Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontroller

Moderator: Telldus

Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontroller

Post by Lundmark »

Snart flyttar jag in i en helt nybyggd lägenhet och tänkte försöka mig på att få till en optimal fjärrstyrning av alla lampor i lägenheten. I dagsläget har jag både en NEXA-fjärr och en Tellstick i en dator kopplade till samma mottagare. Fjärren är helt klart enklast att använda så jag slipper använda den relativt usla iPhone-appen eller det enligt min erfarenhet lika bedrövliga Telldus center.

Så vad jag har funderat på nu är hur man bär sig åt för att kombinera en Telldus Net med vanliga fjärrkontroller och väggsändare. Jag skulle vilja blanda in en Telldus Net i systemet helt enkelt eftersom det är smidigt att kunna styra allt från mobilen ibland, även om inte till vardags.

Går det till så att jag lär Telldus Net alla koder från mottagare och sändare och "parar" ihop dem via Telldus Live? Dvs jag behöver inte göra någon parning mellan sändare (t.ex. fjärrkontroll) till mottagare, utan jag kan låta Telldus Net vara mellanhand och sköta det via Telldus Live och via programmet mappa koder till olika sändare. På det sättet slipper jag lära om alla mottagare och sändare i lägenheten varje gång jag lägger till en ny fjärrkontroll, utan det räcker med att lära Telldus Live den nya fjärrens kommandon och para ihop dem med den befintliga databas av mottagare.

Är det så det går till? Skulle behöva lite hjälp i ämnet :-)
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by Zaman »

Tyvärr kan inte Live/Net-kombinationen i dagsläget hantera signalen från din fjärr utan kan bara ta emot signalen från vissa vädersensorer. Din Net tar emot signalen från fjärren (man kan se den blinka) men det finns ingen mjukvara som klarar av att läsa ut och hantera den efteråt.

Lösningen blir alltså att göra samma sak som tidigare tills det att hanteringen av fjärrisar är färdigimplementerad. Du får para dina mottagare med både fjärrkontrollen och med din Tellstick Net - enda skillnaden är att du inte behöver ha en dator på hela tiden.
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by Lundmark »

Vad tråkigt, men tack så mycket för svaret!
När det är färdigimplementerat, låter det rimligt att man kan göra som jag spekulerat ovan?
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontroller

Post by mikaklin »

Med Tellstick Duo och rätt programvara kan du redan idag utföra det du beskriver.

Hur/när/om det kommer fungera med Net vet vi inte. Risken är att det kommer bli en viss fördröjning från att du trycker på fjärrkontrollen tills lampor tänds eftersom det ska bearbetas på Telldus server över internet.
magnusr
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by magnusr »

Hej, undrade samma sak och hittade den här tråden. Har det hänt något nytt sedan frågan ställdes?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by etompau »

Om du tittar i ditt "Live-konto så har du en ny meny "My Events", där har du en hel palett med funktioner som du kan använda för att samköra brytare och mottagare allt efter önskemål.
magnusr
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by magnusr »

etompau wrote:Om du tittar i ditt "Live-konto så har du en ny meny "My Events", där har du en hel palett med funktioner som du kan använda för att samköra brytare och mottagare allt efter önskemål.
Tack, jag antar att Triggern skall vara att använda fjärrkontrollen som en device. Men hur lägger jag till den som device? Jag hittar ingen Device Type som fungerar med fjärrkontrollen.

/Magnus
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by etompau »

Du får lägga till en enhet,i Devices, kalla den vid lämpligt namn, och sedan läsa in (scanna) in koden från sändaren..
Därefter kan du använda den som en trigger i Events.

Det finns inte någon specifik enhet somn heter "fjärrkontroll" eller liknade.
magnusr
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by magnusr »

Tack, skall pröva det.

/Magnus
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by davka003 »

Utan att låta som pessimist och bakåtsträvare...
Men innebär inte den här lösningen att om din internetleverantör eller telldus hostingleverantör eller telldus live har driftsproblem så kommer du inte kunna tända lampan hemma.

Jag har förvisso en duo och lokal server för styrning men har ändå lärt upp alla mottagare minst två koder. En från väggsändaren och en från tellstick. På det sättet kan jag alltid göra grundläggande funktioner här hemma men kan styra allt med mobilen också. Samma tankesätt går att göra med Net och telldua live.
(Förutom att live inte klarar att hålla koll på om enheterna är på eller av om inte alla kommandon går via live)
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
magnusr
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by magnusr »

Pessimist eller realist? Du ställer en bra fråga. Kan inte svara för ursprungliga postaren, men jag vill lära mig tekniken och sedan tänka vidare från det. Får man det att funka borde det också gå att fixa en lösning på problemet. Som princip vill man alltid ha en Extra Level of Indirection i allt man programmerar även om det, som du säger, tyvärr ger en extra risknivå också.

Men, det funkar inte (eller så har jag missförstått instruktionerna). När jag scannar fjärren säger sidan "It seems as if the wrong Device Type may be selected." Samma sak vare sig jag valt en Device Type eller ej. Går inte detta får jag nog ge upp tanken på Net och satsa på Duo istället.

/Magnus
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by etompau »

Du måste välja en enhet inna du scannar in koden. Rulla fram en Nexa självlärande enhnet, och tryck på scan (om det nu är en nexa-sä'ndare med självlärande kod du har).
magnusr
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by magnusr »

etompau wrote:Du måste välja en enhet inna du scannar in koden. Rulla fram en Nexa självlärande enhnet, och tryck på scan (om det nu är en nexa-sä'ndare med självlärande kod du har).
Råkar vara Proove för mig.

/Magnus
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by etompau »

Testa då med Proove, även om jag har för mig att det är samma kodformat.
magnusr
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kombinera Tellstick Net med väggsändare och fjärrkontrol

Post by magnusr »

Tack för hjälpen och kommentarerna, men jag får bara samma resultat som den ursprunglige postaren (Net blinkar när jag använder fjärrkontrollen, men jag kan inte basera ett event på användning av fjärrkontrollen, bara på val som jag gör i webinterfacet). Tack för er tid, men ingen idé att lägga mer tid.

/Magnus
Post Reply