Telldus Live! triggar felaktigt vid energimätning

Moderator: Telldus

Post Reply
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Live! triggar felaktigt vid energimätning

Post by Pjoms »

Jag har en TellStick ZNet Lite v2 och ett par Telldus "Plug-in switch Mini" (313510) där jag använder energimätningen för att få en push-notis när diskmaskinen och tvättmaskinen är klar.
Detta indikeras genom att effekten går under satt värde en viss tid.
Det fungerar som tänkt, förutom att jag får ett antal felaktiga notifieringar om att maskinen är klar.

Efter lite felsökning verkar det som att rapporterad effekt från sensorn ibland uteblir och detta lurar i sin tur triggern och/eller timern i Live! på något sätt.
Felet uppstår när ett inläst värde uteblivit och nästkommande lästa värde är under trigg-nivån. Detta får tydligen triggern att tro att värdet ligger kvar under gränsvärdet, även om värde större än trigg-nivån läses in långt före att timern löpt ut.

Switcharna har oförändrad konfiguration, d.v.s. de är inställda på att bara rapportera vid förändring av effekt (50W & 10%) samt energi kWh varje timme, inte spänning och ström.

Är det någon annan som upplever samma problem, eller har förslag på någon lösning?


Se exempel nedan.


Triggern är satt på att aktiveras under 20W och push-notisen har en fördröjning på 600 sek av typen "Starta om".
Jag fick här felaktiga notifieringar kl.15:58 och kl.17:15.
Tittar vi i den exporterade datan 10 min innan dessa klockslag ser vi att ett värde saknas, samt att nästkommande är under gränsen på 20W, samt att inläst förbrukning går upp igen över 20W långt innan timern skulle ha räknat klart.
Attachments
Uteblivet värde 17:05 orsakar notis 17:15
Uteblivet värde 17:05 orsakar notis 17:15
2Feltrigg1715.jpg (38.41 KiB) Viewed 4566 times
Uteblivet värde 15:48 orsakar notis 15:58
Uteblivet värde 15:48 orsakar notis 15:58
1Feltrigg1558.jpg (35.2 KiB) Viewed 4567 times
Post Reply