Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Moderator: Telldus

RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by RH_Dreambox »

Post by etompau » 05 Dec 2013, 12:08
Lägg till ett frånslagskommando på motorvärmareventet och ändra fördröjningen på detta kommando till önskad driftstid på värmaren ( i sekunder) så bör det fungerar. Det gör det i alla fall vid en snabb test.


Detta fungerar tyvärr inte eftersom fördröjningen triggas igång då motorvärmaren startar. Det innebär att en svinkall morgon då värmaren skall vara igång ca 90 minuter så kommer fördröjningstriggern att stänga av värmaren efter 30 minuter och du kommer ut till en svinkall bil.
Det enda sättet att lösa detta på är att i programkoden för block heatern trigga igång fördröjningstimern med hjälp av den av användaren inprogrammerade avresetiden.
Och det är bara programmerarna på Telldus som kan fixa detta.
Alla andra lösningar blir bara halvmesyrer som funkar ibland och ibland inte.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by etompau »

Ja det är ju riktigt att där är inte någon automatiskt avstängning vid avresetidpunkten, men man har möjlighet att försäkra sig om att värmaren går maximalt x antal minuter efter tillkopplingstidpunkten..
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by RH_Dreambox »

Jo det stämmer att man kan stänga av värmaren med en extra Action och försäkra sig om att fördröjningstiden räcker till.
Men för att förtydliga det hela så krävs det en ganska lång fördröjningstid.

Antag att det är -15 grader ute. Värmaren startar då 90 minuter före avresetiden.
Du måste alltså ha en fördröjd avstängning på 90 + 30 minuter (7200 sek).
Om det nästa dag är +8 grader så startar värmaren 30 minuter före programmerad avresetid.
Stannar du kvar i sängen den dagen så går värmare 30 + 90 minuter efter avresetiden.
Så dagar som du inte använder bilen så "eldas det för kråkorna" rätt ordentligt.

Tanken med motorvärmarfunktionen är ju att spara på både drivmedel och el.
Jag tjatar envist om att Telldus programmerare måste fixa det här.
Använd avresetiden för att trigga förseningstiden. Inget annat duger.
// RH
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
Minglarn
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by Minglarn »

Tjaba, har köpt mig en Tellstick NET och kopplat in motorvärmaren via Telldus pro sidan.

Kom ni underfund med om den stänger av sig själv?
Jag har lagt in en event med motorvärmare, avresetiden är 05:20 och det skall bli intressant att se om den stänger av sig efter avresetiden.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by loa46 »

Som det står i nästan alla ovanstående inlägg så finns det inget automatiskt frånslag, utan man får lägga till ett eget kommando för den punkten.
Minglarn
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by Minglarn »

Jo jag vet, dock så verkar det som om att den stänger av sig, dock inte vid avresetid. Nu när jag är på jobbet kan jag inte om den är på, men enligt live sidan är den avstängd.

Jag skall testa lite till och återkommer med svar...
Minglarn
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Live! Stänger den av sig själv?

Post by Minglarn »

Okey, då bekräftar jag att den stänger av sig själv. Har dubbel kollat med frugan om hon möjligtvis har stängt av den eller om det har varit strömavbrott idag men icke. Kollade även på telmon.net och såg att den slogs på ca 04:25 och stängdes av ca 07:40 ...

Använder mig av en Proove från teknikmagasinet.
Post Reply