Tasker-fråga...

Moderator: Telldus

Post Reply
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tasker-fråga...

Post by Ohlzzon »

Köpte mig en Denver-surfplatta till billigt pris. Tanken är att den bl.a. ska sitta fast monterad och sköta mitt Tellstick-system via Tasker i den. Ganska strippat Android-OS, men ändå 4.2, som verkar funka skapligt. Har satt upp en Nexa-rörelsedeckare på min garage uppfart. Tasker lägger en Notify i telefonen samt skapa en kalenderpost i min nyskapade Huskoll-kalender i Google Calendar. Funkar kalas när plattans skärm är tänd.

Problemet är att när jag släcker skärmen på plattan så slutar det att funka. Finns det någon inställning i Tasker man måste aktivera eller kan jag ha problemet i plattan. Har grävt lite inledande i bägge men än så länge inte hittat någon inställning i Tasker som tvingar Tasker att köras i bakgrunden. Normalt känns det som att plattan inte ska "söva" Tasker bara för att man släcker skärmen. Förslag ? / Mats
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tasker-fråga...

Post by M203 »

Ohlzzon wrote:Köpte mig en Denver-surfplatta till billigt pris. Tanken är att den bl.a. ska sitta fast monterad och sköta mitt Tellstick-system via Tasker i den. Ganska strippat Android-OS, men ändå 4.2, som verkar funka skapligt. Har satt upp en Nexa-rörelsedeckare på min garage uppfart. Tasker lägger en Notify i telefonen samt skapa en kalenderpost i min nyskapade Huskoll-kalender i Google Calendar. Funkar kalas när plattans skärm är tänd.

Problemet är att när jag släcker skärmen på plattan så slutar det att funka. Finns det någon inställning i Tasker man måste aktivera eller kan jag ha problemet i plattan. Har grävt lite inledande i bägge men än så länge inte hittat någon inställning i Tasker som tvingar Tasker att köras i bakgrunden. Normalt känns det som att plattan inte ska "söva" Tasker bara för att man släcker skärmen. Förslag ? / Mats
Är det en rörelsesensor du använder! Vad är det som händer när rörelsesensorn triggar?
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tasker-fråga...

Post by rodak »

Du ska ställa in att Wifi inte stängs av när skärmen släcks då plattan är beroende av internet för att detta ska fungera.
Gå in på Wifi inställingar, tryck sedan meny knappen eller meny symbolen på skärmen.
Välj avancerad och där ska det va något i still med "Behåll wifi på"
Välj "Alltid"
Återkom gärna om det fungerar.
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tasker-fråga...

Post by Ohlzzon »

Tackar. Är för skadad på Samsungs moddade Android. Det löste sig.
Post Reply