Installation av enhetr på Telldus znet Lite v2

Moderator: Telldus

Post Reply
Laol
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Installation av enhetr på Telldus znet Lite v2

Post by Laol »

Jag är lite konfunderad efter att ha läst två olika metoder för installation av enheter i Telldus på Kjell&Co hemsida. I den första installeras enheten mot controlern så att sändare och mottagare har olika koder och i den andra, vilken rekommenderas, så installeras enheterna med samma kod mot controler och mottagare. Den senare lösningen skulle då medföra att enheterna fungerar utan controler. Min fundering är om det kan bli oreda om mottagaren får på respektive av kommando från både en enhet och och från controlern? Och hur gör man variant 2 praktiskt på bästa sätt. Jag är tacksam för råd och synpunkter från någon med erfarenhet av de olika förfaringssätten! :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Installation av enhetr på Telldus znet Lite v2

Post by etompau »

Är det 433 MHz-enheter du tänker på?

Om vi antar att du avser dessa, så har dom vanligtvis 3 eller 6 minnesplatser. På dessa platser kan koderna från valfria sändare registreras. Så fort mottagaren uppsnappar en signal med en kod som matchar någon av de inprogrammerade så reagerar den.

När du lägger upp en enhet i Telldus Live så slumpar systemet fram en kod som sedan mottagaren lär sig under upplärningssekvensen.
Parallellt med detta kan du sedan lära din mottagare med en annan kod från valfri sändare och styra mottagare helt individuellt från både din Tellstick och andra sändare/fjärrkontroller/rörelsedetektor etc.

Sedan kan man förfina det lite och läsa in (skanna) koden från en sändare i Telldus Live för den mottagare du vill styra, då kommer sanna samma kod att skickas från din Tellstick som från fjärrkontroll och statusindikeringen i Telldus Live kommer att ändras när du styr mottagaren med fjärrkontrollen.
Laol
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Installation av enhetr på Telldus znet Lite v2

Post by Laol »

Hej. Tack för svar så långt. Ja det är 433 enheter det gäller.
Det jag inte riktigt greppar är hur man praktiskt gör det du skriver i sista stycket nämligen att få tellstick att skicka samma kod som en viss sändare. Sändaren har ju en fix kod och vid inläsning av mottagare i tellstick skapas ju automatiskt en ny unik kod. :?:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Installation av enhetr på Telldus znet Lite v2

Post by etompau »

Gå in på den enhet som du vill ändra koden för, välj redigera enhet-->skanna sändare. Tryck nu på önskad knapp på fjärrkontrollen, du ska då se hur huskod och enhetskod ändras. Spara ändringen.
Nu kommer Telldus Live att skicka denna kod till din mottagare, samma kod som fjärrkontrollen har.
Statusindikering i Live (glödlampan) kommer även att ändras när du trycker on/off på fjärrkontrollen.
Post Reply