Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Moderator: Telldus

Post Reply
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by peswe »

Nu har jag satt igång motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare/Nexa fjärrbrytare/Remotestick.

Det blev en "budgetlösning" där jag skriver DRIFTTIDEN och händelsen VARM1 (för bil nr 1) eller VARM2 (för bil nr 2) i kalendern. Jag låter Tasker trigga på Calendar Event = VARM1 eller VARM2 och Remotestick plugin Temp sensor utetemp <5°C.

Om utetempen<5°C och det finns en händelse i kalendern VARM1 eller VARM2 så startar Tasker respektive motorvärmare under händelsens tid.

Vi har 2 st bilar i familjen som körs av mig, min fru och min son.
Vi har varsin google kalender som vi delar med varandra, och som Tasker kan läsa i min mobil.
På det viset kan alla 3 skapa sin egen timerfunktion till den bil de ska använda bara genom att skapa en händelsen VARM1 eller VARM2 med rätt drifttid i sin egen kalender. Smidigt som tusan!

För att frugan och sonen ska kunna starta värmarna manuellt inifrån huset när jag inte är hemma, har jag programmerat en Nexa fjärrkontroll till detta ändamål.

Det enda jag saknar är en kontrollampa på garagefasaden så att jag visuellt kan kolla om fjärrbrytarna är på eller av. Någon strömsnål diodlampa kanske.

Hoppas detta kan inspirera någon fler :-)

Detta inlägg har publicerats i 2 st Forum: Swedroid och Telldus

/Peter
Von Schnitzel
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by Von Schnitzel »

Snyggt, tack! :D
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by Zapper »

Köp bara en utomhusarmatur från co, jula eller dylikt sen en enwatts ledlampa samt en anslutningssladd dock så ska det nog vara en klassad för utomhusbruk samt en vanlig(jordad för utomhusbruk) 1 -> 2 splitter för uttaget. Har en kollega som skall sätta upp detta för traktorvärmaren.
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by beppogg »

hej,

detta är nästan precis så jag vill ha det. har precis skaffat en mediaspelare med android som du kan ha alla appar till så remotestick och tasker funkar. har inte haft tid å provat äm men är det krångligt?

jag skulle exempelvis vilja be tasker kontrollera temperaturen (sensor som väl kommer in i remotestick?) vid en viss tidpunkt, säg 10.00. om då temperaturen understiger 5 grader så vill jag be remotestick att stänga av min flvp som sitter i en nexa-plug. eventuellt görs en ny kontroll 12.00 och om tempen då överstiger 10 grader så skall flvpn sättas på, om inte så görs ingenting. klockan 14.00 skall den sättas på igen oavsett temperatur så där behövs ingen kontroll. (ev kan mellansteget kvitta)

detta är min första androidpryl och hos ios har man ju inte kunnat göra så mkt så jag undrar om det är knöligt eller ganska enkelt? (har inte görmycket tid så jag måste planera in det om det kan ta tid...)

tack för svaren!

/johan
AcidSleeper
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by AcidSleeper »

Är det någon som fått Tasker att kunna styra motorvärmaren vid olika tidpunkter, dvs...

Ex
OM 5grader motorvärmare PÅ i 1timme före Avfärd i kalendern
OM -10grader motorvärmare PÅ i 2 timmar före Avfärd i kalendern
OM -20grader motorvärmare PÅ i 3, 5timmar före Avfärd i kalendern...

Jag har försökt men inte lyckats finns en lösning i tasker på hur jag skall göra.

Någon som har lösningen?
RH_Dreambox
Posts: 69
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Södra Säm, Västra Götaland
Contact:

Re: Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by RH_Dreambox »

En komplett motorvärmarfunktion finns i nya Telldus Live.
Kolla Triggers på Telldus startsida :-)
Där knappar man in önskad starttid och värmarens starttid bestäms av en temp/tid-kurva.

Block heater trigger ("motorvärmare" in Swedish).
This is a new trigger used for turning on a block heater depending on the outside temperature. We use an algoritm based on the Swedish Energimyndigheten's recommendations. We would like to thank Roy Henriksson and his son for helping us with this.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
AcidSleeper
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by AcidSleeper »

Jag har inte ens den installerad... dålig telefon som inte klarar fler appar än det jag har nu....

Någon som har en annan lösning?
gothr2
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarstyrning med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

Post by gothr2 »

Finns telldus pro i androidappen eller remotestick eller måste jag in på telldus websida och ställa in avfärd med bilen?
Post Reply