hjälp med utomhus temp

Moderator: Telldus

pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Gör så molle.
Jag provar köpa en på Classe och se om jag kan få den att funka hos mig. Så får du berätta sen hur det gått med din från Teknikmagasinet. Du kanske kan få den att fungera. I så fall får du berätta hur du gjorde. Men det tar vi när vi kommer så långt =)
Jejjemannen
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by Jejjemannen »

Hej,

Jag har köpt både en från TM och en från KoC men jag får ingen av dem att dyka upp i min Tellstick Net.

Verkar vara nått lurt...
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Då är vi två som inte har lyckats få sensorn från TM som rekommenderas av Tellstick att funka =(
Något är fel.
Dax att Telldus uppdaterar sin lista på vilka som är komparativa med Net.
Jejjemannen
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by Jejjemannen »

Eller om det är nått tjall med Batch 2 av tellstick net? Har provat att uppdatera firmware men den säger bara "Firmware 3, already up to date" så förmodligen är det den senaste firmwaren. Även sensorn från Clas Ohlsson vägrar lämna värden ifrån sig.

Ni som har fått denna att fungera vilka inställningar har ni gjort i den? 01h - 15h??? Kanal 1-4 ???
Jejjemannen
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by Jejjemannen »

Läste någonstans här på forumet att tellsicken skall blinka blå när den tar emot data (sensorn sänder) detta är dock inget jag har sett tecken på i min tellstick net.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Om det är fel på våra Tellstick så är det ju illa. Då kan vi köpa den ena sensorn efter den andra utan att vi får några värden i våra Live.
Finns det något man kan göra med sin Net för att testa om den kan ta emot signaler?
Min blinkar blått två ggr när jag sätter i Mini-USB-kabeln/strömkabeln i min Net. Annars blinkar den aldrig blått. Ska den göra det oftare?
Det är ju skitsvårt att felsöka när man inte vet vad man ska göra. Väntar nu i dagarna på en Oregon Scientific THGN228N som är testad och ska fungera på den senaste Batchen av Net. Funkar inte det så är det nog en idé att man reklamerar sin Net medan dom fortfarande finns på lager.

// PR
temp2012
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by temp2012 »

Samma problem här

Fick en Tellstick NET levererad precis

Köpte tempgivaren från Teknikmagasinet.
Funkar INTE, (har senaste Firmwaren)
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by stefan.persson »

Har man tillgång till en fjärrkontroll för styrning av kompatibla mottagare (enligt http://telldus.com/products/compability ) kan man testa mottagning genom att styra med fjärrkontrollen. TellStick Net ska då blinka blått (på motsvarande sätt som den blinkar rött vid sändning), även om vi ännu inte gör något med den mottagna signalen.

Angående sensorerna så har vi testat en massa exemplar av modellen från teknikmagasinet. De ser likadana ut, men skiljer sig ibland lite åt i hur trycket är placerat och liknande, så det handlar om olika batcher. Nu till slut har vi hittat ett exemplar som tas emot bra av TellStick Duo, men bara ytterst sporadiskt av TellStick Net. Vi håller på och undersöker vad detta beror på, om det bara handlar om detta sensorexemplar eller alla i samma batch, och om vi kan lösa det i en firmwareuppdatering för TellStick Net. Övriga testade exemplar har fungerat bra.

Alla TellStick Net batch 2 är uppdaterade med senaste firmware (version 3), men har man en batch 1 måste man först och främst se till att den är uppdaterad för att kunna ta emot alla sensorer som vi har stöd för.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by tronde »

stefan.persson wrote:
Angående sensorerna så har vi testat en massa exemplar av modellen från teknikmagasinet. De ser likadana ut, men skiljer sig ibland lite åt i hur trycket är placerat och liknande, så det handlar om olika batcher.
Teknikmagasinets varenummer 340661 er levert i minst to helt forskjellige typer, som er like å se på utvendig. De er forskjellig oppbygd innvendig.

Den ene typen er merket 02811, og den andre 02035. Det er flere som har oppnådd brukbare resultater med 02811, men ingen (tror jeg) som har fått til noe med 02035.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by stefan.persson »

tronde wrote:Det er flere som har oppnådd brukbare resultater med 02811, men ingen (tror jeg) som har fått til noe med 02035.
Tack för klargörandet! Det är en 02035 som vi har här nu och kan undersöka.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

stefan.persson wrote:
tronde wrote:Det er flere som har oppnådd brukbare resultater med 02811, men ingen (tror jeg) som har fått til noe med 02035.
Tack för klargörandet! Det är en 02035 som vi har här nu och kan undersöka.
Har ni ingen 02811? För det är en sådan jag har och den fungerar inte till min Net.
Har inte fått in något värde under den veckan jag har haft den i min ägo.
Kanske får meddela Teknikmagasinet att dom inte kan skriva "Kan även användas med Tellstick Net" utan mer "Kan MÖJLIGEN användas med Tellstick Net"
temp2012
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by temp2012 »

Funkar (på nya TellStick Net -Batchen)

Testade ClasOhlson Temp givaren idag
http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000

Fungerar utan att man behöver göra ngt (e.g kolla bara att den dyker upp i Sensor-menyn i Telldus-live)
(Typ: WT450H, nr: 111184928 (dyker upp som type: "mandolyn" i Telldus-live))

/Mvh
Last edited by temp2012 on Wed May 23, 2012 10:08 am, edited 1 time in total.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by pleterrobin »

Härligt!
Då ska jag köra till Classe i morgon och köpa mig en sensor. Hoppas det fungerar för mig med =)
Jejjemannen
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by Jejjemannen »

Jag har även köpt http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000 från Clas Ohlsson men jag får den inte att fungera med min tellstick net.

Hur jag än ställer in den så vill den inte kommunicera med min telltick net.
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: hjälp med utomhus temp

Post by SebRaz »

Jejjemannen wrote:Jag har även köpt http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000 från Clas Ohlsson men jag får den inte att fungera med min tellstick net.

Hur jag än ställer in den så vill den inte kommunicera med min telltick net.
Den har jag och den fungerar bra. Jag fick heller inte igång den först, men jag tog av batterilocket och klickade på "Set" några gånger, sedan dök den upp i Live. Kändes som om man behövde starta första sändningen eller något sådant.

Prova det om du inte gjort det redan.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Post Reply