nexa dimmers dimmrar inte...

Moderator: Telldus

Post Reply
ramsberg
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

nexa dimmers dimmrar inte...

Post by ramsberg »

Hej!
Har skaffat mig en tellstick (batch 8) samt ett gäng Nexa LCMR-300, som är självlärande dimmerpuckar för inbyggnad.

Kör senaste TelldusCenter (2.0.0) och får mottagarna att funka bra med on och off, både via TC, tdtool och fjärrkontroll. Har lagt till dem som självlärande dimmrar.

Dock kan jag inte få dimmerfunktionen via tdtool att funka.

har tre mottagare uppsatta, kan köra:
>tdtool --on 1
Då tänds den som den ska

men när jag kör:
>tdtool --dimlevel 50
>tdtool --dim 1
händer ingenting...

Vad gör jag för fel?

Kör Tellstick i en windows XP dator.

/ Olle
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

kör båda växlarna i samma kommando, t.ex:

>tdtool --dimlevel 50 --dim 1
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
ramsberg
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by ramsberg »

fredrik.jacobsson wrote:kör båda växlarna i samma kommando, t.ex:

>tdtool --dimlevel 50 --dim 1
Smart! Tack för hjälpen! Dock är det inte helt uppenbart när man läser tdtool --help

/ Olle
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

Nej det här är verkligen obegripligt. Mina dimmrar slår bara av och på via GUIt. Med tdtool händer detta när jag försöker dimma min Nexa-dimmer genom att skriva tdtool --dimlevel 200 -- lampa

Dimming device: 8 Soffa to 20 - The method you tried to use is not supported by the device

Jag kan dimma min Proove/Nexa-dimmer i silver, men den vita funkar inte och ger ovanstående felmeddelande. Båda är från Kjell.

EDIT: alla andra värden än 255 ger detta felmeddelande. Nu verkar jag dock inte kunna få igång enheten öht. :/

EDIT2: med min andra Mac-dator kan jag ställa in vilket värde som helst. Men med datorn där jag vill använda TellStick så verkar det funka rätt kackigt överlag. Man kan inte dimma enheten och titt som tätt slutar den funka helt och hållet. Vad göra?

EDIT3: rensade ut ALL programvara; preferences, framework och appen och installerade om. Nu verkar det funka att dimma.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

"tdtool --dimlevel 200 -- lampa" är inte korrekt syntax.

Från hjälpen i tdtool:

--dimlevel
"This parameter must be set before using dim."

--dim
"The dimlevel parameter must be set before using this option."

Ett korrekt tdtool-anrop skulle i ditt fall vara:
"tdtool --dimlevel 200 --dim lampa"

Tänk också på att det endast är self learning-mottagare med dimmer som går att styras såhär.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

fredrik.jacobsson wrote:"tdtool --dimlevel 200 -- lampa" är inte korrekt syntax.

Från hjälpen i tdtool:

--dimlevel
"This parameter must be set before using dim."

--dim
"The dimlevel parameter must be set before using this option."

Ett korrekt tdtool-anrop skulle i ditt fall vara:
"tdtool --dimlevel 200 --dim lampa"

Tänk också på att det endast är self learning-mottagare med dimmer som går att styras såhär.
Kom på detta senare på kvällen. Lite knepigt att förstå :roll:
Hursomhelst, EYCR-250 strular som satan. Funkar oftast inte alls. LYCR-300 dock funkar som den skall, men vill hellre använda EYCR-250 eftersom den tonar in och ut ljuset mjukt och dessutom stödjer 12V halogen.

Tror ni jag fått en defekt produkt? Den svarar oftast inte alls på kommandon, vare sig AV/PÅ eller DIM.
Post Reply