Telldus Pro och events

Moderator: Telldus

Pararo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Pro och events

Post by Pararo »

Har en Tellstick Net och har nyligen skaffat Telldus Live! Pro abonnemang då jag är ute efter eventshanteringen. Men jag får det inte att fungera - har skapat en testhändelse men ingen e-post skickas.

Har satt en trigger med värdet mer än 1 för en temperatursensor i kylskåpet som visar 4,6 grader. Condition är satt till alla dagar och action till att skicka e-post.

Nån som känner igen problemet eller har jag konfigurerat fel? Eller är det så enkelt att jag behöver ny firmware i Tellstick Net? Jag kör v4, ingen beta firmware
Last edited by Pararo on Sat Oct 05, 2013 9:11 pm, edited 2 times in total.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Jag har inte noterat några problem med email-funktiunen, rullar på utan några anmärkningar. Testa med att lägga till en händelse, ex tända en lampa vid inställt gränsvärde så ser du om händelsen triggas.
Fw i Net ska mig veterligen inte påverka funktionen.
Pararo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by Pararo »

Har testat med att tända olika lampor men det fungerar inte heller... Har skapat om händelserna med samma inställningar som ovan men det hjälpte inte heller.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Är inte helt säker på hur Telldus hanterar tröskelvärde, men har du angivit att händelsen ska triggas vid temp >1 gr, så måste kanske temp.värdet passera gränsvärdet, dvs gå från en lägre temp än 1 gr för att händelsen ska aktiveras.
Testa med att ange ex 10 grader och ta ut givaren från kylen och se vad som händer.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by arneolav »

Har du angivit att händelsen ska triggas vid temp >1 gr, så måste temp endras från typ 0,9 (< 1) till 1,1
Det rekker inte om temp er > 1.
Den måste altså endrast från mindre enn 1 til større enn 1.

Har testat allt det her, fungerar perfekt!!
Pararo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by Pararo »

Ni hade så rätt, tack! Ändrade mitt testevent till mer än 6 grader och tog ut temperatursensorn från kylskåpet. När temperaturen steg över 6 grader så fick jag e-postmeddelandet jag konfigurerat tillsammans med att en lampa tändes.

Så nu fungerar allt som det ska så nu ska jag sätta upp fler larm utifrån temperatur i frysen och andra "strategiska" platser i huset :-)
Pararo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by Pararo »

Vore även kul att höra vilka events ni andra satt upp så man får lite tips och inspiration till vad man kan använda denna trevliga funktion till.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Några grejor som jag använder Event till:

- temp.givare monterad vid värmepump som sedan styr en fläkt samt en indikatorlampa (från en Nexa LDR-911)
- larm- och statusindikering från inbrottslarm via en WBT-912
- väggsändare som styr utvalda lampor under nattetid
Rydh
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by Rydh »

Finns det möjlighet för en vanlig dödlig att få tillgång till events / Live pro i nuläget?

//Rydh
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Pro och events

Post by micke.prag »

@Rydh: Läs mer här: http://telld.us/15vuz
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Rydh
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by Rydh »

micke.prag wrote:@Rydh: Läs mer här: http://telld.us/15vuz
Tack för det! Jag kör för fullt nu!

//Rydh
maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by maglin12 »

Hej !
Jag har problemet att jag inte kan lägga till mina sensorer i event ,får felmeddelandet unknown device.... fast jag ser temperaturerna i my sensors. hade tänkt styra värmen i min hundkoja med tellsticken men det verkar inte gå :( . jag har en sensor från jula o en från clas ohlsson båda funkar fint o uppdaterar sig men kan inte läggas in i event av nån outgrundlig anledning. andra verkar ju ha fått det att funka så vete fan vad jag gör för fel :( . använder live pro och en tellstick net V12
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Prova med att tömma cache-minnet i din webbläsare.
maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by maglin12 »

Tack Tack :lol: strålande nu gick det att lägga till sensorerna som triggers Tack igen!!!
en annan fråga har en nexa utomhus ir som inte gör som jag vill ..... har den som trigger till min ytterbelysning den ska inte funka innan kl 2200 enligt mitt event men den är aktiv ändå och går in o släcker min ytterbelysning när jag passerar den går det inte att förregla en ir som trigger med ett klockslag i conditions ??
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Kul att det löste sig. Jag hade ungefär samma problem och fick tipset från telldus.
Det är inte så att mottagaren som styr ytterlampan har rörelsedetektorns huskod i sitt minne? Testa med att radera mottagarens minne, lär upp den från Live-tjänsten.
Post Reply