Tellstick Net XBMC plugin

Moderator: Telldus

Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Wavesswe »

Finns länk till det addonet lite upp i tråden :) det räcker med light :) du behöver 3 olika kommandon. Play pause och stop
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Wavesswe wrote:Finns länk till det addonet lite upp i tråden :) det räcker med light :) du behöver 3 olika kommandon. Play pause och stop
Du kan vara min hjälte. Jag ska prova lite i veckan, hoppas att det är okej att jag vädrar eventuella frågor här!
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Wavesswe »

Det är bara att fråga på :)
rippmaster13
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by rippmaster13 »

Okej. Kan någon göra en noob guide step by step guide hur man gör detta?

jag behöver något som heter xbmc callbacks.

1. xbmc callbacks. hur laddar jag ner och "sätter upp det"?
2. Autoremote, hur bör jag redigera detta?
3. Tasker kan jag


fins det ingen färdig enkel lösning för kodi och tellstick net?
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by henkepenka »

Hej på er,

Tycker det är dags att väcka liv i den här gamla tråden igen!

Efter lång frånvaro har jag nu fått tillbaka utvecklarglädjen. Mycket har hänt sen sist, köpt nytt hus som renoverats, fått 2 till barn (nu totalt 3 st) samt bytt jobb.

Jag har idag slutfört utvecklingen av "Tellstick kodi control" och kört första testet här hemma.

Allt konfigureras från templight.se (kommer bli tillgängligt imorgon) och sedan skriver man helt enkelt i en kod man får på templight i inställningarna på pluginet i kodi.

Återkommer med mer info när detta finns tillgängligt att testa.
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

henkepenka wrote:Hej på er,

Tycker det är dags att väcka liv i den här gamla tråden igen!

Efter lång frånvaro har jag nu fått tillbaka utvecklarglädjen. Mycket har hänt sen sist, köpt nytt hus som renoverats, fått 2 till barn (nu totalt 3 st) samt bytt jobb.

Jag har idag slutfört utvecklingen av "Tellstick kodi control" och kört första testet här hemma.

Allt konfigureras från templight.se (kommer bli tillgängligt imorgon) och sedan skriver man helt enkelt i en kod man får på templight i inställningarna på pluginet i kodi.

Återkommer med mer info när detta finns tillgängligt att testa.
Kul Henkepenka, välkommen tillbaka. Grattis till barnen, sen jag läste det här för första gången har jag fått ännu ett, totalt två nu. Det får räcka så. ;)

Hur som helst, den här pluginen, gäller den enbart för Net, och inte Duo?
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by henkepenka »

Exile82 wrote:
henkepenka wrote:Hej på er,

Tycker det är dags att väcka liv i den här gamla tråden igen!

Efter lång frånvaro har jag nu fått tillbaka utvecklarglädjen. Mycket har hänt sen sist, köpt nytt hus som renoverats, fått 2 till barn (nu totalt 3 st) samt bytt jobb.

Jag har idag slutfört utvecklingen av "Tellstick kodi control" och kört första testet här hemma.

Allt konfigureras från templight.se (kommer bli tillgängligt imorgon) och sedan skriver man helt enkelt i en kod man får på templight i inställningarna på pluginet i kodi.

Återkommer med mer info när detta finns tillgängligt att testa.
Kul Henkepenka, välkommen tillbaka. Grattis till barnen, sen jag läste det här för första gången har jag fått ännu ett, totalt två nu. Det får räcka så. ;)

Hur som helst, den här pluginen, gäller den enbart för Net, och inte Duo?
Tack!

Ja, det fungerar enbart för Net.
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Skit oxå! :D
Tack ändå, lycka till
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by henkepenka »

Nu har jag lagt upp allting på http://www.templight.se.

Om du inte redan är medlem där är det bara att registrera dig på siten. Välj sedan hur dina enheter ska bete sig vid de olika video-statusarna (Play/Resume, Pause, Stop/End).

Ladda ner pluginnet som är länkat på sidan och installera i Kodi. Fyll sedan i koden, som du också hittar på samma sida på templight, under inställningar i pluginnet.

Sen är det bara att tuta och köra. Ska se om jag har tid att göra en kort video på hur man går tillväga. Har ni problem går det bra att skriva här i tråden så reder vi ut det tillsammans!

Jag har lagt in kontroller för rullgardiner, även fast jag inte har någon själv. Så jag har inte testat den funktionaliteten. Så om någon av er har en sådan enhet får ni gärna återkomma om det fungerar eller ej.

Mvh
Henrik

Skärmdump på templight.se
http://imgur.com/cC4Si8A
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Jag använder Telldus Live! med min Tellstick Duo, så jag testade att skapa ett konto, och sätta olika inställningar beroende på event från kodi.
Henkapenka, spelar det egentligen någon roll vilken hårdvara man har, så länge man har ett existerande och fungerande Telldus Live!?
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by henkepenka »

Exile82 wrote:Jag använder Telldus Live! med min Tellstick Duo, så jag testade att skapa ett konto, och sätta olika inställningar beroende på event från kodi.
Henkapenka, spelar det egentligen någon roll vilken hårdvara man har, så länge man har ett existerande och fungerande Telldus Live!?
Du har helt rätt. Det är API:et från Telldus Live! som jag använder mig av och använder du det så borde det fungera.

Har du haft möjlighet att installera pluginnet i Kodi och testa?
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Jag gör det så fort jag kommer hem (och barnen sover). Det vore ju suveränt att även vi som har Duo kan använda den, dessutom får du en större målgrupp. Jag testar och återkommer under kvällen.

En tanke. Tänk att man har två kodiinstallationer i huset, skulle man på sikt kunna lägga till två instanser på templight för att styra de båda individuellt?
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by henkepenka »

Exile82 wrote:Jag gör det så fort jag kommer hem (och barnen sover). Det vore ju suveränt att även vi som har Duo kan använda den, dessutom får du en större målgrupp. Jag testar och återkommer under kvällen.

En tanke. Tänk att man har två kodiinstallationer i huset, skulle man på sikt kunna lägga till två instanser på templight för att styra de båda individuellt?
En kollega frågade precis samma sak för typ 2 timmar sedan. Jag har inte alls tänkt på denna möjlighet innan, men absolut, detta är något jag kommer att fixa framöver!
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Aj då, då låg jag lite efter. Men ja, det vore självklart intressant. Nu vill jag inte ta död på din återvunna utvecklarglädje, men jag kom på en utvecklingspunkt till. En kryssruta som man kan aktivera för att templight ska bortse från att tända släcka OM solen inte gått ner på den platsen man får via Telldus live. Alltså, är det ljust ute ska den inte behöva tända släcka. Kanske jävligt meckigt, men när jag går in för nåt så bubblar idéerna. ;)

Hur som helst, bra jobbat
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by henkepenka »

Exile82 wrote:Aj då, då låg jag lite efter. Men ja, det vore självklart intressant. Nu vill jag inte ta död på din återvunna utvecklarglädje, men jag kom på en utvecklingspunkt till. En kryssruta som man kan aktivera för att templight ska bortse från att tända släcka OM solen inte gått ner på den platsen man får via Telldus live. Alltså, är det ljust ute ska den inte behöva tända släcka. Kanske jävligt meckigt, men när jag går in för nåt så bubblar idéerna. ;)

Hur som helst, bra jobbat
Haha, ingen fara. Det är väl nu du ska passa på! :)

Jag har planer på att lägga till "tysta tider", alltså tider då funktionaliteten inte ska köras. Till exempel ska man kunna sätta att mellan 08:00 - 18:00 ska inte pluginnet köra. Så en sådan funktion kommer alldeles säkert inom kort.

Funderar också på om man ska ha en möjlighet att utföra saker när man startar och avslutar Kodi. Alltså inte bara när man kör play, pause och stop.
Post Reply