Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Moderator: Telldus

Post Reply
Discotime
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Gothenburg-Sweden

Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by Discotime »

Hej.

För riskt att vara tjötig...

Om man läser flera inlägg här på forumet angående Tellstick Net/Telldus Live, så verkar
dess framtid väldigt osäker trycker jag personligen. Det är driftavbrott, sensorer som
inte Tellstick tar emot signaler osv. Listan kan göras lång.

Nu sitter jag här hemma med en inplastad/oöppnad Tellstick Net och funderar på nästa drag.
Återköp till butiken eller skall jag våga börja använda den? Den är ju inte jättebillig att köpa
och då vill man veta att produkten/tjänsten/funktionerna fungerar i framtiden.

Så nu kommer en öppen fråga till Telldus:

Vad händer med Tellstick Net och Telldus Live angående dess tjänster och funktioner i framtiden?
Och framtiden är 3, 6 och 12 månader.

Nu vill nog fler än bara jag att ni på Telldus svarar i klartext på dessa frågor.

Hälsningar
Michael
Vibes
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by Vibes »

Kan bara hålla med, till skillnad från vissa andra har jag inte möjlighet att ha igång en dator 24/7 så fick bli net! Det var väl inte jättebilligt med alla sensorer/mottagare så man förväntar sig att det ska fungera. Särskilt när det kommer till att hålla en server uppe för guds skull.. förstår ni inte att folk är beroende av att det fungerar?
Vill också..
Discotime wrote:Telldus svarar i klartext på dessa frågor.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by kenthie »

Hej

Jag vill också nu få lite matnyttigt ur från Telldus-folket !
Att servrarna är nere duger ej som förklaring längre....

/K
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by Karlvonoxelstjerna »

Discotime wrote: Så nu kommer en öppen fråga till Telldus:

Vad händer med Tellstick Net och Telldus Live angående dess tjänster och funktioner i framtiden?
Och framtiden är 3, 6 och 12 månader.

Nu vill nog fler än bara jag att ni på Telldus svarar i klartext på dessa frågor.

Hälsningar
Michael
Tekniska frågor brukar man kunna få svar på lite fortare men dessa frågor brukar ta några dagar, om man får ett svar...
Dom brukar oftats bara hänvisa till sin roadmap dom har.Där ser du hur det framskrider och vad dom sysslar med!
http://developer.telldus.com/roadmap

Edit: Sidan med info verkar vara nere just nu, provade från mobilen också.
Edit: Nu funkar den igen!
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by micke.prag »

Discotime wrote:Vad händer med Tellstick Net och Telldus Live angående dess tjänster och funktioner i framtiden?
Närmast håller vi på att utveckla funktioner för att kunna ta emot och visa signaler från mer än temperatursensorer. Läs mer här: http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... te_signals
Karlvonoxelstjerna wrote:Edit: Sidan med info verkar vara nere just nu
https://twitter.com/telldus/status/268335065853992960
Uppgraderade mer minne i servern.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
DrRudolf
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by DrRudolf »

Inget ljus i morse heller...

Vilken databas, datakopplingsramverk, databasservrar, lastbalancerare etc använder ni?

Kanske kan vi alla söka med ljus och lykta efter superexperter som med en Telldus net i brevlådan skulle tycka att det vore roligt att få konceptet att överleva. Det är ju klockrent, men grundläggande tekniken måste ju fungera.

Lägg allt annat åt sidan och fokusera på dessa issues nu. Risken är att folk vänder sig till konsumentverket för falsk marknadsföring och det vinner ingen på.
karlmb
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by karlmb »

micke.prag wrote:
Discotime wrote:Vad händer med Tellstick Net och Telldus Live angående dess tjänster och funktioner i framtiden?
Närmast håller vi på att utveckla funktioner för att kunna ta emot och visa signaler från mer än temperatursensorer. Läs mer här: http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... te_signals
Karlvonoxelstjerna wrote:Edit: Sidan med info verkar vara nere just nu
https://twitter.com/telldus/status/268335065853992960
Uppgraderade mer minne i servern.
Allvarligt, du har inte svar på de andra frågorna?
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by Karlvonoxelstjerna »

karlmb wrote:

Allvarligt, du har inte svar på de andra frågorna?
Good point :lol: Har följt den där roadmappen länge och den går riiiiiiktigt långsamt. Hoppade från 32 till 35 för ett bra tag sen och nu känns som den fastnat igen.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by micke.prag »

DrRudolf wrote:Inget ljus i morse heller...
Servrarna har flytit på bra. Hör gärna av dig till supporten så vi kan undersöka din TellStick Net närmre.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
karlmb
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by karlmb »

Karlvonoxelstjerna wrote:
karlmb wrote:

Allvarligt, du har inte svar på de andra frågorna?
Good point :lol: Har följt den där roadmappen länge och den går riiiiiiktigt långsamt. Hoppade från 32 till 35 för ett bra tag sen och nu känns som den fastnat igen.
Svaret finns väl dock egentligen här såg jag nu:
http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... n-firmware
DrRudolf
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by DrRudolf »

Tre felkällor för oss och ett förslag till Telldus:

För oss:
  • Antennen är inte så stark, köp en starkare (läs på forumet) - hade intermittent problem med ursprungsantennens räckvidd = inte Telldus serverars fel
  • Mitt bredbandsmodem / koppling till nätleverantören har inte alltid varit så stabil = inte Telldus servrars fel
  • Jag har en device i ett hörn som alltid spökar oavsett vilken device jag sätter där. Antagligen blir det någon "dubbelstudssignal" som effektivt dödar signalen. Den radioskuggan kommer jag inte ifrån = inte Telldus servrars fel.
Förslag till Telldus:
  • Att i Telldus Live presentera de signaler era servrar faktiskt har skickat ut sorterat per dag och device
    • så kan folk själva se att informationen gått från era servrar och därmed inse att felsökning bör ske i kedjans senare delar.
Om ni inte vill lasta signalerande produktionsservrar föreslår jag att informationen läggs på ett långsammare datawarehouse som uppdateras när databasaktiviteten är som lägst.
  • fördröj uppdatering, som tydligt finns förklarat i GUI, är bättre än att inte alls kunna se utsända signaler.
  • Till och med asynkron batchhämtning av Excelfil som sen kan skickas till emailadress när generering är klar skulle vara en ypperlig hjälp.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by etompau »

DrRudolf wrote:Tre felkällor för oss och ett förslag till Telldus:

För oss:
  • Antennen är inte så stark, köp en starkare (läs på forumet) - hade intermittent problem med ursprungsantennens räckvidd = inte Telldus serverars fel
  • Mitt bredbandsmodem / koppling till nätleverantören har inte alltid varit så stabil = inte Telldus servrars fel
  • Jag har en device i ett hörn som alltid spökar oavsett vilken device jag sätter där. Antagligen blir det någon "dubbelstudssignal" som effektivt dödar signalen. Den radioskuggan kommer jag inte ifrån = inte Telldus servrars fel.
Förslag till Telldus:
  • Att i Telldus Live presentera de signaler era servrar faktiskt har skickat ut sorterat per dag och device
    • så kan folk själva se att informationen gått från era servrar och därmed inse att felsökning bör ske i kedjans senare delar.
Om ni inte vill lasta signalerande produktionsservrar föreslår jag att informationen läggs på ett långsammare datawarehouse som uppdateras när databasaktiviteten är som lägst.
  • fördröj uppdatering, som tydligt finns förklarat i GUI, är bättre än att inte alls kunna se utsända signaler.
  • Till och med asynkron batchhämtning av Excelfil som sen kan skickas till emailadress när generering är klar skulle vara en ypperlig hjälp.
Du har en logghistorikfunktion för varje enhet, som visar vilka signaler som har skickats till respektive enhet och vid vilken tid och datum det har skett.
DrRudolf
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by DrRudolf »

Du har en logghistorikfunktion för varje enhet
Wow! Du menar Show log history (beta)?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net/Telldus Live, osäker framtid?

Post by etompau »

Japp. Den visar ju rätt så bra vad som har hånt under senaste veckan.
När det gäller antenner och överföringssäkerhet på 433 MHz-bandet får jag hålla med. Det kan ibland krävas en del trixande för att nå fram till alla mottagare och få signaler från alla givare.
Tyvärr får man nog anse detta systembetingat, då bestämmelser sätter gränser för uteffekter etc, och att prylarna inte har ett dubbelriktat protokoll. Men med tanke på kostnaden för mottagare och en Tellstick tycker jag att systemet i dag är oslagbart när det gäller prestanda och funktion i relation till pris.
Post Reply