är 3 fjärrbrytare max?

Moderator: Telldus

Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

tja hur jag än vrider och vänder och byter på brytarna så får jag bara in 3 st nexa brytare i telldus center :S
vad är det frågan om?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by micke.prag »

Ge oss gärna mer information så kan vi lättare hjälpa dig. Vad har du för brytare? Vad har du gjort och vilket steg fungerar inte?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

jo jag försöker lägga in mina nexus self learning brytare så jag kan styra dom med tellstick duo!
men det går bara att lägga in 3 och resten man lägger in funkar aldrig..

frågor på detta?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by micke.prag »

Hur har du ställt in dina enheter?

Vad menar du med "resten man lägger in funkar aldrig"? Det är en ganska vag felbeskrivning...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Zaman »

Kommer de aldrig upp i GUIt eller reagerar de inte när du försöker slå på dem via GUIt?

I det första fallet skulle det kunna vara ett problem Telldus Center eller att konfigurationsfilerna är korrupta, i det andra fallet kan det vara så enkelt att minnesplatserna i mottagarna är fulla och därför inte kan ta emot nya sammankopplingar.
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

hm alltså är inte så bra på detta :P
men nej alltså jag gör så här att jag lägger till en ny brytare och
när jag sen stoppar i brytaren i vägguttaget och trycker sedan på lär upp eller va det va!
så händer det inget när jag lagt in 3 stycken redan :S
så 3 stycken är inga problem och inget fel alls där,
men på 4e jag lägger till så funkar det aldrig
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

lägger alltså till dom telldus center
och det är bara nexa self learning brytare alla är precis likadana
så det är väldigt skummt att det bara går att få 3st att funka åt gången!?*
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

alltså nu blir jag fan tokig!
nu har jag av installerad telldus center om och om igen
och samma resutat varje gång!

alltså jag har skaffat 6 st nexa brytare som man sätter i vägguttagen en stycke tellstick duo
som sitter i en laptop med win7

lägger till ny enhet och jag stoppar in första brytaren med en lampa i och trycker på "LÄR UPP" och lampan blinkar 2 ggr och funkar sen som det ska!

samma visa igen med den andra brytaren som kopplas in

och tredje samma sak där!

MEN på fjärde brytaren så blinkar aldrig lampan 2 gånger och indikerar på att det hela funkar

och femte och sjätte samma sak där funkar aldrig!

finns det någon begränsning på 3 brytare eller va är det frågan om?
finns det någon själ som kan förstå sig på detta eller ge mig tips?

och sen vill jag veta hur man lyckas styra detta elende med andriod tele och surfplattan?

puss
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by SebRaz »

Vad händer om du trycker på "Tänd" istället för "Lär upp" när mottagaren är i "Upplärningsläge"? Prova också att hålla mottagaren precis bredvid din Tellstick.

Detta låter som ett konstigt problem, som vad jag vet, ingen annan haft. Fungerar mottagarna med en vanlig fjärrkontroll?

För Android-telefon finns Remotestick, 25kr på Market. För surfplatta finns just nu ingenting vad jag vet.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

SebRaz wrote:Vad händer om du trycker på "Tänd" istället för "Lär upp" när mottagaren är i "Upplärningsläge"? Prova också att hålla mottagaren precis bredvid din Tellstick.

Detta låter som ett konstigt problem, som vad jag vet, ingen annan haft.

För Android-telefon finns Remotestick, 25kr på Market. För surfplatta finns just nu ingenting vad jag vet.


borde väll vara samma till mobilen som plattan då båda är andriod :D

men men visst låter det knepigt ska prova det du säger med att trycka på tänd istället
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

testade det nu och det funkar inte och duon låg utan att överdriva PÅ brytaren :P
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by SebRaz »

Filthee wrote:testade det nu och det funkar inte och duon låg utan att överdriva PÅ brytaren :P
Väldigt konstigt faktiskt. Men du kan tända dessa strömbrytarna med vanliga fjärrkontrollen?
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

SebRaz wrote:
Filthee wrote:testade det nu och det funkar inte och duon låg utan att överdriva PÅ brytaren :P
Väldigt konstigt faktiskt. Men du kan tända dessa strömbrytarna med vanliga fjärrkontrollen?

mjo länge sen jag använde fjärren men det va så jag använde dom innan ajg skaffa duon!

kan det ha med enhetskod och fjärrkontrolskod att göra?
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by SebRaz »

Filthee wrote:
SebRaz wrote:
Filthee wrote:testade det nu och det funkar inte och duon låg utan att överdriva PÅ brytaren :P
Väldigt konstigt faktiskt. Men du kan tända dessa strömbrytarna med vanliga fjärrkontrollen?

mjo länge sen jag använde fjärren men det va så jag använde dom innan ajg skaffa duon!

kan det ha med enhetskod och fjärrkontrolskod att göra?
Det borde inte spela någon roll, men du kan alltid testa. Du borde också testa i en annan dator. Fungerar det i en annan dator så vet du i alla fall att det är din dator som felet ligger i.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Filthee
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: är 3 fjärrbrytare max?

Post by Filthee »

mjo får ta och göra det! testade i stationära datorn förut men jag hann bara lägga in 2 st sen fick jag aldrig tid att fixa med dyngan :P
Post Reply