Telldus live

Moderator: Telldus

olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by olavjunior »

Samme problem her! Rett før kl 01 i natt sluttet tellsticken å reagere. Den står fortsatt og blinker blått, og siste sensor-data som ble registrert er fra 00:56.
I live står det at tellsticken er online, men som sagt blinker den blått. Edit: Den er online i den forstand at feks remotestick får koblet seg til, men tellsticken fungerer ikke.
Jeg har versjon 3 av firmwaren, fra beta-testen. Men som jeg forstod var det ingen endringer fra denne til final.

Edit: Nå lyser den blått hele tiden. Hva gjør jeg?
Last edited by olavjunior on Sat Feb 25, 2012 8:54 am, edited 1 time in total.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by nickolo »

Det är vid sådana här tillfällen man undrar om snacket om redudant server bara e skitsnack.
Kanske läge och släppa net fri så man kan köra egen server.
Teknisk support verkar fortfarande ligga och sova.

SKIT
olavjunior
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by olavjunior »

Nå er den oppe igjen! Hva skjedde??
mrgoose
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by mrgoose »

Nu funkar det igen! Skönt!!
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by SebRaz »

nickolo wrote:Det är vid sådana här tillfällen man undrar om snacket om redudant server bara e skitsnack.
Kanske läge och släppa net fri så man kan köra egen server.
Teknisk support verkar fortfarande ligga och sova.

SKIT
Det jobbas på det, se här, här och här. Samtidigt måste du förstå att det är inte några timmars jobb detta, utan månader.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by tronde »

SebRaz wrote:
nickolo wrote:Det är vid sådana här tillfällen man undrar om snacket om redudant server bara e skitsnack.
Kanske läge och släppa net fri så man kan köra egen server.
Teknisk support verkar fortfarande ligga och sova.

SKIT
Det jobbas på det, se här, här och här. Samtidigt måste du förstå att det är inte några timmars jobb detta, utan månader.
Alt dette er vel og bra, men det må være noe alvorlig galt med Live-løsningen når den melder online når det ikke stemmer. Det bør de fikse en bedre overvåkning på.
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by SebRaz »

tronde wrote:
SebRaz wrote:
nickolo wrote:Det är vid sådana här tillfällen man undrar om snacket om redudant server bara e skitsnack.
Kanske läge och släppa net fri så man kan köra egen server.
Teknisk support verkar fortfarande ligga och sova.

SKIT
Det jobbas på det, se här, här och här. Samtidigt måste du förstå att det är inte några timmars jobb detta, utan månader.
Alt dette er vel og bra, men det må være noe alvorlig galt med Live-løsningen når den melder online når det ikke stemmer. Det bør de fikse en bedre overvåkning på.
Just tjänsten Telldus Live har inte varit nere, se här. 100% uptime den 25 Februari. Det måste ha varit något bakomliggande som gjorde att Tellstick Net inte kunde ansluta.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by gein »

SebRaz wrote:Just tjänsten Telldus Live har inte varit nere, se här. 100% uptime den 25 Februari. Det måste ha varit något bakomliggande som gjorde att Tellstick Net inte kunde ansluta.
Just den här gången var faktiskt tjänsten nere. Det betyder ju nödvändigtvis inte att servern var nere. Pingdom kollar bara, vad jag vet, att servern svarar. Det kan fortfarande betyda att Telldus Live!-mjukvaran har havererat.

edit/ Faktum är ju att Live!-tjänsten svarade på anrop, men något gjorde att Telldus Live! inte tog emot sensoruppdateringar.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by tronde »

SebRaz wrote:
Just tjänsten Telldus Live har inte varit nere, se här. 100% uptime den 25 Februari. Det måste ha varit något bakomliggande som gjorde att Tellstick Net inte kunde ansluta.
Ja, og det problemet ligger hos Telldus. I Live kunne jeg se at jeg var online, mens Tellstick Net viste at den hele tiden prøvde å kople til en server. Siden det har skjedd for flere på samme tidspunkt, kan man utelukke alt som er hos brukeren. Da hjelper det ikke at man kan pinge serveren og få til svar at den er i live. Man må ha annen type overvåkning også.

I Live var alle mine enheter merket som avslått, slik de skulle være. Det tyder på at noe er galt med logikken i Tellstick Net / Live når det gis status som ikke er utført av Net. Jeg antar at noe gikk galt nokså nøyaktig kl 01:00. Jeg har en enhet som skulle av 01:01, men den var påslått.
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by SebRaz »

gein wrote:
SebRaz wrote:Just tjänsten Telldus Live har inte varit nere, se här. 100% uptime den 25 Februari. Det måste ha varit något bakomliggande som gjorde att Tellstick Net inte kunde ansluta.
Just den här gången var faktiskt tjänsten nere. Det betyder ju nödvändigtvis inte att servern var nere. Pingdom kollar bara, vad jag vet, att servern svarar. Det kan fortfarande betyda att Telldus Live!-mjukvaran har havererat.

edit/ Faktum är ju att Live!-tjänsten svarade på anrop, men något gjorde att Telldus Live! inte tog emot sensoruppdateringar.
Ja, precis. Det var jag som formulerade mig konstigt. Telldus Live! gick att komma åt hela tiden ( Pingdom kollar HTTP på länken jag postade ovan ). Som du säger, så kunde inte Tellstick Net ansluta.

Jag är dock ganska säker på att Tellstick Net ansluter till andra IP-adresser som jag inte vet om, och då kan jag heller inte bevaka dem.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by tronde »

Har Telldus noen formening om hva som gikk galt natt til den 25. feb. som beskrevet tidligere i tråden?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by tronde »

I dag har live sviktet i gjen. Er det Telldus' politikk å lukke øynene og håpe det beste, eller gir de blanke F. i sine kunder?

De selger et produkt (Tellstick Net) som krever at deres server er funksjonell, og da venter jeg som kunde at de som minimum holder meg informert. Jeg sitter igjen med inntrykket av å ha blitt lurt, og det liker jeg dårlig. Telldus er en profesjonell aktør, og da er det begrenset hvor mye tålmodighet jeg kan forventes å ha.
Daniel.nordborg
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by Daniel.nordborg »

Ja jag börjar hålla med, känns för jävligt, har väntat med spänning på att duon ska komma, men tror att jag skiter i det här snart och köper nexatillbehöret till min global cache istället.

MvH Daniel
runediva
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by runediva »

Nu fungerar det igen! Det vore ju skoj om vi kunde få svar på när vi skriver om problem, samtidigt att kunna få en estimate på när det sätter igång!
:D
4 GB internminne
Windows XP
Tellstick batch 14
TelldusCenter 2.1.1
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live

Post by tronde »

Fortsatt feil her hos meg.
Post Reply