Temperaturloggning med Tellstick Net?

Moderator: Telldus

pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by pleterrobin »

Hej.

Skulle vilja höra om det finns något sätt att logga temperaturer från mina sensorer via min Tellstick Net?
Just nu loggas min ena Oregon-sensor (utomhus) på temperatur.nu, men det är huvudsakligen för att allmänheten ska kunna se temperaturen där jag bor.
Om jag skulle vilja logga resten av mina sensorer som jag har inomhus hur kan man göra det? Finns det någon lösning på det?
Är nyfiken på hur olika temperaturförändringar sker hemma i mitt hus under delar av dygnet när jag inte själv kan hålla koll temperaturen. Men som jag senare kan kontrollera på någon slags logg.
Är inte helt hajj på programmering eller vad det innebär, har tummen mitt i näven när det gäller datorer och liknande, men jag antar att min Tellstick Net måste ha kontakt med en dator eller server av något slag för att temperaturvärdena ska loggas.
Med tanke på att jag f.ex inte har någon dator igång 24/7-365 måste ju sensorernas värden loggas externt någonstans.
Är det någon som tillhandahåller denna tjänst/service eller liknade den som temperatur.nu tillhandahåller? Men där man kan lägga in alla sina sensorer i stället för bara en. Eller finns det någon annan superlösning?

// PR
scherdin
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by scherdin »

Jag är också på jakt efter en lösning för att logga information från sensorer anslutna till Tellstick Net. Nån som vet nått?
Mattias_jo1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by Mattias_jo1 »

Kör själv med 2 olika lösningar.

För loggning 31/24/7 kör jag denna. Helt fantastiks pryl. Loggar just nu bara Elkonsumptionen, skall installera temp/fukt in/ut för 24/7 loggning snart.

http://www.energibutiken.se/sv/hem/1-lo ... ogger.html

Skall sen köra Tellstick net för saker som jag vill styra och inte logga 31/24/7.

mvh//Mattias
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by pleterrobin »

Låter som en väldigt bra och intressant pryl. Samtidigt låter den väldigt avancerad. Min tanke var om det fanns en lite enklare lösning. Just nu är jag för min del bara ute efter en lätt och enkel funktion där jag kan få mina sensorers temperatur loggad för senare beskådan.
Rätt kul att kunna ringa hem till kärringen och meddela henne att hon inte petat in ved i kaminen för att jag ser att temperaturen sjunker =p
Men när jag tänker efter så kan man kanske inte förvänta sig att hitta en alltför simpel lösning. Man kan nog inte få allt man vill här i livet.
Hade det funnits någon liknande tjänst som temperatur.nu har, fast där man kunde lägga ut obegränsat med sensorer för egen övervakning, kanske t.o.m. en iPhone/Android-app för att hålla koll och kolla i efterhand hur kallt det varit utomhus under natten när man sovit.
Då hade man ju sluppit den delen som kräver mer hårdvara och "bara" använt Tellstick Net, sensorerna + den nätbaserade tjänsten.
Då kommer man i det läget, VEM ska ta steget och göra detta, vem har INTRESSET att lägga ner tid på detta? Finns det överhuvudtaget ett intresse?
Jag har ingen kunskap om detta så tyvärr får jag ju räkna bort mig. Vem är då intresserad att ta av sin tid för en sådan sak?
Kostnad? Jag för min egen del hade gärna betalat en rimlig summa för en sådan tjänst. Men visst, gratis är alltid gott =p Reklamfinansierad sida kanske?
Du får mycket gärna berätta mer om hur det gått med din Tellstick Net och Logger 2020, när du väl blivit klar med kombinationen av dom två.

// PR
Yoda
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by Yoda »

Jag loggar temperatur och fukt via Oregon sensorer med min Tellstick.net dessa hämtar jag in till en databas.

Inköpte en Raspberry PI dator (~ 400kr med frakt) som jag satt upp för att logga alla värden i en MySQL databas. Installerade sen en webbserver för att surfa in till den via webben och se värdena.

Kanske lite mycket teknik för de som inte är insatta, men tänkte bara dela med mig av en lösning som fungerar smidigt.

Raspberry PI datorn drar ca 3 w och är alltid påslagen, den är inte mycket större än ett kreditkort.

Använde det python script som finns som exempel här på Telldus för att logga ner värden i en MySQL databas, sen var det en enkel sak att skriva ett litet PHP script för att läsa ut det senaste värdet.

Längre fram när jag får lite tid, kanske man skulle kunna skriva en guide eller paketera Image:n som används för Raspberryn. Kanske någon annan som gjort mer med Tellstick.Net på Raspberryn, är lite ny har inte läst runt allt här på forumet ?

Har lagt upp en lite enkel sida som visar de senaste värdena: http://www.lautensack.se/

Mvh
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by pleterrobin »

Yoda wrote:Jag loggar temperatur och fukt via Oregon sensorer med min Tellstick.net dessa hämtar jag in till en databas.

Inköpte en Raspberry PI dator (~ 400kr med frakt) som jag satt upp för att logga alla värden i en MySQL databas. Installerade sen en webbserver för att surfa in till den via webben och se värdena.

Kanske lite mycket teknik för de som inte är insatta, men tänkte bara dela med mig av en lösning som fungerar smidigt.

Raspberry PI datorn drar ca 3 w och är alltid påslagen, den är inte mycket större än ett kreditkort.

Använde det python script som finns som exempel här på Telldus för att logga ner värden i en MySQL databas, sen var det en enkel sak att skriva ett litet PHP script för att läsa ut det senaste värdet.

Längre fram när jag får lite tid, kanske man skulle kunna skriva en guide eller paketera Image:n som används för Raspberryn. Kanske någon annan som gjort mer med Tellstick.Net på Raspberryn, är lite ny har inte läst runt allt här på forumet ?

Har lagt upp en lite enkel sida som visar de senaste värdena: http://www.lautensack.se/

Mvh
Låter som en sketabra lösning det med.
Är som sagt inte så jätteinsatt eller vass på allt vad det innebär. Har ju inte stenkoll vad för kompetens som behövs för att bygga upp det som du förklarat.
Men finns det möjlighet till någon enklare guide i framtiden, så vore säkert även detta en mycket bra lösning.
Ju enklare lösning desto bättre. Tanken var ju att alla som sitter där hemma och inte har för mycket erfarenhet, ska kunna lösa detta på lättast möjliga sätt.
kave
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by kave »

Vilket Python script är detta?

Jag får ut datan i textformat från min Duo:

mandolyn temperaturehumidity 71 18.9° 43% 2012-10-12 07:18:45
mandolyn temperaturehumidity 11 20.4° 40% 2012-10-12 07:18:53
mandolyn temperaturehumidity 31 -2.2° 96% 2012-10-12 07:18:40
mandolyn temperaturehumidity 71 18.9° 43% 2012-10-12 07:19:46
mandolyn temperaturehumidity 11 20.4° 40% 2012-10-12 07:18:53
mandolyn temperaturehumidity 31 -2.2° 96% 2012-10-12 07:18:40

Något som även fungerar med pythonscriptet? SOm det är nu skickar jag bara upp det med curl till en webbserver så kan jag kolla temperaturen hemma.
Yoda
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by Yoda »

Jag använder Tdtool.py för att hämta data och lägga in i MySQL på Raspberryn. Detta python program körs av Crontab var femte minut.

För att visa värdena har jag en liten enkel PHP sida för att läsa upp senaste värdena från MySQL och presentera dem på min Webbsida.

Det fina med detta är att alla värden loggas från alla sensorer ner i en databas, där de sen är sökbara. Kommer att fixa till sen så att man kan se historik, max, min etc (fantasin begränsar bara)

Python scriptet finns här http://developer.telldus.com/browser/ex ... /tdtool.py

I mitt script har jag själv lagt in funktionalitet för att spara i MySQL
kave
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by kave »

Tack. Jag har testat att köra ett pythonscript i Mac OS X men det fungerar inget vidare. Libs kallas in helt annorlunda.
Får kika på det mer senare.
Kallekloven
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by Kallekloven »

Hvordan er abell security sin tjeneste for dette?
Det ser ut som de lagrer temp data som man kan se med grafer.

Noen som har tanker rundt dette?

Det er jo en utrolig basic funksjon som det er rart at ikke allerede er integrert i telldus live :roll:
Kallekloven
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by Kallekloven »

Dytter tråden litt.

Finnes det virkelig ikke en fungerende tjeneste for logging av temp med tellstick net?
Det virker helt ufattelig.
Hva er isåfall den enkleste måten å få dette til på?

Setter utrolig stor pris på innspill!
erikrh
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by erikrh »

Jeg bruker API'et samt en cronjob på min server.
Data logges med 5 min. intervall og lagres i en MySQL database.
Bruker deretter phpgraphlib til å visualisere resultatet.
FUner helt ok til mitt bruk.

/Erik
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by Dale »

Jag installerade en Switchkings lösning bestående av server och klient med ett tillägg (TellstickNETPlugin) Se http://www.switchking.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=900 då skapas en textfil med mätdata i (logg)
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
karlmb
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by karlmb »

Kallekloven wrote:Dytter tråden litt.

Finnes det virkelig ikke en fungerende tjeneste for logging av temp med tellstick net?
Det virker helt ufattelig.
Hva er isåfall den enkleste måten å få dette til på?

Setter utrolig stor pris på innspill!
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2503

?
logge
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturloggning med Tellstick Net?

Post by logge »

karlmb wrote:
Kallekloven wrote:Dytter tråden litt.

Finnes det virkelig ikke en fungerende tjeneste for logging av temp med tellstick net?
Det virker helt ufattelig.
Hva er isåfall den enkleste måten å få dette til på?

Setter utrolig stor pris på innspill!
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2503

?
Här är javalösningen jag använder:

http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=2321
Post Reply