Flera Tulldus Duo

Moderator: Telldus

Post Reply
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Flera Tulldus Duo

Post by PontusBC »

Hej, jag bor (snart) i ett tre våningshus och mina erfarenheter så här långt var att signalen ifrån Telldus Duon inte ens räckte i en hel lägenhet. Så då dök tanken upp att ha en Telldus Duo på en PC med Telldus center, Nexahome och Eventghost på samt att komplettera detta med en Telldus Duo med Telldus center på en Rasberry Pi. Frågan blir då går det att få båda dessa att synka med varandra?
Finns det några här som har provat eller kör med någon liknande uppsättning nu?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Flera Tulldus Duo

Post by Zapper »

Om det är en fristående villa du bor i så kan nog signalen räcka mkt längre speciellt om det blir lite mer åt lanthållet så du har 70+ meter till närmaste annat hus åtminstone. I ett hus med lägenheter finns det oftast stora mängder med störkällor. KabelTV bla är en stor bov, Sen alla andra prylar folk har som ligger på 433 MHz ISM bandet. Sen kan man ju testa att använda en annan antenn för bättre räckvidd. Bara det inte finns störkällor för då hjälper inte en bättre antenn för mottagning.
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Flera Tulldus Duo

Post by Karlvonoxelstjerna »

Vet inte om jag haft tur men min telldus duo räcker bra långt!
Har min står i mitten av huset och kan starta en mottagare som sitter inne i en gäststuga som står ca 20 meter från huset.
Huset är nybyggt så väggarna i huset är rätt så rejäla, isolerade med 240mm plus panel gips och osb skivor. Gäststugan har också ordentliga väggar som är 145mm isolering och duon går genom allt :). (Rätt säker dock på att vi inte har några störningar då vi bor ca 500m från själva villaområdet)
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Flera Tulldus Duo

Post by PontusBC »

Hej, det borde vara störningskällorna som var bojen tidigare då. Jag provade att byta antenn och fick en prototyp av en antenn som skulle sitta på en sattelit och den vart också intrimmad till 433,33 MHz av ett minst sagt proffs. Det nya huset är ett radhus men ändå så borde störningskällorna vara färre och så är det byggt i trä. Ingen kabel-TV i området utan det går via bredbandsbolaget (förutom min egen Boxer). Får vänta en månad och se. Sedan funderade jag på om strömmen ifrån USB utaget kanske var svag (en gammal dator) det borde väl kunna påverka räckvidden?
Sedan återstår ju grund frågan (även om jag kanske slipper) kan man ha flera datorer med Duo och Telldus Centers?

Tack för responsen så långt1
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Flera Tulldus Duo

Post by Dale »

Jag har en Tellstick Net och en Tellstick Duo i lägenheten samt en Tellstick Duo i stugan. I iPhonen med appen TellEvent får jag upp allt jag ser på Telldus Live. Så ja, jag skulle nog säga att det fungerar med flera Duos. Tror dock inte att man ser den andra datorns Duo i TelldusCenter och tvärt om.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Flera Tulldus Duo

Post by PontusBC »

Då kanske nästa fråga blir: Vad händer om man kopplar 2 st Duo till en dator och kanske har 5 m USB kabel åt varje håll (då kan ha en på bottenvåningen en på översta våningen)?
Igen är det någon som vet om kraften i USB-porten påverkar räckvidden?
Ulf
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Flera Tulldus Duo

Post by Ulf »

Läste någon stanns i forumet att kommande programvara skulle stödja flera Tellsticks. Man skulle tydligen kunna välja vilken telllstick som enheten skulle styras av. Kan ej hitta detta igen, så jag hoppas att jag läste rätt och att det inte var ett önsketänkande.
Post Reply