Flera donglar

Moderator: Telldus

tony32
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Flera donglar

Post by tony32 »

Hej, jag har kört HomeSeer i många år med x10 och överväger nu att byta ut alla enheter till nexa då jag upplever x10 prylarna som sänder via elnätet lever ett eget liv.

Jag har en villa på 1,5 plan är osäker om dongeln kommer att räcka till hela huset. Är det möjligt att ha flera donglar på samma dator o styra dessa? Skriver egna vb.net /vb6 plugin till homeseer.

Alternativt en extern antenn med en liten förstärkare, visserligen är nog detta inte tillåtet men risken att råka störa någon här på landet är nog obefintlig.

Tips mottages varmt.

Mvh
Tony
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vi har talat med Nexa som använder denna:
http://www.waveman.nu/produkter/17-900/17-900.html

Vi har inte själva testat den och kan därför inte lova hur bra det fungerar. Vi har tagit kontakt med Waveman för detta men inte fått svar (semester) så vi får återkomma med resultatet senare.

Är du intresserat av att utveckla en plugin till homeseer med öppen källkod så kan vi erbjuda dig en TellStick utan kostnad.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
tony32
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tony32 »

Vad trevligt, då finns det hopp om räckvidden. Visst kan jag dela med mig av ett hs2 plugin, dock har jag lite begränsad tid för tillfället då jag är i flytt till nya huset. Kan börja o ta lite pö om pö men kan inte lova att det blir klart per omgående.

/Tony
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Om du använder wavemans repeater för nexa moduler så fungerar det bra för on/off moduler men inte för dimmer moduler (min egen erfarenhet)

Effekten blir knäpp om du styr en nexa dimmer modul med nexas fjärrkontroll, det går knappt att få stopp på dimmern som sänker/höjer ljuset hela tiden...

mvh
niklas
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by niklas »

www.waveman.nu verkar inte peka någonstans just nu. Finns det någon annan länk som kan beskriva vad repeatern klarar?

Jag såg en mottagare lämplig för motorvärmaruttag som jag gärna skulle använda och styra från en dator. Mitt problem är att jag har 60-70 meter från huset till garaget. Någon som vet hur långt signalen kan förstärkas med den repeatern?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Marelco/Vinga AB som hostade www.waveman.nu har slutat att sälja waveman-produkter. Clas Ohlson har fortfarande repeatern på sin hemsida, men säljer den för halva priset (32-6464 - 149kr). Verkar ju som att dom ska sälja ut den för att den har utgått. Har mailat Clas Ohlsson och frågat hur det ligger till, får väl svar så småning om.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Wiklund
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

17-900

Post by Wiklund »

Jag har kontaktat Aurex Industries, Inc för att få fram vem som är den nya ÅF:en i Sverige men dom är visst inte intresserade av att svara. Jag fick ett svar där dom ville att jag skulle fylla i alla uppgifter om mitt företag.
Men när jag sen svarade att det var av personligt intresse så blev det helt tyst. Och Clas i sjön vill inte säga vem som är ÅF.. så om någon annan lyckas få fram nått så skulle jag vara glad om jag får veta. Jag behöver nämligen en repeater för jag skall kontrollera utebelysningen på garaget 35meter bort och det funkar bara ibland och hoppas det blir bättre med en repeater.
mikkola
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mikkola »

tony32 wrote:Visst kan jag dela med mig av ett hs2 plugin/Tony
Väntar :)
tony32
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tony32 »

Hej Mikkola, trevligt att det finns HomeSeer användare här på forumet.
Kommer förmodligen skriva plugin:et för hs2, dvs i vb.net

Har precis haft en stor hus-flytt och fortfarande mycket att stå i men räknar med att kunna börja lite smått inom kort med hs-plugin:et.

/Tony
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ang. Signalförstärkare

Post by Martin »

Hej, Är ny här och är också intresserad av en extender. Har varigt i kontakt med Nexas trevliga support och fick följande svar.

"vi att vi kommer leverera en "Extender" / förlängare under Q1 2008, som kommer ingå i Self Learning programmet, men då samtliga Self Learning mottagare kan ta emot signal från befintliga Nexa sändare iom Code Switch så kommer detta fungera utmärkt"

/ Martin
bengt-oswin
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Homeseer

Post by bengt-oswin »

Är det någon som vet något nytt om Homeseer och Tellstick.

Vore kul om det kunde bli något av det...
tony32
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tony32 »

Hej Bengt, jag utvecklade en version för några år sedan men hade ett allvarligt haveri på backup och dator efter ett blixtnedslag. Så jag blev av med källkod men har kvar en tidig beta av slutprodukten om du vill testa?
Så behövs ändringar måste jag börja om helt från början.
bengt-oswin
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by bengt-oswin »

Jag testar gärna den betan du har.
Kanske själv kan lära mig något av den :-)
Tackar på förhand!
bengt-oswin
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by bengt-oswin »

Har nu provat Tellstick-plug-in:et i Homeseer och är överväldigad.
I stället för att gå runt att släcka alla lampor på kvällen så kopplar sätter jag min mobil på laddning på nattduksbortdet. När övriga familjen har gjort samma sak så vet systemet att vi alla gått och lagt oss för kvällen och därefter släcker ner och tänder ett par lampor som nattbelysning.
När ytterdörren låses efter mörkrets inbrott (=kvällstid) så släcks all trädgårdsblysning ner. Detta var två exempel på min automatik tellstick . homeseer.

Kan bara tacka och bocka för ett suvert program.
Prostetnic
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Post by Prostetnic »

Lite utanför ämnet men..
Bengt-oswin -> Hur vet ditt HA system om att du har satt din mobil på landning? Vore väldigt intressant att veta, för det är ju ett lysande sätt att kontrollera om man gått och lagt sig precis som du säger.
Post Reply