Firmware förslag till Net

Moderator: Telldus

Post Reply
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Firmware förslag till Net

Post by micke-71 »

Är ny användare av Telldus Net som jag köpte för att i första läget använda som wakeuplight till mig o dottern. Hade tänkt mig att bygga ut/utveckla användningsområdet med diverse tänkbara funktioner.

Men som vi redan vet så är Net och Live! inte klart på länge och Net varianten är idag strikt beroende av Live för att fungera. Inget nytt o jag tänker inte ge mig in i skaran o gnälla halvt ihjäl mig. Förstår att resurserna för att hinna med inte är obegränsade som hos ex Microsoft.

Jag tänker istället föreslå en tanke jag har kring en ny firmware. Jag har ingen aning om hur avancerad en Net är och hur stort inbyggd minne eller processor den har. Jag tänker mig då ett web-gränssnitt typ router med några få olika inställningar. Eller kanske ett litet program som sköter detta direkt.

Då tycker jag att det vore en jäkligt god idé att användaren kan få några alternativ. Nr1 Som idag mot Telldus Live. Nr2 Fungerar som Duo fast över Ethernet så man öppnar upp dom för tredjeparts mjukvara. Nr3 Som Live! fast där man kan ange egen server.
karlmb
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by karlmb »

Hej,
Sammalunda, ny ägare av Telldus Net, blev glad när jag nu äntligen kunde gå o köpa den direkt i butik efter årets struligaste productlaunch...;-)
Ser naturligtvis just nu när jag går till detta forum att det börjat bli prestandaproblem med live-servarna..
Och tycker precis som du att det också kanske är dags att aktivera de delar i Net som ska göra det möjligt att styra burken via sitt eget nätverk istället för omvägen via servrar ute på internet.
Kommer ihåg att detta ändå är planen enligt Telldus, på sikt.

Tiden kanske håller på att ta beslutet att satsa på detta istället för att ordna tillräcklig serverkapacitet, vilket väl ändå måste ses om en tillfällig lösning?
Vad säger ni, Telldus?
Last edited by karlmb on Thu Nov 15, 2012 10:01 pm, edited 1 time in total.
TheEndless
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by TheEndless »

Det känns ju som om det inte vore raketforskeri att byta ut en IP address i tellstick Net:en att peka på en personlig server istället. Jag har inget mot att kunna göra det själv via SSH eller vad som helst så länge jag får styra min egen tellstick Net. Jag är medveten att det kräver att jag har en dator i gång på samma nätverk, men det är det värt för att få det hela att fungera (utan att behöva köpa en Duo för att göra samma sak). Sen är det ju så att med en duo måste du ha duo-datorn i närheten av prylarna. I ett stort hus så kan dator med programvaran stå och puttra någon helt annan stans medan tellstick Net:en är i närheten av prylarna som ska styras.
karlmb
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by karlmb »

TheEndless wrote:Det känns ju som om det inte vore raketforskeri att byta ut en IP address i tellstick Net:en att peka på en personlig server istället. Jag har inget mot att kunna göra det själv via SSH eller vad som helst så länge jag får styra min egen tellstick Net. Jag är medveten att det kräver att jag har en dator i gång på samma nätverk, men det är det värt för att få det hela att fungera (utan att behöva köpa en Duo för att göra samma sak). Sen är det ju så att med en duo måste du ha duo-datorn i närheten av prylarna. I ett stort hus så kan dator med programvaran stå och puttra någon helt annan stans medan tellstick Net:en är i närheten av prylarna som ska styras.
Mmm, och de allra flesta skulle säkert kunna använda vilket webhotell eller jobbdator som helst, så ngn dator i hemmet behöver inte vara igång.
karlmb
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by karlmb »

micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by micke-71 »

Tänker då att jag kan antingen ha en liten Rasberry eller liknande som kontroller. Då behöver jag inte ha en fläskig dator igång. Jag ska då kunna komma åt servern utifrån också. Vem vet jag kanske tar tjuren i hornen o tar vid där jag slutade o lär mig mer programering o gör min egna lilla hemautomationsserver i en Rasberry eller liknande.

Att jag tänker att man kan ha en "radiobutton" i webgränssnittet där man kan välja Live!, egen serveradress eller lokal styrning är att det kommer att bli många klåfingriga som ändrar på adressen o kommer inte åt Live! sedan med merjobb för supporten. Det enda "Live!-knappen" gör är då att den fyller i serveradressen och släcker ner fälten för egen inmatning.

Så egentligen så är det bara 2 olika mode fast det ena läget har en variabel i form av ip-numret till servern.

Kan man sedan få in möjligheten att läsa av fjärrkontroller, IR detektorer, brandvarnare osv så är väl själva Net versionen ganska komplett. Då blir det större möjligheter att styra via tredjepartsprogram och jag är övertygad om att belastningen på servrarna skulle minska.

Sen så funderar jag lite kring all trafik från alla termometrar som går till servrarna. Jag har inte ens en egen men får emot grannens. Det genererar långt mycket mer trafik än vad jag själv använder. Jag har väl kanske 25 händelser per dygn som skickas med mitt "wake-up light". Kanske går att lägga till en funktion i gränssnittet där man kan välja hur ofta temperaturdata ska skickas och ha en betydligt lägre default inställning. Om termometern sänder var 30 sekund så finns det ju knappast behov att jag ska kunna läsa det på nätet. Borde ju räcka med var tionde minut. Man kanske kan ha en funktion där man i gränssnittet får lägga till de sensorer man vill använda istället får att det vräker iväg oönskad data.

Om en trådlös termometer skickar data va 30'e sekunder så är det 2880 meddelanden per dygn och termometer. Att läsa av en fjärr kanske resulterar i 10-20 meddelanden per dygn. En IR detektor kanske 1-200 meddelanden beroende på vart den sitter. Att skicka temperaturdatan till Live var 10 minut skulle minska belastningen med upp till 20ggr.

Fast nu kanske den gör det, jag har inte så stor koll på hur det funkar mer exakt ännu.

Men som sagt jag vet inte hur avancerad en NET är och hur stort program det finns för firmware.
Last edited by micke-71 on Fri Nov 16, 2012 11:14 am, edited 1 time in total.
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by micke-71 »

karlmb wrote:Hmmm..verkar vara ngt på G
http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... n-firmware
Jo jag har sett den där. Det är väl lite därför jag spottar ur mig förslag hur jag skulle vilja det såg ut. Jag är relativt kunnig på datorer men inte på långa vägar någon "hacker" eller mjukvaruutvecklare. Jag tänker så att de som köper en tellstick inte direkt är farmor som inte klarar av att läsa aftonbladet online utan hjälp. Det är väl folk med ett teknikintresse. Men jag tror inte heller att den stora skaran inte är några genier i programering.

Det bör då finnas tillräckligt med "finesser" för att kunna tilltala målgruppen men ändå vara relativt enkelt att få till mer avancerad styrning än en webbaserad timer/fjärrstyrning med inbyggd termometer.
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Firmware förslag till Net

Post by Von Schnitzel »

micke-71 wrote:Tänker då att jag kan antingen ha en liten Rasberry eller liknande som kontroller.
Varför köpte du inte en Duo istället för en Net?
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by micke-71 »

Flera anledningar.

Nr1 Utifrån reklamen så får man intrycket att den kan göra precis samma sak som Duo'n fast med ethernet anslutning. Det står inte att man saknar funktioner för att ta emot signaler från fjärrkontroller osv. Killen på Kjell&co sa att det inte var några problem att ta emot IR detektorn mm. På han lät det som att det var en smal sak att kunna ta emot signaler från ex ir deckare o skicka pushmeddelanden till telefonen osv.

Nr2 Jag ville inte ha en PC igång o hade inte tänkt så långt som en Rasberry.

Nr3 jag var i behov av att komma igång IHB (In i H-e Bråttom) så jag kunde få igång en icke avstängbar "wakeup light" till min tonårsdotter som lyckas försova sig mer än acceptabelt. Sen ville jag ha en själv eftersom jag också är morgontrött o tänkte att det kanske gör att det blir lättare att komma ur sängen 05.30.

Nr4 Jag var inte påläst o hade ingen aning om detta forum eller andra källor där man kunde hitta uppgifter om grejorna.

Det tog mig 10 minuter att skruva in dimrarna bakom väggbrytarna o få igång Wake up lighten och det funkar kalas. Det var den primära uppgiften. Jag vaknar så mycket lättare och snoozar inte 4-5ggr.

Men i köpet så hade jag också planer på att kunna styra o kontrollera hemmet lite mera. Dels sätta en magnetbrytare i dörren till rummet där vapenskåpet står. Ett par IR deckare i huset och ett par trådlösa brandvarnare. Tanken var/är att kunna få meddelanden till telefonen om dörren dit vapenskåpet står öppnas under min schemalagda arbetstid, meddelanden om en brandvarnare sätter igång. Kunna få meddelanden om en IR deckare reagerar när ingen ska vara i huset. Tänkte då sätta en fjärr lite dold så jag kunde slå på "bortaläge" och genom vilkor i programvaran få iväg meddelanden.

Ex, Jag åker bort så slår jag på fjärren och får en indikering att en liten LED lampa tänds eller släcks via en switch i ett lämpligt uttag. Om någon IR deckare, magnetkontakt, brandlarm eller kanske vattenlarm reagerar så finns det ett vilkor som kan pusha ett meddelande till telefonen om bortaknappen är aktiverad. Samtidigt som jag aktiverar borta läget så bryter jag strömmen till kaffebryggare och andra onödiga saker som inte behöver ha ström. Kanske till o med kan styra ventilationen efter borta/hemma/temperatur/fuktighet osv.

Då var tanken att jag kunde i framtiden styra det via en liten "mini PC", Rasberry eller annat via tredjeparts program. Eller så kunde jag skriva något program själv i typ VB, Delphi eller lära mig något snarlikt.

Jag är ingen hacker men har betydlig mer än genomsnittliga kunskaper i styr o regler. Har efter mycket om o men programerat realtids styrning av RC servon via LPT port i PC via Delphi. Har en del kunskaper i PLC. Så några svettiga kvällar tänkte jag skulle kunna lösa eventuella problem.

Men som det ser ut just nu så blir det en övermäktig uppgift att ta vid när det inte ens finns en passande firmware i NET'en. Men jag tänker inte klaga o skrika som en del andra. Ser att det verkar finnas en stor potensial med NET och gillar tanken med öppen källkod som öppnar för tredjeparts program och egna påhitt. Under tiden så får jag komma med förslag på hur jag önskar att saker ska utvecklas i framtiden.

Visst det finns färdiga system för smarta hem. Riktigt proffsiga grejor som blir rena kommandocentralen i huset. Prislappen blir minst lika proffsig. Där kostar en endaste dimmer lika mycket som jag kan bygga hela systemet för med Nexa och tellstick.
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Firmware förslag till Net

Post by Goktytan »

+1000
karlmb
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by karlmb »

Gött Micke-71!
Detta är framtiden.
Är knappast hacker själv men har inga problem att se potentialen.
Har inte ens packat upp min tellstick net än, men nu blir jag sugen!
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by micke-71 »

Potensialen finns till att kunna bli något riktigt bra/stort av produkten som sådan. Jag har viss förståelse för att utvecklingen släpar lite. Har man inte obegränsat med resurser och kapital så får man utveckla lite under resans gång medans pengarna kommer in.

Se bara på Pyttemjuk, de omsätter miljarders miljarder varje år och deras produkter är inte färdiga när de släpps för det. Hela operativsystem blir ju fiasko, titta bara på Windows ME, 2000 och Vista. Det gick ju så långt att ex Wilcox/Hexagon rekomenderade användare av ex PC-DMIS att inte använda Vista utan vi fick med en "rollback" skiva till XP direkt när vi köpte mätmaskinen. Jag gjorde en rollback på ungarnas bärbara till XP efter flertalet krascher i tät följd. Jag beta testade 7'an och kastade ut den inom några veckor. Mitt i installationen så bytte den primär skärm till TV'n och vanliga skärmen blev bara svart. Tog mig 3 försök innan jag upptäckte det.

Så att NET inte är helt färdig för att utnyttja sin fulla potensial har jag förståelse för.

Som vissa redan nämnt så är jag också inne på linjen att man kör lite i fel ände just nu. Fixa till en firmware med möjlighet till lokal styrning, annan server än Live!, vilka sensorer som ska sända data och en default på kanske 10 minuter. Då kanske problemen med servrarna lugnar ner sig o ger tid över till vidareutveckling istället för livsuppehållande åtgärder. Då släpper man även in fristående utvecklare på ett annat sätt och får en del gratishjälp, lite av tanken med öppen källkod.

Möjligheten med intilligent styrning av huset, ljus, dator, brand och inbrottslarm för några få tusenlappar totalt är ju ett drömscenario. Med ventilationsstyrning så kan systemet faktiskt betala sig på något år och ge en duktig miljövinst.
davidhellmyrs
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by davidhellmyrs »

Hej,

hade samma "ilska" som dig, tills jag fann,

* Telldus NET
* Vanlig ANDROID telefon
* Installera Tasker, RemoteStick + plugin och AutoRemote på telefonen.

Konfiguera

Du kan göra hur mycket som helst!

Denna telefon har jag alltid på hemma.

Klienterna,min och sambons telefon pratar alltid med "server telefonen" hemma, som automatiskt meddelar om den är hemma eller inte, beroende på om den har kontakt med WIFI't hemma eller inte. Har den inte kontakt med något WIFI, så stänger den av WIFI (dvs. slutar ta ström). När man kommer i närheten av hemma, så startar den wifit automatiskt, och när den får kontakt med mitt SSID så tänder den lampor osv.

Gjort massor i detta gränsnitt, lagt ganska mycket tid och fått det snyggt!

Lampor släcks, tänds beroende på om man är hemma, om det är "mörkt" ute. När man lämnar hemmet så släcks det. När datorn startas med XBMC så skickar den ett kommando som utför ett moviemode, och dimmrar ner / släcker vissa lampor.

Potentialen förstår du själv!

Men kolla de programmen om du har tillgång till ANDROID.

Är inte HELT klockrent, viss fördröjning finns i AUTOREMOTE (par minuter tar det efter man kommit hem innan servern fått "det" och utför kommandona)

Men vi har själva fått det och fungera klockrent och är nöjda!

EDIT: Givetiss förstår jag att det inte är en komplett lösning för dig, du kan ju fortfarande inte ta emot signaler osv. Men kanske gör dig "nöjdare" iaf :)
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Firmware förslag till Net

Post by peswe »

davidhellmyrs wrote:Hej,

hade samma "ilska" som dig, tills jag fann,

* Telldus NET
* Vanlig ANDROID telefon
* Installera Tasker, RemoteStick + plugin och AutoRemote på telefonen.

Konfiguera

Du kan göra hur mycket som helst!

Denna telefon har jag alltid på hemma.

Klienterna,min och sambons telefon pratar alltid med "server telefonen" hemma, som automatiskt meddelar om den är hemma eller inte, beroende på om den har kontakt med WIFI't hemma eller inte. Har den inte kontakt med något WIFI, så stänger den av WIFI (dvs. slutar ta ström). När man kommer i närheten av hemma, så startar den wifit automatiskt, och när den får kontakt med mitt SSID så tänder den lampor osv.

Gjort massor i detta gränsnitt, lagt ganska mycket tid och fått det snyggt!

Lampor släcks, tänds beroende på om man är hemma, om det är "mörkt" ute. När man lämnar hemmet så släcks det. När datorn startas med XBMC så skickar den ett kommando som utför ett moviemode, och dimmrar ner / släcker vissa lampor.

Potentialen förstår du själv!

Men kolla de programmen om du har tillgång till ANDROID.

Är inte HELT klockrent, viss fördröjning finns i AUTOREMOTE (par minuter tar det efter man kommit hem innan servern fått "det" och utför kommandona)

Men vi har själva fått det och fungera klockrent och är nöjda!

EDIT: Givetiss förstår jag att det inte är en komplett lösning för dig, du kan ju fortfarande inte ta emot signaler osv. Men kanske gör dig "nöjdare" iaf :)
Du får väldigt gärna delge oss detaljerade profiler / konfigurationer etc. Jag har påbörjat något liknande hemma med en stationär androidplatta. Autoremote har jag dock inte testat tidigare.
/Peter
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Firmware förslag till Net

Post by Falkens »

Jag är långt i från en hacker...

Jag vill bara att saker ska funka och jag är långt i från nöjd med detta och jag har 3 lampor som tänds/släcks vid olika tider så det är inget hi-tec lösning jag har och jag tycker inte ens att det funkar. Jag har även satt de att tändas med 1 min intervall för att det inte ska "krocka" dvs. missa att skicka en signal till någon mottagare. Jag tror att det har med servrarna att göra för som sagt, jag har inte många mottagare som skulle påverka detta MEN jag har fortfarande ett stort missnöje till detta då jag inte på något vis kan lita på detta, inte det minsta. För "skiten" lyckas inte ens tända 3 lampor vid 3 olika tider. Ibland får jag trycka på ON 3-4 gånger (i Iphone appen) innan den tänder. Jag vet inte hur jag ska påverka det heller utan det är ju bara att gillat lägget. Jag har en Tellstick Net och det hade ju vart grymt om man kunde via ett webbgränssnitt styra allt från den, ja som en router (som andra är inne på) så man slipper gå över Telldus servrar.

Personligen så hade jag en förhoppning att det skulle finnas en brandvaranare eller liknade som man kunde koppla till så om den utlöste så skulle alla lampor tändas som var kopplat till Telldus... men då den inte ens kan tända en lampa 06:37 så har jag svårt att tro att det skulle funka som jag ville.

jag hoppas på STORA förbättringar för som det är nu skulle jag inte rekommndera det till någon men jag gillar idén
Post Reply