Varför fungerar inte detta enkla event med fuktsensor?

Moderator: Telldus

Post Reply
M.P
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Varför fungerar inte detta enkla event med fuktsensor?

Post by M.P »

Hej, behöver hjälp med att begripa varför detta inte fungerar?

Har event där jag ökar ventilationen till två badrum (via en on/off väggplugg) och sen sänker då fukten gått ned i båda badrummen. Detta funkar tydligen inte då jag ser att fukten går ner men ingen signal sänds ut.Har inte pro-abonnemang.

Event 1: Ökning vent när fukt i bad-1 eller bad-2 går över 68 %, ökningen fungerar och har alltid fungerat!

Event 2: Sänkning vent när fukt i bad-1 går under 65 % om bad-2 också är under 65 %.

Event 3: Sänkning vent när fukt i bad-2 går under 65 % om bad-1 också är under 65 %.

På så sätt bör det badrum som sist går når ned till 65 % också sänka ventilationen. Känns som det har fungerat bra tidigare då jag körde på 55 % istället men det bör väl inte spela någon roll.

Ex: Imorse nådde ena badrummet 65 % vid 06.15 (vent ökar) och 07.38 passerades 65 % på nervägen igen (och fortsatte ner till 40 %) men inte ett skit hände enligt enhetshistoriken. Samtidigt låg det andra badrummet under 65 % hela tiden (ingen duschade). Varför triggar det inte på nervägen tro?

Tacksam för idéer!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför fungerar inte detta enkla event med fuktsensor?

Post by etompau »

Du är säker på att sensorvärdena kommer in i systemet, alltså inget problem med radiotäckning? Kan du se i historiken för sensorerna att fuktighetsvärdena rapporteras utan avbrott?

Du har inte gjort ändringar i "omladdningsvärde" i triggerna för sensorvärde?
M.P
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför fungerar inte detta enkla event med fuktsensor?

Post by M.P »

Hej, ja värdena kommer som snygga kurvor typ uppdatering varje minut, samt har inte ändrat omladdningsvärde som står på 1. Kör med Auriel antennen som fungerar bra.

Har börjat hända av sig självt så det kanske har kommit nån bug med nån uppdatering eller så. Har väl fungerat bra ca 6 mån så jag tror inte det är nåt fel med logiken i eventet men blev osäker då jag ju ser att värdena kommer in men inget händer längre... ska prova omstart då det aldrig är gjort...får sänka manuellt efter varje dusch nu och ser ju samtidigt att värden är långt under 65 %..
M.P
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför fungerar inte detta enkla event med fuktsensor?

Post by M.P »

Kollade igen och det står nyligen eller 1min på sensorerna som jag lagt på dashboard så uppdateringar kommer hela tiden...syns även i graferna

Drog ur sladden nu så får vi se imorrn hehe
M.P
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför fungerar inte detta enkla event med fuktsensor?

Post by M.P »

Kan bekräfta att omstart verkar ha löst problemet, nu funkar det som förut verkar det som.

Skapade även två dummy on/off med separata event som aktiverar varje gång fukten går under 65% för vardera av badrummen, de får ligga kvar i framtida felsökningssyfte så man kan se i historiken om det kommit on-signal.

Exporterade även sensordata och det är exakt 10 min mellan varje uppdatering, märkligt då jag tror sensorerna sänder oftare, i vilket fall ser det ut som värden kommer ca 1 gång per minut om man refreshar i appen..
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför fungerar inte detta enkla event med fuktsensor?

Post by tronde »

Event reagerer på endring i sensorverdi når den sendes til Telldus, og vanligvis vil man se endringen "live" i app og i nettleser. Eksport av data skjer med 10 minutters intervall hvis man ikke har pro abonnement. Da kan det visst være kortere intervall. Eksport leses fra den databasen som Telldus har for sensoren, og den lagrer ikke alle verdiene som sensoren sender.
Post Reply