Lösning på temperaturloggning

Moderator: Telldus

petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by petzno »

Vil det si at dere får templight til å fungere for tiden? Jeg får ikke opp noen grafer, prøvde å slette alt og legge inn på nytt igjen men uten resultat.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by etompau »

petzno wrote:Vil det si at dere får templight til å fungere for tiden? Jeg får ikke opp noen grafer, prøvde å slette alt og legge inn på nytt igjen men uten resultat.
Ja, jag har 2 Tellstick Net körandes med totalt 6 sensorer som loggas og vises som grafer i TempLight
mickemannen
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by mickemannen »

en underbar grej det här.

Nu när vintern är här så skulle jag vilja kunna sätta igång kupevärmaren på bilen om två villkor är uppfyllda, dvs både temp och tid så inte den är igång hela natten. Exempel, om temp under -3 när klockan är 05.00 så sätter den igång om båda villkoren är uppfyllda.

Kan man göra så?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by etompau »

mickemannen wrote:en underbar grej det här.

Nu när vintern är här så skulle jag vilja kunna sätta igång kupevärmaren på bilen om två villkor är uppfyllda, dvs både temp och tid så inte den är igång hela natten. Exempel, om temp under -3 när klockan är 05.00 så sätter den igång om båda villkoren är uppfyllda.

Kan man göra så?
I början av november släpps det nya funktioner till Telldus Live-tjänst där just det du beskriver finns med. Det kommer även vara möjligt att automatiskt justera tillslagstiden för motorvärmaren beroende på yttertemperatur.

Mer info här: http://developer.telldus.com/blog/2013/ ... ive-events och här: http://developer.telldus.com/blog/2013/ ... aunch-date
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by gothr2 »

Live verkar ju lovande. Templight verkar vara onödigt att vara ansluten till nu.
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by perkabolo »

Loggning av sensorer finns ju i templight, men inte i live. Så jag lutar åt den betaltjänster istället.
seattlegrunge
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by seattlegrunge »

Köpte Gold Account för drygt ett dygn sedan. Fick ett error på templight.se efter betalning. Inget Gold account aktivt trots processad betalning. Mailade templight.se direkt men inget svar ännu. Brukar det vara problem med templight.se och betalning? Ser att henkepenka inte varit aktiv här inne på ett tag. När kan man förvänta sig support?
seattlegrunge
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by seattlegrunge »

seattlegrunge wrote:Köpte Gold Account för drygt ett dygn sedan. Fick ett error på templight.se efter betalning. Inget Gold account aktivt trots processad betalning. Mailade templight.se direkt men inget svar ännu. Brukar det vara problem med templight.se och betalning? Ser att henkepenka inte varit aktiv här inne på ett tag. När kan man förvänta sig support?
Är Templight stendött eller? Någon som vet? Fortfarande inget svar efter att ha kontaktat dem (Henkapenka) via epost.
jaaahaaa
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jaaahaaa »

Tips på trevlig temp loggning gratis och väldigt trevligt gränssnitt

http://emoncms.org/

Man får själv skicka in sin data men det går enkelt genom en http request med JSON. Kan posta ett eventghost exempel om någon skulle ha trubbel

http://emoncms.org/input/post.json?json ... ey=xxxxxxx
seattlegrunge
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by seattlegrunge »

Fortfarande inget svar från Henkapenka/templight.se via mail eller på forumet angående genomförd betalning som genererar felkod på templight.se.

4-5 dagar sedan det inträffade. Testade nu igen att betala ytterligare en gång. Fortfarande felkod på templight.se efter genomförd betalning. Någon annan som också har stött på problemet?

Tillhandahåller man en betaltjänst måste det finnas rimliga svarstider för support.

@jaaaaahaaaaa

Posta gärna ett eventghost-exempel eller hur man enkelt kommer igång med emoncms.org :)
seattlegrunge
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by seattlegrunge »

Ska tillägga att jag fick snabbt svar från TempLight när jag nyss mailade till den "inofficiella" epostadressen på templight.se. Så nu har det löst sig.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by krambriw »

@jaaahaaa

Posta gärna ditt eventghost-exempel, intresserad av att testa detta istället. Idag loggar jag till Google documents och det fungerar i princip också bra.

mvh
jaaahaaa
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jaaahaaa »

krambriw wrote:@jaaahaaa

Posta gärna ditt eventghost-exempel, intresserad av att testa detta istället. Idag loggar jag till Google documents och det fungerar i princip också bra.

mvh
Här kommer den, glöm inte byta ut xxxxxx mot apikeyn.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107 ... moncms.xml
Minglarn
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Minglarn »

seattlegrunge wrote:Ska tillägga att jag fick snabbt svar från TempLight när jag nyss mailade till den "inofficiella" epostadressen på templight.se. Så nu har det löst sig.
Vad är den "inofficiella" epost adressen?

Betalade i lördags (2014-02-08) genom hemsidan, gick inte, gjorde en manuell överföring men har varken fått svar via mail eller hans konto på twitter.

Lite surt (visst, det är inga pengar men...) eftersom man inte orkar eller har kunskapen att logga tempen och presentera det snyggt på sin egen webserver....

EDIT: Såååååå typiskt att han svarade nu (ca 15 min efter att jag postat detta.) Nåväl, allt frid å fröjd. :wave:
tio Pepe
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by tio Pepe »

Är det bara jag som har problem med TempLight sedan en dryg vecka? Jag kan inte se några kurvor och henkepenka svarar inte på epost (info@templight.se).
:help:
Post Reply