Tellstick Duo eller Net

Moderator: Telldus

Post Reply
AcidSleeper
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Duo eller Net

Post by AcidSleeper »

Hej
Har precis fått upp ögonen Tellstick och funderar vilket som passar mig bäst.

Duo eller Net?

Det jag tänker göra är att främst styra Nexaprodukter ljus, elektronik etc samt logga temperatur och fuktighet och sedan visa detta på ett smart sätt ( grafer). Även skapa olika events då exempelvis jag närmar mig hemmet så ska garagebelysning och entrebelysning tändas.

Vill kunna styra detta via telefonen inom lan och även via mobilabonnemanget.

vad ska jag välja? Nämn fördelar och nackdelar med båda alternativen.
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by davka003 »

Jag är stort fan av min duo och skulle inte vilja ha en Net. Enligt mig finns det två fördelar med net: färdig lösning med webinterface, schemaläggning osv. Och att man inte behöver ha någon dator på.

Med duo behöver man mecka lite mer och skaffa sig en dator som står på (Rasperry pi är exemplarisk för uppgiften). Men det möjliggör och att lösningen blir mer avancerad tex kan du i dagsläget inte använda rörelsesensor med telldus live/net

Men största nackdelen med net är att om internet är nere kommer du inte kunna tända lampan. Dessutom är det en förutsättning att telldus fortsätter att finnas och driver sin webtjänst som idag.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
AcidSleeper
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by AcidSleeper »

Kan man läsa fukt med duo? Läste någonstans att det inte skulle fungera.

Men som du säger, duo känns mer stabilt om Live är nere fungerar väl inte Net? Läste något om att Net ska komma att fungera utan uppkopplad till live utan endast via Lan. Hur ska det då fungera, måste man då ha en dator till den eller hur ska detta lösas?

Raspberry Pi: kollat på den nu och det ser invecklat ut? Hur installerar man operativ på den?

Jag har idag en Synology Ds212j som jag använder för central lagring. Kan jag på något sätt installera exempelvis Switch King eller annan styrning på denna?
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by davka003 »

Net fungerar inte när live är nere. Jag är osäker på hur det är med fuktavläsning. Från min termometer får jag alltid in 1 som fuktighet men det kan också vara att den inte mäter fukt.

Raspberry pi har operativ och filsystemet på ett SD minneskort. Vid installation så sätter man kortet i sin dator och använder en särskild mjukvara för att fylla det med en image. På länken nedan har jag publicerat en färdig installation av operativ (linux raspbian), driveutiner för telldus, webserver och automatiseringssystem. Så efter laddning av kortet är det bara att stoppa kortet i raspberry pi och slå på strömmen. Sen styr du allt via webinterface.

På din synology tror jag du kan få in någon mjukvara + drivrutiner.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
AcidSleeper
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by AcidSleeper »

Raspberry Pi, ytterligare en sak som kostar, inte mycket men en ytterligare kostnad.

Läste om Tellstick Net och att det ska komma att fungera lokalt, dvs lokalt Net. Någon som vet ngt?

Hur ser gränssnittet ut för din version av hemautomation? Bilder?

Någon som testat switch King och synology?
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by tjabas »

jag går också och väntar på local styrning av NET, men detta verkar aldrig komma, är det någon som kanske vet om det finns någon mjukvara till readynas enheter?
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by davka003 »

Det har pratats om lokal styrning av net i över ett år men aldrig några löften om när det kommer.

Ja en raspberry kostar lite, jag tycker det är värt det men det beror ju på vilken motivationsgrad/nördighet man har. Mitt hem styrs 85% av all belysning av fjärratrömbrytare, den investeringen i en villa är betydligt större än en raspberry.

Jag är övertygad om att man kan lyckas kompilera telldus mjukvara för readynas och synology. Om switchking fungerar har jag ingen aning om. Men ska man gå på duo så anser jag att man inte får vara rädd för att hacka lite linux. Mitt mål med min raspberry distribution är att det inte ska behövas men jag är inte säker att jag riktigt är där.

Gränssnittsbilder finns i min blog på länken nedan.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
AcidSleeper
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by AcidSleeper »

Ja om man nu väljer Duo kommer det bli en raspberry pi. Att lära sig nya språk räds jag inte för... :D

Någon, hur kommer upplägget se ut för lokalt Tellstick Net?
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by SebRaz »

AcidSleeper wrote:Ja om man nu väljer Duo kommer det bli en raspberry pi. Att lära sig nya språk räds jag inte för... :D

Någon, hur kommer upplägget se ut för lokalt Tellstick Net?
Det är ingen som vet och jag är tveksam på om ens arbetet är påbörjat.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
AcidSleeper
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by AcidSleeper »

Skickade en fråga till Telldus och fick följande svar:
Hej.
Funderar på att köpa en Net men funderar lite kring den lokala styrningen.Hur den kommer att se ut, dvs den hårda lösningen? Kommer man då behöva en dator som då står på dygnet runt eller räcker detmed exempelvis Synology DS212j? Eller krävs det typ en Raspberry Pi?
Hur långt in i framtiden ligger detta? Såg något skrivet från er att detskulle komma inom kort.
Många frågor men är sugen på att köpa snart...Mvh Niclas

Telldus answers: 2013-04-08 - 09:44
Lokal styrning kommer ske genom att bygga in det i telldus-core, d.v.s. vår drivrutin. Någon form av dator kommer behövas. Kan den använda TellStick eller TellStick Duo kommer den även att kommunicera med TellStick Net. Så Synology och Raspberry Pi kommer vara möjliga.
Att det kommer snart kommer inte från oss. När det kommer beror väldigt mycket på vilken input vi får från utvecklare då vi inte har speciellt mycket tid att prioritera på projektet just nu.
Ja vad ska man tycka angående detta svar. Jag var helsåld på Net men om man ändå behöver en dator på 24/7 så försvinner fördelen med Net.
Å andra sidan så sitter i vart fall min router centralt i huset medan min Nas (Synology DS212j) står undangömd i ett hörn. Litar inte på täckningen där. Om min Nas ens går att i installera mjukvara för Tellstick på.

Duo eller Net!?
Samma maskin enligt mig fast ena sitter i en dator och den andra sitter fast i routern.
Vilken ska man då välja och kan man använda samma mjukvara till Net när lokalt Net blir aktuellt?

Min tanke som slår mig är att kanske köpa en Net och sedan införskaffa en Raspberry Pi eller annan minimini dator för att ha Telldus-core samt eventuellt ett nytt eller mer utvecklat RemoteStick som kan använda antingen Live eller lokalt.

Vad har ni för tankar på detta svar från Telldus samt mina funderingar?
mange1
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by mange1 »

En stor sak som skiljer är ju att även fast du kopplar en duo till telldus live, så kan du inte se temperaturerna på dina sensorer i live. Denna funktion verkar bara finnas i net vilket känns lite konstigt, det borde bara handla om att låta Telldus center skicka sensordatan till live, precis som den skickar status på lampor etc...
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by Bigert »

mange1 wrote:En stor sak som skiljer är ju att även fast du kopplar en duo till telldus live, så kan du inte se temperaturerna på dina sensorer i live. Denna funktion verkar bara finnas i net vilket känns lite konstigt, det borde bara handla om att låta Telldus center skicka sensordatan till live, precis som den skickar status på lampor etc...
Jag har två Duo och trodde jag gjorde fel.
Har lagt en ticket, kan inte hitta någon befintlig.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
mange1
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo eller Net

Post by mange1 »

I en annan tråd skrevs det:

(Mon Oct 29, 2012 5:28 pm)
micke.prag wrote:Sensorer från TelldusCenter fungerar för närvarande inte i Telldus Live!
http://developer.telldus.com/ticket/186

Tittar man i den ticketen (och om jag fattar det rätt) så verkar det som att det skulle kunna komma i version 2.1.3
Nu är det ju tyvärr så att uppdateringsfrekvensen på telldus center inte går i raketfart så jag är rädd att det kan dröjja till nästa år innan vi kommit dit. Kanske kan vi ligga på telldus att fixa det fortare om vi är många som efterfrågar det?

Senaste uppdateringen av telldus center var för över ett år sen, känns inte som att det är någon som prioriteras i dagsläget :/
2.1.1 (2012-02-06)
2.1.0 (2011-09-08)
2.0.4 (2010-12-06)
Post Reply