Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Moderator: Telldus

Post Reply
tomasn
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by tomasn »

Hej!

Har väntat länge på att stöd för fjärrkontroller ska implemeteras i Tellstick Net och Live. Vet att frågan varit uppe tidigare, senaste svaret jag hittade var från i våras och löd att det var "på gång".

En bra lösning ur mitt perspektiv vore att ett tryck på en given knapp resulterar i att en valfri URL hämtas. Då kan man utveckla egen kod som aktiverar andra enheter via Telldus Live API eller gör något helt annat.

Kan man hoppas på att någon användbar funktion är på gång eller är det dags att börja leta efter andra alternativ?

Hälsningar Tomas N
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by Dowser »

Under semestern var allt kodat och låg redan ute på servrarna, men väntade på att ni skulle vara full styrka igen och att de akuta problemen med stabiliteten skulle vara löst.

Kan vi åtminstone få en uppdatering på vad status är nu när vi gått in i september och semestrarna rimligtvis borde vara avklarade även för Telldus personal?
TheEndless
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by TheEndless »

Ja, det var en av anledningarna att jag köpte min Tellstick Net nu eftersom det var på väg Komma stöd för fler sensorer. Som det är nu är ju en Tellstick Net bara en avancerad fjärrkontroll i snygg låda.
extremesanta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by extremesanta »

En riktig roadmap hade vart kalas, och fått lite fart på hur man petar in customfw, eller vad som helst. Bara något händer. Vill ju kunna nyttja 3e parts hela vägen.
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by oden_de »

riktigt nöjd är jag inte häller. en dyr fjärkontrol håller jag med om.
specelt om man är ingen programmerare.
Vad ska jag göra med informationen av themperaturen om jag inte kan stzra nånting med det i live och remotestick?
Bra att jag har min "gamla" x10" fortfarande den kan ensålänge göra jobbet.
Jag trode jag kan uppdatera det hella på ett nu standart 433 med det är ingen idee pga.att det saknas många funktioner.
För mig är det nu vänta eller själa ingen. Net såklart inte x10
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by tronde »

oden_de wrote: Vad ska jag göra med informationen av themperaturen om jag inte kan stzra nånting med det i live och remotestick?
Med Remotick kan du styre på grunnlag av temperaturdata fra Live/Net. Problemet der, er at Remotestick ikke oppdaterer temperaturdata når telefonen er i hvile. Jeg oppfatter han som har skrevet Remotestick slik at han skal endre det slik at det blir mulig.
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by Nexauser »

oden_de wrote:riktigt nöjd är jag inte häller. en dyr fjärkontrol håller jag med om.
specelt om man är ingen programmerare.
Vad ska jag göra med informationen av themperaturen om jag inte kan stzra nånting med det i live och remotestick?
Bra att jag har min "gamla" x10" fortfarande den kan ensålänge göra jobbet.
Jag trode jag kan uppdatera det hella på ett nu standart 433 med det är ingen idee pga.att det saknas många funktioner.
För mig är det nu vänta eller själa ingen. Net såklart inte x10
Med bara Remotestick går det inte att styra på temperatur men om man använder sig av Tasker i kombination med Remotestick så är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra,
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by Dowser »

RFXLAN verkar vara alternativet att gå på för oss som har behov att ta mot fjärrkontroller efter de senaste beskedet.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by tronde »

Nexauser wrote:
Med bara Remotestick går det inte att styra på temperatur men om man använder sig av Tasker i kombination med Remotestick så är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra,
Dette forutsetter at telefonen / nettbrettet ikke går i hvile. Pr dags dato leser ikke Remotestick temperaturdata på en slik måte at Tasker kan bruke dem når enheten er i hvile. :cry:
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by Nexauser »

tronde wrote:
Nexauser wrote:
Med bara Remotestick går det inte att styra på temperatur men om man använder sig av Tasker i kombination med Remotestick så är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra,
Dette forutsetter at telefonen / nettbrettet ikke går i hvile. Pr dags dato leser ikke Remotestick temperaturdata på en slik måte at Tasker kan bruke dem når enheten er i hvile. :cry:
Vad menar du med vila?
Jag har provat och satt utsignaler utifrån temperatur och det fungerar. Jag kör Tasker och Remotestick i en HTC One X och har ställt in Intervall för sensoravläsning i Remotestick på 1 minut under testet. Sedan har HTC:n fått ligga med släkt skärm.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för fjärrkontroller i Net och Live

Post by tronde »

Nexauser wrote:
Vad menar du med vila?
Jag har provat och satt utsignaler utifrån temperatur och det fungerar. Jag kör Tasker och Remotestick i en HTC One X och har ställt in Intervall för sensoravläsning i Remotestick på 1 minut under testet. Sedan har HTC:n fått ligga med släkt skärm.

Jeg mener i bakgrunnen med slukket skjerm.

I denne tråden (18 Aug 2012 19:45) http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... &start=135 skriver "gein" som tydeligvis er mannen bak Remotestick følgende som svar til meg:

"Det är (tyvärr) precis så det fungerar. RemoteStick uppdaterar inte listan automatiskt i bakgrunden. Det borde jag givetvis fixa."
Post Reply