tellsticknet blinkar blått

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellsticknet blinkar blått

Post by tjabas »

min tellstick net har slutat att fungera, den blinkar konstant blått och reagerar ej på kommandon, jag har varit inne på telldus live och enheten är ansluten står det, men inget händer.
jag har även brutit strömmen men det vill inte starta för det.

jag har version 12.

några tips?
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by tjabas »

tjabas wrote:min tellstick net har slutat att fungera, den blinkar konstant blått och reagerar ej på kommandon, jag har varit inne på telldus live och enheten är ansluten står det, men inget händer.
jag har även brutit strömmen men det vill inte starta för det.

jag har version 12.

några tips?

jag kan ju tillägga att den blinkar blått med ungefär en sekunds mellanrum, är det någon som vet vad det kan vara?

kan man kanske ringa och prata med telldus?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by etompau »

tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by tjabas »

etompau wrote:Kontakta Telldus här: http://www.telldus.se/support/index

jag har kollat lite till på den, och den blinkar lite oftare än vad jag beskrivit, den blinkar runt 2-3 ggr per sekund, och när jag tar bort antennen på tellsticken så slutar den blinka, det verkar som om något ligger och sänder till den hela tiden, jag har kollat temp.sensorerna och tagit ur batterierna men den fortsätter att blinka, jag har även uppdaterat mjukvaran men utan resultat.

jag ska nu gå över alla trådlösa pluggar jag monterat i huset i fall det är någon där som ballat ur.

några andra tips?
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by tjabas »

tjabas wrote:
etompau wrote:Kontakta Telldus här: http://www.telldus.se/support/index

jag har kollat lite till på den, och den blinkar lite oftare än vad jag beskrivit, den blinkar runt 2-3 ggr per sekund, och när jag tar bort antennen på tellsticken så slutar den blinka, det verkar som om något ligger och sänder till den hela tiden, jag har kollat temp.sensorerna och tagit ur batterierna men den fortsätter att blinka, jag har även uppdaterat mjukvaran men utan resultat.

jag ska nu gå över alla trådlösa pluggar jag monterat i huset i fall det är någon där som ballat ur.

några andra tips?

jag har nu kollat alla kontakter men jag kan inte hitta något fel.

vad ska man då göra, man blir halvt handikappad när detta krånglar, inget funkar ju i huset utan denna.

jag har märkt att om jag står riktigt nära tellsticken så kan blinkningarna i bland upphöra, och då kan man skicka i väg ett kommando så man lyckas starta tv:n eller kaffe kokaren, men annars är den helt blockad.

går det på något sätt att se vilken sensor/kontakt som skickat mest data på telldu live?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by etompau »

Dagens i-landsproblem ...
Det låter ju som någon givare har hängt upp sig. Jag hade själv en utgivare till en termometer där det hade trängt in fukt i och som gjorde att den låg och sände data konstant.

Kan du misstänka att du har grannar med trådlösa givare? Prova att omlokalisera Tellstick:en och se vad som händer. Har du tillgång till en scanner är det en smal sak att lyssna efter störningar och datasändningar.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by tjabas »

vad får man tag på en sådan scanner?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by etompau »

Dom har blivit lite mer ovanliga sedan Tetra infördes i Sverige.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... BC%2092XLT&

Vänta någon dag, så kanske batteriet tar slut i sändaren, om det nu är en sådan som stör din utrustning.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by tjabas »

etompau wrote:Dom har blivit lite mer ovanliga sedan Tetra infördes i Sverige.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... BC%2092XLT&

Vänta någon dag, så kanske batteriet tar slut i sändaren, om det nu är en sådan som stör din utrustning.

nu har jag provat tellsticken hos grannen och där fanns inte problemet, så nu är det bara att luska ut var problemet ligger.
Kan leksaker orsaka sådana problem? ungarna har ju elektronik högt å lågt.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by etompau »

Tja, det mesta är möjligt när det gäller radiostörningar.
Prylar som ligger på 433 MHz-bandet ska inte sända konstant utan bara i korta "burstar" så något är fel om man så säger.
Du får helt enkelt bryta spänning till misstänkta prylar och se om störningen upphör.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellsticknet blinkar blått

Post by tjabas »

etompau wrote:Tja, det mesta är möjligt när det gäller radiostörningar.
Prylar som ligger på 433 MHz-bandet ska inte sända konstant utan bara i korta "burstar" så något är fel om man så säger.
Du får helt enkelt bryta spänning till misstänkta prylar och se om störningen upphör.

hehehe, pinsamt... men jag hittade felet, ungarna hade varit och röjt i skåpet där fjärrkontrollerna ligger och självklart så hade det hamnat något uppe på ena fjärren så ena knappen trycktes ner, bort med grejen och allt fungerar igen.

nåja, då har man felsökt sedan kl 11.00 i morse, man har väl lärt sig att lägga kontrollerna högre iaf.
tack för hjälpen ska ni ha iaf :)
Post Reply