Hur gör jag min klient redigerbar för Live API:et?

Moderator: Telldus

Post Reply
joakimkemeny
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hur gör jag min klient redigerbar för Live API:et?

Post by joakimkemeny »

Hej!

Jag håller på att bygga om min iPhone och MacOS klient så att de använder Live API:et. Tanken med det är att om jag slipper underhålla en server så har jag inga problem med att släppa en iPhone/iPad klienten som open source samt till App Store. Eventuellt lägger jag även ut MacOS klienten om jag får tid att göra den tillräckligt bra.

Dokumentationen kring Live API:et är dock inte lysande (vad är egentligen status för API:et?). Med lite gissningar och tålamod har jag i alla fall lyckats lista mina enheter samt tända och släcka dem så det är ju en start.

Nästa steg är att redigera mina enheter samt schemalägga dem. Här kommer jag ingenstans. Problemet är att jag inte lyckas förstå hur jag ska göra min klient redigerbar via Live API:et? Det verkar som det är klienten som är skyddad i alla fall eftersom jag får editable:0 när jag frågar efter client/info.

Är det bara Tellstick Net som man kan redigera? Min plan är att skaffa en men nuvarande setup är en vanlig Tellstick som är kopplad till en Ubuntuburk som kör TelldusCenter 2.1.0.

Tacksam för lite hjälp.

/Joakim
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur gör jag min klient redigerbar för Live API:et?

Post by SebRaz »

Har själv pillat med en applikation till iPad, den står still just nu dock.

Vad du behöver få är en Tellstick Net, fast en fake. Detta kan någon från Telldus fixa. Då kommer det att gå och redigera enheterna, samt lägga till etc.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Hur gör jag min klient redigerbar för Live API:et?

Post by micke.prag »

Som SebRaz säger så är endast enheter kopplade till en TellStick Net som är redigerbara via APIt.

Dokumentationen till Telldus Live! får vi jobba på. Om vi får lite synpunkter på vad som har varit svårast att lista ut hjälper det oss att komplettera på rätt ställen.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
joakimkemeny
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur gör jag min klient redigerbar för Live API:et?

Post by joakimkemeny »

Tack så mycket för svaren. Inte direkt de svar jag hoppades på men klart bättre än att famla runt i mörkret. Vilka funktioner som fungerar med vilken Tellstick vore väl det första steget i att förbättra dokumentationen :-) Jag återkommer med andra konkreta förbättringstips. Ska jag rapportera dem som tickets eller hur vill ni ha dem?

Nu får jag väl helt enkelt ge mig på jakt efter en Tellstick Net även om de verkar vara hårdvaluta. Tills vidare får jag väl bygga in kontroller så att de enheter som inte är redigerbara inte går att schemalägga och redigera i mitt gui också. Att det inte går att redigera enheterna är väl ok men att inte kunna schemalägga dem var en riktig besvikelse.

Finns det något testkonto som det är ok att använda under utvecklingen för att testa hela Live API:et?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Hur gör jag min klient redigerbar för Live API:et?

Post by micke.prag »

Rapportera dom gärna som tickets. Då vet vi var vi har dom ;)
joakimkemeny wrote:Finns det något testkonto som det är ok att använda under utvecklingen för att testa hela Live API:et?
Det finns ett demo-konto. Användarnamn demo@telldus.com, lösenord demodemo.
Vill du ha en "fake" TellStick Net, som SebRaz nämner, så länge kan vi ordna det.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply