Fördröjning med rörelsedetektor

Moderator: Telldus

Post Reply
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fördröjning med rörelsedetektor

Post by Videonisse »

Jag har i Switch King aktiverat en "nattbelysing" som tänder en hallampa med 20% dim (via en LWMR-210 Inbyggnadsmottagare) som triggas av en MDT-507 Rörelsevakt. Jag har en Duo samt kör Win 7.

Fungerar utmärkt förutom att det tar 2-3 sekunder ifrån att detektorn signalerar (blinkar till rött) tills lampan slås på. Innebär att man nästan hinner gå igenom hallen innan lampan tänds, frugan är inte jätteimponerad...

Enligt tidigare inlägg i SK-forumet så är det inte helt onormalt och beror på att det blir en viss fördröjning genom Duon, ca 2 sek, samt att SK kanske lägger på ytterligare 1-2 sek.

Har någon av er erfarenhet om ovan är normalt och är det bästa som går att få till med dessa prylar, eller om det kanske finns ngt som kan fininställas så det blir max 1 sek fördröjning?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fördröjning med rörelsedetektor

Post by krambriw »

Vad skall jag säga, jag använder EG och har jag inga sådana fördröjningar. Kan ju bero på att du har en slö dator också.

Du kan ju använda EG som "hjälpmotor" i detta speciella fall, jag menar så frugan blir imponerad. EG och SK kan samsas om samma Duo via Telldus Center.

mvh

PS Jag tycker att Duo'n vidarebefodrar händelsen "omedelbart", i den finns ingen märkbar fördröjning
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Fördröjning med rörelsedetektor

Post by MartinV »

Videonisse wrote:Enligt tidigare inlägg i SK-forumet så är det inte helt onormalt och beror på att det blir en viss fördröjning genom Duon, ca 2 sek, samt att SK kanske lägger på ytterligare 1-2 sek.
Osäker på vilka trådar du hänvisar till, men detta beror på att Switch King i grunden konfigurerat för att "fungera för de flesta". I de första versionerna med stöd för Duon så var responsen konfigurerad till att ge snabbare respons.
Det ledde till att en stor del användare fick stora problem då signalerna som skickades från Duo ut till mottagaren inte nådde fram. Detta gällde främst de enheter som sänder en konstant ström under ett antal sekunder och därmed tar upp frekvensen och blockerar även utgående signaler.

Många av Switch Kings användare söker en enkel hantering av sina scheman och har oftast "basbehov" från början, men upptäcker möjligheterna efter en tids användning. Av den anledningen gjordes ett vägval att det var bättre att - i grundkonfigurationen av Switch King - ge signalen chans att komma iväg istället för att riskera att enheten i andra änden aldrig tändes eller släcktes.
Detta är alltså grundkonfigurationen och den har visat sig fungera bra för de flesta. Dock fungerar den sämre för de som - exempelvis - inte har denna typ av rörelsedetektorer och i det fallet bör man själv hitta en bra nivå på de värden som Switch King ska arbeta med. Olika sändare fungerar olika - en del sänder en enda signal under några få ms, andra ett stort antal signaler under flera sekunder. Man kan naturligtvis börja på "snabbast möjliga respons" och se om det fungerar och därefter gå öka tiderna som Switch King ska "vila".

Posta gärna en fråga på Switch Kings forum (http://www.switchking.se/forum) så är jag övertygad om att du får svar på frågan :wave:
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Fördröjning med rörelsedetektor

Post by MartinV »

Som kommentar till just den detektor som du hänvisar till så kan du ha tur där. Tydligen finns de med (minst) två olika firmware, där nyare versioner av mjukvara i detektorn sänder färre antal signaler under kortare tidsperiod medan äldre mjukvara fyller upp frekvensbandet med signaler i flera sekunder.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fördröjning med rörelsedetektor

Post by Videonisse »

@Martin

- Det var främst den här tråden jag använde för att konfiga "nattbelysningen" samt det diskuteras även problem med fördröjningar (finns fler trådar men orkar inte leta reda på dem).

- Jag har "Date Code" 1101 på min MDT-507 samt så finns det ett ID på den som lyder 710-00MDT507-NESE0. Har du ngn källa för infon om de olika versionerna och kanske när ändringen skedde?

- Tyckte att det var bättre att fråga här eftersom grundproblemet troligen inte är SK. Men har ni sett stora prestandaskillnader i aktiveringen av händelser i SK som beror på vilken PC HW och SW som SK körs på? Kan förstå att prestandan kan bli sämre om man kör på enkla Linux-burkar baserade på Linksys-router eller liknande men en hyffsat modern Intel PC har ju så mycket mer processorprestanda så trögheten i Nexa och Tellstick borde väl påverka mer, eller är det ngt jag missar här? :?

@Krambriw

- Skall få en ny bärbar PC med Intel i7 i slutet av nästa vecka, tänkte då testa att lägga på Telldus, SK och EG på den och jämföra om aktiveringen av händelser i praktiken blir märkbart snabbare än mot min server som "bara" har en Intel Core2Duo 3,4 MHz. Återkommer :)
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Fördröjning med rörelsedetektor

Post by MartinV »

Videonisse wrote:Jag har "Date Code" 1101 på min MDT-507 samt så finns det ett ID på den som lyder 710-00MDT507-NESE0. Har du ngn källa för infon om de olika versionerna och kanske när ändringen skedde?
Tyvärr inte. Jag minns bara att vi har fått rapporter från användare som har köpt två detektorer vid olika tillfällen där man tydligt har sett att det skiljer sig i beteende... Har för mig att det kom upp någon gång i höstas och om det skulle stämma så verkar det ju isf inte otroligt att du har en modell med gammal firmware.
Videonisse wrote:Tyckte att det var bättre att fråga här eftersom grundproblemet troligen inte är SK. Men har ni sett stora prestandaskillnader i aktiveringen av händelser i SK som beror på vilken PC HW och SW som SK körs på? Kan förstå att prestandan kan bli sämre om man kör på enkla Linux-burkar baserade på Linksys-router eller liknande men en hyffsat modern Intel PC har ju så mycket mer processorprestanda så trögheten i Nexa och Tellstick borde väl påverka mer, eller är det ngt jag missar här?
Grundproblemet är egentligen varken TellStick (Duo) eller Switch King (eller andra programvaror) utan snarare att en mängd enheter som uppför sig väldigt olika ska samsas på samma frekvens och att det därmed förekommer störningar som gör att signaler inte kommer fram åt ena eller andra hållet. Detta försöker man på olika sätt motverka genom att exempelvis försöka vänta tills man säkert vet att alla signaler kommit fram, repetera signaler som faktiskt skickas etc.
Om de enheter som finns hade nöjt sig med enstaka sändningar så hade det varit några problem. Så länge man måste kompensera för att täcka upp för signaler så kommer problemet att kvarstå.

Jag brukar dra jämförelsen med min IR-detektor som jag har inkopplad via 1-wire och som styr trådlösa brytare... Där finns en responstid på mellan 0.3s och ca 2.3s (beroende på att 1-wire-nätet läses av varannan sekund). Min IR-detektor som sugs in via trådlösa nätet har betydligt sämre responstid.

När det gäller hårdvara tror jag inte att någon mjukvara har några specifika krav. I Switch Kings fall vet jag många som kör på MiniPC-burkar med kanske 1Ghz klockfrekvens på singelkärna. Själv kör jag på en 1,6Ghz Celeron-burk som jag kör WHS och TV-server på...
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fördröjning med rörelsedetektor

Post by Videonisse »

Någon som vet ifrån vilken tillverkare som Nexa OEMar MDT-507?

Jag kollade på Arctechs hemsida men den finns inte med där så antar att de tar den någon annanstans ifrån. Intertechno har den också i sitt sortiment, heter där PIR-5000, men de tillverkar väl inte själva utan säljer väl som Nexa bara OEM vidare, eller?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Fördröjning med rörelsedetektor

Post by micke.prag »

De flesta rörelsevakter skickar rätt mycket data när den detekterar rörelse. Innan rörelsevakten "tystnar" igen går det inte att skicka en signal.

Nexa MDT-507 är tillverkad av ARC Technology. Deras hemsida är inte uppdaterad på ett decennium dock.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply