My sensors?

Moderator: Telldus

hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

My sensors?

Post by hader »

Vad är/gör (my sensors) för funktion i live för tellstick net ?
Zeta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by Zeta »

Det verkar som om att dom har lagt in lite DUO funktioner i Livetjänsten, min tellstick net plockar iaf in lite signaler från några tempgivare, 1 som verkar stämma och 3 som ger lite lustiga värden. :)

Skoj att det rör på sig med Livetjänsten.
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: My sensors?

Post by Juzzi »

Har ingen sensor i huset, men får ett värde på -20,4C och luftfuktighet på 255%. Grannen bör kolla sin frys tror jag... :lol:
TellStick Net SWE/FIN/ENG
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by hader »

aha ok men måste man söka efter enheten ? eller hittar den av sig själv
Zeta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by Zeta »

-20,4C och luftfuktighet på 255% står det att det är en fine offset eller? såg en sån i min lista också men då har jag en sån på taket, verkar däremot inte kunna läsa dess signaler korrekt.
Sen har jag en gammal clasohlsonmätare som verkar stämma rätt bra (id 212 oregon).
Får se om den rör sig allt som temperaturer sjunker eller stiger. :)
Zeta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by Zeta »

hader wrote:aha ok men måste man söka efter enheten ? eller hittar den av sig själv

Jag har 4 mätare som dykt upp så den verkar köra en autoscanning var 5'e minut eller liknande...
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: My sensors?

Post by Juzzi »

Zeta wrote:-20,4C och luftfuktighet på 255% står det att det är en fine offset eller? såg en sån i min lista också men då har jag en sån på taket, verkar däremot inte kunna läsa dess signaler korrekt.
Sen har jag en gammal clasohlsonmätare som verkar stämma rätt bra (id 212 oregon).
Får se om den rör sig allt som temperaturer sjunker eller stiger. :)
Japp, fineoffset står det på den. Du bor väl inte som granne till mig? :D
Antar att det är någon "default testvärde" under My Sensors som alla ser?
TellStick Net SWE/FIN/ENG
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: My sensors?

Post by micke.prag »

@Juzzi: Det är inget testvärde som alla ser utan helt enkelt skräp ur luften TellStick Net plockat upp. Vi ska bli bättre på att rensa bort detta.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by stefan.persson »

För tillfället krävs 5 värden från en sensor (samma protokoll och id) för att den ska räknas som "äkta". Kopplar man in en ny sensor får man alltså vänta ett tag innan den syns, 5 minuter om den sänder 1ggn/min.

En del skräp kan matchas ganska ofta, och dessa visas därför (i edit-läget, i vanliga listan visas bara de som man väljer att visa där), men det ska vi som sagt försöka justera framöver.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: My sensors?

Post by Juzzi »

micke.prag wrote:@Juzzi: Det är inget testvärde som alla ser utan helt enkelt skräp ur luften TellStick Net plockat upp. Vi ska bli bättre på att rensa bort detta.
Tack för svaret Micke! Vore jo lite konstigt att hitta sin granne här, eftersom det var första inlägget för mig på detta forum... :P
Kul att det händer nytt på Live!.
TellStick Net SWE/FIN/ENG
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by hader »

Vilken glad överraskning, ni som får upp ett värde i era sidor kan ni nämna vika enheter/märke ni använder.
Zeta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by Zeta »

hader wrote:Vilken glad överraskning, ni som får upp ett värde i era sidor kan ni nämna vika enheter/märke ni använder.
2.5°C ID 212 oregon <<-- tempgivare från clasohlson men däremot stämmer inte temperaturen.. :( dra av 2.5 grader och det verkar stämma. :P
8.C°C ID 168 oregon <<-- okänd sak som inte pratar längre iaf, såg den senast igår säger My Sensors...
20.4°C 255% ID 255 fineoffset <<-- troligen min wh1080 på taket.
0.0°C 0% ID 0 fineoffset <<-- säkerligen mera data från just wh1080
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jib
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by Jib »

Vil det komme support for Oregon THGR238N?
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =162505222
Tellstick Net
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by Zeta_R »

Jeg er nysgjerrig på hvilke produkter "my sensors" støtter, selv har jeg denne her http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =154374067, men
den støttes åpenbart ikke enda.

Jeg lurer uansett på å investere i værstasjon og da hadde det vært greit å vite hvilke som fungerer, de som jobber med Telldus Live har vel en liste over hvilke produkter som støttes?
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: My sensors?

Post by petzno »

Finnes det noe forklaring til hva som vises under "My sensors" i Telldus live? Hva betyr f.eks. "ID" og "fineoffset"?

Får opp 7 sensorer i listen, men bare to av dem er oppdatert i dag. Temperaturverdiene som vises får jeg ikke til å stemme med noen av de termometerene jeg har, kan heller ikke skjønne at det er +10 hos naboen hvis det er -7 hos meg...
Post Reply