dock inte hunnit komma än pga sen beställning, men jag väntar och längtar... ungefär som ett barn på julafton :)

Det ser väldigt intressant ut med tellstick-värdena i klockan. Ska bli riktigt skoj när den väl kommer!
dico
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by dico »

Jeg venter på min Pebble nå :D

Men ingen som har testet denne da: https://github.com/mickeprag/telldus-live-pebble ?
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by Zeta_R »

Har gjort litt forandringer, kjører Beta versjon av SDK 2.0 og siste 2.0 versjon av Canvas (som gir enda flere muligheter) :)

Image

De 2 strekene midt på skjermen viser dynamisk hvor mye batteri jeg har på mobil og selve klokka (derfor det lille klokkesymbolet)
Bluetooth symbolet viser meg att det er forbindelse mellom klokke og mobil (slukker og klokken vibrerer ved brudd)

De tungvinte epostsystemet mitt for gi status på varmeovn har jeg forlatt, en kan jo tross alt bare eksportere verdien fra remotestick til tasker. :roll:
Deretter blir "1" og "2" oversatt til "av" og "på"

Spennende med app som snakker med Telldus live, hvordan går en fram for å installere den på klokka :?:
Tror igrunn allikevel jeg har tilgang på det jeg vil styre/lese av via pebbletasker og canvas allerede.
eric.edberg
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by eric.edberg »

dico wrote:Jeg venter på min Pebble nå :D

Men ingen som har testet denne da: https://github.com/mickeprag/telldus-live-pebble ?
Jag testade precis att kompilera den via cloudpebble. Gick fint att installera på pebble men fick det inte att fungera. När jag skall gå in på inställningarna via iphone så står det bara waiting for webview. Jag kör pebble beta 4 och firmware 2. Vet ju inte vilken version micke har skrivit den för. Är dessutom ingen programmerare så att felsöka verkar inte vara min grej :(
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
eric.edberg
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by eric.edberg »

micke.prag wrote:FYI: http://telld.us/m7cek
Den fungerade bättre, nu kom det upp så att jag kunde logga in, men nu har den fastnat på där den ber om tillåtelse att att komma åt mina enheter. Där kan jag trycka på yes eller no, men när jag trycker på yes händer inget.

Om jag kopierar adressen från yes-länken å sätter i safari så får jag upp samma ruta men där svarar safari när jag trycker på yes att den inte kan öppna sidan för adressen är ogiltig.
Som sagt, när jag i pebble iOS-app trycker på yes händer inget. När jag trycker på no kommer failed OAuth Request.........
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by micke.prag »

Som sagt, den är inte testad i iOS ännu...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by Zeta_R »

Testet nettopp watchapp på min Pebble, fungerer bra. Rask og enkel i bruk.
Om den blir videreutviklet, så er det godt mulig den vil ta opp en av slottene på min Pebble (etterhvert Steel Pebble 8) )
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by bobbano »

Zeta_R wrote:Har gjort litt forandringer, kjører Beta versjon av SDK 2.0 og siste 2.0 versjon av Canvas (som gir enda flere muligheter) :)

De 2 strekene midt på skjermen viser dynamisk hvor mye batteri jeg har på mobil og selve klokka (derfor det lille klokkesymbolet)
Bluetooth symbolet viser meg att det er forbindelse mellom klokke og mobil (slukker og klokken vibrerer ved brudd)

De tungvinte epostsystemet mitt for gi status på varmeovn har jeg forlatt, en kan jo tross alt bare eksportere verdien fra remotestick til tasker. :roll:
Deretter blir "1" og "2" oversatt til "av" og "på"

Spennende med app som snakker med Telldus live, hvordan går en fram for å installere den på klokka :?:
Tror igrunn allikevel jeg har tilgang på det jeg vil styre/lese av via pebbletasker og canvas allerede.

Finns det nån möjlighet att du skulle kunna tänka dig att dela med dig av hur du har gjort? Typ källfiler eller nåt liknande?
Har fått min Pebble nu och är väldigt nyfiken på denna lösning. Jag är ingen hejare på programmering men förhoppningsvis kan jag kanske lära mig lite av befintligt projekt.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by bobbano »

Har lyckats lösa det mesta nu, förutom din dynamiska "battery bar". Allt annat fanns ju redan i Canvas :oops:
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by Zeta_R »

bobbano wrote:Har lyckats lösa det mesta nu, förutom din dynamiska "battery bar". Allt annat fanns ju redan i Canvas :oops:
Bruker du Beta 2.0 firmware på din Pebble? Dynamisk element støttes kun via 2.0. På de nyeste beta utgivelsene av canvas kan en laste ned watchface som andre har laget ifra canvas app'n, kan være en grei måte å forstå hvordan en setter opp f.eks dynamisk batteri indikator.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by bobbano »

Zeta_R wrote:Bruker du Beta 2.0 firmware på din Pebble? Dynamisk element støttes kun via 2.0. På de nyeste beta utgivelsene av canvas kan en laste ned watchface som andre har laget ifra canvas app'n, kan være en grei måte å forstå hvordan en setter opp f.eks dynamisk batteri indikator.
Nä, jag kör på den som "följde med". Jag provade att uppgradera firmware till betan, men fick inte klockan att fatta att den skulle uppdatera. "Install and run app" stod det bara. Jag körde beta-versionen av Pebble-appen, men det stod bara "connected". Så telefonen tyckte att allt var frid och fröjd. Provade flera gånger att ta bort allt och "unpair:a" bluetooth.

Så till slut gav jag upp :) Btw, jag följde instruktionerna på pebble-sidan, förutom att jag inte installade SDK:n eftersom jag tänkte att det bara var om man skulle utveckla appar till klockan, vilket jag inte tänkt göra. Jag kanske har fel där?

Jag läste att dom kommer att skicka ut 2.0 OTA senare i år, så jag får väl vänta tills dess. Såvida du inte har nåt bra partytrick som jag inte tänkt på :)
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Tellstick Net og Pebble

Post by bobbano »

Jag gav det ett till försök och efter många om och men så funkade det att uppgradera till betan. Var dock tvungen att installera Astro File Explorer, det funkade av nån anledning inte med ES File Explorer.
Så nu funkar allting, inklusive den dynamiska batteri-linjen! :)
Post Reply