Router stoppar Tellstick Net - portar?

Moderator: Telldus

Post Reply
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Router stoppar Tellstick Net - portar?

Post by jonasolof »

Installerade TNet och blev mycket impad över hur smidigt det gick och hur god räckvidden är. Pillade sedan med routern som är en Belgacom Bbox 2 (jag bor i Belgien). Ändrade från medium security till max security där även outbound acccess stoppas. Då funkade inte Telldus live längre för att styra, så Tellstick Net fick väl ine komma ut. Dessvärre funkar det inte heller när jag ställt tillbaka till Medium security. Går väl i och för sig att starta om routern men jag skulle hellre ha max security och bara låta TNet komma ut. Den har fått ip 192.168.1.55 så jag bör kunna öppna för den adressen enbart.

Vilka portar används?

Nybörjarfråga: Hur kommer det sig att TNet kan styras utifrån fast medium security stoppar inbound signals. Har TNet öppnat en port fast jag inte kan avläsa det i routern?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Router stoppar Tellstick Net - portar?

Post by micke.prag »

Portarna som används är dynamiska så det kan variera från gång till gång. Det bästa är om du kan tillåta TellStick Net att fritt kommunicera utåt på alla portar.
jonasolof wrote:Nybörjarfråga: Hur kommer det sig att TNet kan styras utifrån fast medium security stoppar inbound signals. Har TNet öppnat en port fast jag inte kan avläsa det i routern?
Samma anledning som du kan surfa med en webbläsare. TellStick Net gör endast anrop utåt. Det kommer aldrig nya anrop utifrån.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Router stoppar Tellstick Net - portar?

Post by jonasolof »

Tack och förstått. Det funkar igen men Tellstick Net pulserar numera långsamt med djuprosa färg från led. I början av varje rosa puls kommer en snabb blinkning som är blå eller grön. Har sett en lista över led diagnostiken men kan inte återfinna den.

Kör Telldus live från ipad och vet att adsl (eg vdsl) adressen byts ofta. Kan ta flera minuter innan appen hittar telldus net men sedan funkar det direkt.

Vet att det finns en beta men kan avvakta eftersom funktionen inte är viktig än.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Router stoppar Tellstick Net - portar?

Post by stefan.persson »

jonasolof wrote:Tack och förstått. Det funkar igen men Tellstick Net pulserar numera långsamt med djuprosa färg från led. I början av varje rosa puls kommer en snabb blinkning som är blå eller grön. Har sett en lista över led diagnostiken men kan inte återfinna den.
Led-diagnostiken gärller först för nästa firmwareversion (3), den som är i beta nu.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Router stoppar Tellstick Net - portar?

Post by jonasolof »

OK om diagnostiken som kommer. Men innan jag tillfälligt blockerade utgående portar i routern fanns detta långsamma pulserande inte.

Vill netten meddela något ändå? Har startat om den. Eftersom netten funkar kan det va, men man känner ju lite sympsti med någon som försöker meddela sig.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Router stoppar Tellstick Net - portar?

Post by micke.prag »

Det långsamma pulserande säger inget om status.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Router stoppar Tellstick Net - portar?

Post by jonasolof »

Men den funkar som tamagotchi
Post Reply