Wake-up light utan dator

Moderator: Telldus

Post Reply
thompat
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Wake-up light utan dator

Post by thompat »

Jag skulle vilja köra wake-up med taklampan och då göra detta utan att behöva ha en dator igång 24/7. Går det att göra det med net? Jag har ingen tellstick nu, tänkte skaffa men vill ta reda på det här först. Det jag vill kunna göra är wake up light och sen att ha möjligheten att utöka till att göra massa andra grejjer är ju inte fel heller.
Men wake-up light utan 24/7-dator. Lösning?

Tjing!
Kalabra
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Wake-up light utan dator

Post by Kalabra »

Hej,

Det funkar utmärkt med wake up light om du har en Net.
Jag har en dimmer kopplad till min taklampa i sovrummet och ställt in så den börjar på 20% och sen jobbar sig uppåt under 20 min, klockrent!
Sen är det smidigt att man kan välja bort vissa dagar om man vill ta sovmorgon.

Lycka till!
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Wake-up light utan dator

Post by Zapper »

Skulle säga att det enklaste att handha är att använda Tasker om man har en Androidtelefon men för att det ska vara enkelt kräver det att man har en Tellstick kopplad till en lokal webbserver.

Man kan då koppla så att alla larm eller valda larm i telefonens vanliga "Alarm" tjänst kollar om man är nära sitt eget WLAN och hämtar sen en URLsom triggar Tellsticken.

Om man vill att det ska ta lite ström är ju en Raspberry Pi att föredra men det kräver som sagt en hel del jobb.
Men om du skulle kunna få Tasker att prata med Telldus Live så skulle det nog funka untan en dator.
Kicken
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Wake-up light utan dator

Post by Kicken »

Tasker + RemoteStick på Androidluren funkar.
thompat
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Wake-up light utan dator

Post by thompat »

Har kört med tellstick net ett tag nu och det funkar kanon som wake up light. Hade iofs vart fint om det lades in som funktion att man bara ställer in tidsintervall och dimnivå man vill upp till, så man slipper punkta ut värden. Vore också fint om det gick att välja bort en hel dags schema utan att behöva släcka alla nivåer. Skulle också vilja kunna flytta ett helt schema i tiden utan att behöva ändra alla punkter. Har fyra nivåer från start till max och det är ju inte så jobbigt att ändra, men lite smidigare kunde det gärna få vara. Men på det stora hela är jag jättenöjd med min lösning!
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Wake-up light utan dator

Post by micke-71 »

Köpte mig en Tellstick net idag och ett par nexa dimrar att sätta bakom befintlig strömbrytare. Bortsett från att den ena Nexan var skrot (lampan bara flimrade) så funkar det kalas. Hade gärna sett en särskild funktion för detta i Telldus live. Typ start och slut värde samt tid för detta o självklart klockslag. Nu måste man ju lägga varje punkt.

Sen skulle jag vilja se lite avancerade funktioner med ex rörelsedeckare.

Vill även se att Telldus center skulle funka med Net och att man enkelt kan "synka" Live med det man knappat in i center eller tvärtom.

Hur som helst så är mitt huvudsyfte att jaga upp morgontrötta ungar i tid till skolan. Då är det perfekt lösning. Även om de stänger av så dimmar den up 20% till 5 min senare. Funkar inte det så får jag dimma 3% varje minut under 30 minuter. Då får de f-n springa mellan sängen o strömbrytaren. :mrgreen:

Köpte en rörelsedeckare som inte fungerar med Net till min besvikelse. Hade hoppats på att det skulle finnas funktioner för att kunna läsa den online o allra helst pusha meddelanden till telefonen när den reagerar. Då får jag ju svar direkt ifall de kommit ur sängen.

Jag vill ju inte ha en dator på dygnet runt så Net versionen var det enda tänkbara för mig.
Post Reply