Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Moderator: Telldus

seattlegrunge
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by seattlegrunge »

Ska inatt för första gången testa motorvärmarfunktionen under My Events i Telldus Live! Busenkelt att sätta upp. Välj vilken tempsensor som ska trigga igång eventet och så räknar Telldus ut när motorvärmaren ska starta. Men... stänger den av sig själv? Det hittar jag ingen information om. Eller måste jag skapa ett event/schedule som stänger av värmaren vid departure?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by etompau »

Förhoppningsvis drar du ut kabel vid avfärd och värmaren stängs av, annars löses det automatiskt när kabeln inte räcker längre när du kör iväg med bilen. :wave:
Skämt åsido, ser inte att den stängs av automatiskt, så det är nog idé att lägga till något frånslagskommando.
eviljava
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by eviljava »

Nu har jag inte "Telldus Pro" och därmed inte tillgång till motorvärmarfunktionen. Men att den inte har ett automatiskt frånslag låter faktiskt konstigt?

Är inte detta mer eller mindre "standard" för dedikerade motorvärmaruttag? Då borde det väl rimligtvis även vara det i Telldus Live (eftersom det presenteras/marknadsförs som en motorvärmarfunktion)? :shock:

I mitt Garo motorvärmaruttag styrs tillslag av en kombination av klockslag, programmerad avresetid samt aktuell ute-temperatur (på samma sätt som jag antar att det fungerar i Telldus Live?). Frånslag är alltid 30 minuter efter programmerad avresetid.

Faran med att inte ha ett automatiskt frånslag är ju att man fortfarande har ström i uttaget när man jackar in motorvärmarkabeln efter en lång arbetsdag. Det innebär en mycket onödig förbrukning kommande natt, för den som inte uppmärksammar detta.

Självklart kan (och bör) man i sådana fall lägga till ett frånslag själv. Men i en premiumfunktion som detta trots allt verkar vara (med tanke på att Telldus tar betalt för detta), borde detta redan vara implementerat.

Just my 2 cents...
eviljava
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by eviljava »

Nu heter ju tydligen funktionen "blockheater trigger". Av namnet att döma kanske man inte skall förvänta sig automatiskt frånslag.

Men ett förslag kanske kan vara att webgränssnittet presenterar ett popuppmeddelande som uppmanar användaren att lägga till ett frånslag X minuter efter önskad avresetid?
Annars finns nog risken att detta missas/glöms bort?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by etompau »

Har testat med att aktivera motorvärmarfunktionen, och efter över 3h är fortfarande värmaren" aktiv.
Kan nog anta att värmarfunktionen i dagsläget ej automatiskt stänger av sig.
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by RH_Dreambox »

Motorvärmaren stänger inte av sig efter 30 min som eviljava påpekar att den bör göra.
Jag anser också att det är en säkerhetsrisk att ha ström i sladden då den inte används.
Har påpekat detta tidigare men svaret var att det inte gick att lösa eftersom "block heatern" bara triggar igång värmaren.
Jag har lagt till en avstängning i mitt schema men jag håller fullt och fast med er att tar man betalt för någon funktion så måste den fungera till 100%.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rodak »

Känns som en dålig lösning från Telldus. Tänk om man inte åker iväg av någon anledning och glömmer bort värmaren. Sen ligger man med feber i 4 dagar o käkar nudelsoppa. Där står värmaren och tickar så att nästa gång man är sjuk o elräkningen har kommit så får man dricka varm glykol som man har på termos :-\
eviljava
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by eviljava »

rodak wrote:Tänk om man inte åker iväg av någon anledning och glömmer bort värmaren. Sen ligger man med feber i 4 dagar o käkar nudelsoppa. Där står värmaren och tickar så att nästa gång man är sjuk o elräkningen har kommit så får man dricka varm glykol som man har på termos :-\
Ja, att värmaren går igång utan att bilen lämnar sin plats händer ganska ofta hemma hos oss. :)

Jag inbillar mig att det borde gå att skapa ett villkor i koden för upplägg av en ny action i ett event?
Typ att man kontrollerar om det finns ett event av typen "blockheater trigger". Om så är fallet skapas ytterligare en action automatiskt med en delay på t.ex. 30 minuter. Denna action skall vara inverterad relativt den första. Med inverterad menar jag att om den första action som läggs upp är: "MOTORVÄRMARE 1" -> "ON" så skall den inverterade vara: "MOTORVÄRMARE 1" -> "OFF".

Exempel:

Ny action läggs upp:
* Kontroll om det finns ett event av typen "blockheater trigger"
- Om ja: Skapa aktuell action samt ytterligare en action mot samma device men med action = "OFF" och delay = "30 minuter".
- Om nej: Skapa enbart aktuell action.
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by RH_Dreambox »

Kruxet är ju att eventet måste räkna ut när timern skall börja räkna ned eftersom utetemperaturen bestämmer starttiden.
Men å andra sidan har man ju matat in förväntad avresetid. Den borde man ju kunna använda den för att trigga igång fördröjningstimern.
Om vi ber snällt så tror jag killarna på Telldus fixar detta.
Image
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
eviljava
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by eviljava »

RH_Dreambox wrote:Kruxet är ju att eventet måste räkna ut när timern skall börja räkna ned eftersom utetemperaturen bestämmer starttiden.
Men hanteras inte detta av "delay-funktionen" som finns under "advanced settings" i varje action?

Alltså: De båda action-posterna kommer ju att exekvera samtidigt (baserat på utetemperatur, avresetid, etc.).
Men eftersom du har en delay på "OFF"-action-posten så kommer OFF-signalen att skickas kl. X + 30 minuter där X är tidpunkten då motorvärmaren aktiveras.

Systemet behöver således inte räkna ut något vid själva skapandet. Det styrs ju via delay-funktionen som börjar räkna ned när de både action-posterna exekverar.

OBS! Allt ovan beskriver bara min bild över hur systemet fungerar. Jag har inte läst någon kod eller tagit del av hur datamodellen ser ut. Det är m.a.o. bara rena spekulationer. Jag kanske är helt ute och cyklar? :wink:
hwk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by hwk »

Jag har ställt avresetiden på 07:30. Sen har jag konfat ett event som stänger av "motorvärmarmottagaren" 08:00 varje dag så att man inte straffas om man är lite sömnig någon morgon. 8)

Det har fungerat bra hittills, eftersom inte regeringen har klagat än (vilket borde vara det säkraste testet).. :D
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by petzno »

Forslagene ovenfor fungerer jo bra, men er ganske tungvint om en endrer avreisetid ofte (noe jeg gjør). Synes det er litt merkelig å lansere og ta betalt for en funksjon som ikke er komplett, avstengning etter avreisetid (f.eks. pluss 30 minutter) mener jeg er en selvfølge. Hvis ikke har en også et annet problem, når jeg kommer hjem om ettermiddagen og plugger i ledningen så den er klar til neste morgen vil jo varmeren starte allerede da!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by etompau »

Lägg till ett frånslagskommando på motorvärmareventet och ändra fördröjningen på detta kommando till önskad driftstid på värmaren ( i sekunder) så bör det fungerar. Det gör det i alla fall vid en snabb test.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by petzno »

Et annet problem med "block heater" funksjonen er at hvis en bruker kupe-varmer blir den stående på veldig lenge. Slik som i dag med -3 grader slår motorvarmeren seg på litt over en time for innstilt avreisetid. Det er veldig lenge å bruke en kupevarmer. Tenkte på mulighet for å montere en egen av/på socket for kupevarmeren, men stoler rett og slett ikke på stabiliteten til Tellstick for dette.
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by gothr2 »

Inkopplingstiden behövs för att slippa skrapa bilen. Jag hade föredragit att sätta mig i en snöfri bil imorse men strax över timman med kupévärmare och motorvärmare var inte nog idag!
Post Reply