Lösning på temperaturloggning

Moderator: Telldus

Post Reply
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

X3M King wrote:
henkepenka wrote:
X3M King wrote:är sidan under uppdatering ?
Jag har precis lagt upp en funktion för glömt lösenord och råkade tyvärr ställa till problem med lösenorden... =/

Så har ni problem att logga in var vänliga att gå till http://www.googleandroid.se/tellstick/f ... ssword.php för att återställa ditt lösenord.

Kanon. Tack.


Edit: We are back on track.
Härligt! =)
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lösning på temperaturloggning

Post by beppogg »

har inte hunnit testa tempkontrollen än men har en undran. jag skulle vilja dölja sensorer så dom inte syns per default. det går ju att dölja dom på sidan men nästa gång man uppdaterar så syns dom igen. det samma gäller tidsperioden som nu är på en vecka. om man byter den så är den på en vecka igen nästa gång du uppdaterar sidan. går det på nåt sätt att ändra sina default-värden?

/johan
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

beppogg wrote:har inte hunnit testa tempkontrollen än men har en undran. jag skulle vilja dölja sensorer så dom inte syns per default. det går ju att dölja dom på sidan men nästa gång man uppdaterar så syns dom igen. det samma gäller tidsperioden som nu är på en vecka. om man byter den så är den på en vecka igen nästa gång du uppdaterar sidan. går det på nåt sätt att ändra sina default-värden?

/johan
Hej, du tar upp en bra grej här. Jag har funderat på om jag ska bygga så att användaren kan skapa upp egna "sidor" där man kan välja vad som ska synas. Kanske vill man bara ha själva temp-inforutan för ett antal sensorer eller så vill man se grafen för några. Sedan ska man kunna byta mellan dessa sidor på något smidigt sätt.

Men detta ligger en bit fram i tiden då jag har begränsad tid med jobb och familj.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jorang »

Veldig bra arbeid du har gjort med denne løsningen så langt.

Neste steg kan kanskje være en mulighet å sette alle sensorer i diagrammet 'default off' - eller lage en knapp 'remove all' som kan fjerne alle sensorer fra diagrammet ;-)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Todde
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Todde »

Hej
Det blev något fel när jag skulle registrera min net så den finns inte med.kan jag göra om det på något vis
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

Todde wrote:Hej
Det blev något fel när jag skulle registrera min net så den finns inte med.kan jag göra om det på något vis
En funktion för att koppla och koppla ifrån live-kontot i efterhand är på g, men finns inte på plats än. Men om du mailar henkepenka@gmail.com och skriver den mailadressen du reggat dig med så kan jag radera ditt konto så att du kan skapa ett nytt.
Todde
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Todde »

Tack
funkar nu
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lösning på temperaturloggning

Post by beppogg »

henkepenka wrote:
beppogg wrote:har inte hunnit testa tempkontrollen än men har en undran. jag skulle vilja dölja sensorer så dom inte syns per default. det går ju att dölja dom på sidan men nästa gång man uppdaterar så syns dom igen. det samma gäller tidsperioden som nu är på en vecka. om man byter den så är den på en vecka igen nästa gång du uppdaterar sidan. går det på nåt sätt att ändra sina default-värden?

/johan
Hej, du tar upp en bra grej här. Jag har funderat på om jag ska bygga så att användaren kan skapa upp egna "sidor" där man kan välja vad som ska synas. Kanske vill man bara ha själva temp-inforutan för ett antal sensorer eller så vill man se grafen för några. Sedan ska man kunna byta mellan dessa sidor på något smidigt sätt.

Men detta ligger en bit fram i tiden då jag har begränsad tid med jobb och familj.
det är bara jag som gapar efter mer! det är kanonbra gjort och så jag ville, och trodde, att det skulle vara när jag köpte en net…

/johan
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

beppogg wrote:
henkepenka wrote:
beppogg wrote:har inte hunnit testa tempkontrollen än men har en undran. jag skulle vilja dölja sensorer så dom inte syns per default. det går ju att dölja dom på sidan men nästa gång man uppdaterar så syns dom igen. det samma gäller tidsperioden som nu är på en vecka. om man byter den så är den på en vecka igen nästa gång du uppdaterar sidan. går det på nåt sätt att ändra sina default-värden?

/johan
Hej, du tar upp en bra grej här. Jag har funderat på om jag ska bygga så att användaren kan skapa upp egna "sidor" där man kan välja vad som ska synas. Kanske vill man bara ha själva temp-inforutan för ett antal sensorer eller så vill man se grafen för några. Sedan ska man kunna byta mellan dessa sidor på något smidigt sätt.

Men detta ligger en bit fram i tiden då jag har begränsad tid med jobb och familj.
det är bara jag som gapar efter mer! det är kanonbra gjort och så jag ville, och trodde, att det skulle vara när jag köpte en net…

/johan
Jag gapar efter mer! Det är bara fantasin som sätter gränser (och min tid såklart! =) Inte lätt med helttidsjobb, 2 små barn och lite renovering hemma).
Min lista på funktioner börjar blir lite för lång känner jag, men jag jobbar på när jag får tid.

Ska bli spännande att se hur tjänsten beter sig efter några månader. Det är ca. 170 registrerade användare med totalt 750 sensorer just nu. Värden hämtas in var 15:e minut vilket genererar 3000 poster i timmen, 72000 per dag och 26,2 miljoner per år i databasen... =/

Risken finns att mitt webhotell måste uppgraderas framöver och då måste jag nog tyvärr börja ta betalt (liten summa) för användandet.
Men där är vi nog inte riktigt än, men det ligger med i mina framtida planer.
X3M King
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by X3M King »

Jag kan hosta detta om du vill.

Hur mkt trafik är det idag och vad behövs för utrymme?
Frick
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Frick »

Måste först säga tack för en fenomenalt program Du har fixat till oss som inte kan själv :clap:
Angående antalet värden så tycker jag att man kan aggregera värden som är äldre än en månad till en timmes värden.
Skulle Du bli tvungen att ta betalt så har jag inget problem med det, hellre det än reklam!
Tack än en gång
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Zapper »

Det e ju kul med massor av data men borde det inte spara sjukt mkt utrymme om du körde med RRD.

Ska inte klaga själv loggar allt jag har till flat files, helt klart enklast (å allt kommer med) men datan är ju dock inte "live".
Limmet
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Limmet »

Hej loggar vänner!

Jag har precis skaffat mig utrustning för att börja logga! Det finns ju ingen begränsningen för vad man kan göra... Känner mig som en 5 åring på nytt.

Tack Henrik för ett utmärk jobb med din sida. Jag har läst igenom hela tråden och läste i börja om att du funderade på att släppa koden. Detta är jag intresserad av, dock förstår jag att du har mycket att göra och sysselsätter dig med detta på din dyrt förvärvade fritid :) Jag skulle av den anledingen vilja om möjlighet finns betala för den. Jag har som du förstår inte någon egen kunskap till att knåpa ihop det du har skapat. Hoppas att du inte tar illa vid dig att jag går så rakt på sak?

Jag har en "hussida" som jag skulle vilja implementera just dessa funktioner. För att förenkla för mig tittar redan på hussidan flera ggr per dag, och logga det i min redan befintliga SQL databas.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jorang »

Henkepenka - kan det stemme at din løsning er nede nå?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

jorang wrote:Henkepenka - kan det stemme at din løsning er nede nå?
Jepp, det stämmer att den är nere. Det är webhotellet som har problem och vad jag fått reda på så jobbar de på en lösning att få upp det igen. Det är inte bara min sajt som ligger nere. Förhoppningsvis kommer den upp snart igen!

Mvh
Henrik
Post Reply