Funktioner jag saknar med TellStick Net?

Moderator: Telldus

Post Reply
njoy
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Funktioner jag saknar med TellStick Net?

Post by njoy »

Hej, jag har precis skaffat en TellStick Net som jag har lite funderingar om. Det är en massa länkar hit och dit, och har inte kommit över nån riktig sammanställning av information eller nybörjarartiklar. Så jag börjar med lite frågor i forumet. Kanske ni medlemmar kan peka mig i rätt riktning efter det.

Jag har vilda idéer just nu eftersom jag läste nåt om "Sky's The Limit" och "Unlimited Compatibility" när jag köpte den här. Så det vore trist om mojonken bara kan släcka lampan i fönstret när när det är natta.

WOL Client
Det är väl inte skrivet i sten att det måste vara 433.92 Mhz produkter som är klienter/enheter i Telldus Live? Jag saknar speciellt Wake-On-LAN. Min router från Tele2 (som måste stå där då den har inbyggd VoIP) stöder inte Wake-On-LAN. Enda sättet att starta den från annan plats med t.ex. iPhonen är att t.ex. ha en annan dator/nätverksklient stå på dygnet runt som via port forward kan ta emot begäran för att uträtta tjänsten. Så en WOL Client skulle vara najs att se under valbara enheter att lägga till.

Temperatur
Jag läste nånting att det finns väderstationer som kan sända data till en TellStick, stämmer det? Vad kan man t.ex. göra med det?

Vädertjänster som trigger
Jag tycker det är en toppenidé om Tellstick Live kunde använda sig av information från vädertjänster såsom SMHI, Yr.no, Yahoo Weather etc. Vi vet ju redan apparatens ungefärliga position (eller att man får komplettera med det). Att kunna använda allmänna väderrapporter/prognoser som triggers i Telldus Live. "Regn - fäll in markisen", "Åskbyar - slå av standbyutrustning", "-30 grader ute - slå av luftvärmepumpen" etc.

GPS position triggers
Vilken fluktfaktor om man kunde använda en persons GPS position som trigger för något? Våra moderna smarttelefoner har ju möjlighet att rapportera var vi är. Det finns väl tjänster som skulle kunna hjälpa till med detta såsom Waze eller Google Latitude. Skulle man inte kunna lägga till en sensor i Telldus Live som hämtar uppdateringar om GPS positioner. "Svärmor är på ingång, släck alla lampor och stäng av musiken". Skämt åsido, men t.ex. tänd inga lampor om jag ändå inte är hemma.

Rörelse och/eller passage sensorer
Är detta möjligt att koppla in? Vore häftigt om rum kunde tändas genom att någon öppnade dörren eller rörde sig i rummet.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Funktioner jag saknar med TellStick Net?

Post by etompau »

Har du noterat att helt nya funktioner till Telldus Live/Tellstick Net är under utrullning, där du som användare kan lägga upp olika händelse och styra dessa efter insignaler och mätvärde?
Håll koll på Telldus blogg: http://developer.telldus.com/blog

Systemet och HW är konstruerat med styrning av 433 MHz-enheter i åtanke, har inte sett att någon WOL är på gång eller tekniskt möjligt.

Kompatibla givare kan sända temp/fuktighetesdata till enheten för fjärravläsning och även styrning av enheter.
Tredjepartsutvecklare har även gjort möjligt för mätvärdesloggning (se templight.se)

Styrning av ex motovärmare är en ny funktion som är under utrullning där yttertemp. och avresetid är faktorer som styr starttid för värmare. Dock ingen koppling till extern väderlekstjänst som i praktiken skulle bli allt för osäker för ex markisstyrning

GPS-positionering, vill minnas att jag har sett något om detta. Kolla lite på appen Remotestick

Rörelsesensor - ja det går utmärkt att nyttja dessa och då till den nya händelsestyringssystemet. Insignal från detektor kan trigga aktivering av mottagare under uppgjorda villkor.
njoy
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funktioner jag saknar med TellStick Net?

Post by njoy »

Tack för snabbt svar. Jag ska hålla ögonen öppna om de nya funktionerna som kommer rulla ut.

Vad gäller WOL så är detta fullt möjligt ur det perspektiv att TellstickNet redan befinner sig i det lokala nätverket och får orders utifrån. Det enda som behövs är att vid en WOL begäran från Live sända en magic packet ut på lokala nätverket. Apparaten borde väl mest logiskt vara en linux låda och redan ha all nödvändig teknologi. Ett WOL packet är ingen raketkonst direkt.
För att hitta på ett praktiskt fall av värde. Ponera en rörelsedetektor triggas. En nätmonterad webbkamera behöver väckas (utifall den är i sleep/standby läge).

Håller fullkomligt med dig om osäkra väderprognoser. Men vädret "just nu" brukar var mer tillförlitligt såvida det inte är lokala regnskurar. Hur som helst, skippar vi väderlek så kan ju temperatur vara värdefull info, även om det diffar 10% med din lokala plats.

Jag såg nån app med GPS-hage eller vad det kallades. Det är ganska många olika saker som måste samverka. Coolt att det går samtidigt som det är otroligt utspritt och rörigt med externa tjänster som kompletterar Live. Vore det inte perfekt om Telldus egen iPhone app själv samlade in GPS data?
Post Reply