Pushnotis med aktuell temperatur?

Moderator: Telldus

Post Reply
tapiren
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by tapiren »

Hej

hur gör man för att skicka status på en sensor i pushnotis?
Man kan ju t.ex. ställa in i Telldus Live att man får push när temperaturen går över eller under en viss temperautr.
Men jag skulle vilja pusha kl 07.00 varje dag och att den då visar aktuell temp på sensorn.
Men hittar ej någon sådan info i telldus live.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by arneolav »

Jeg har ikke forsøkt, men titta här:
https://developer.telldus.com/blog/2018/1

Har sett litt mer på det der, det går nok ikke, bare trigger value som kan vises;
If triggered by an sensor/device event, the triggering value can be entered into the mail/SMS/push/URL action message by adding [STATE] and [VALUE] into the message.
tapiren
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by tapiren »

Nice!
Tack det var precis det jag letade efter, skall testa om det funkar.
:D :D :D :D
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by loa46 »

Lånar tråden lite :D
Är det någon som fått detta att funka? Alltså att kunna få temperatur utpushat vid ett spec klockslag?

Att få det via triggning av tempändringar har jag fått att funka utan problem, men det hade varit trevligt med tidtriggning oxå.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by loa46 »

Har hittat ett svar på detta själv via facebookgruppen.
Delar det här ifall fler vill veta.

Skapa en händelse med trigger=klockslag, villkor=ingenting, åtgärd= push till telefon med texten; Temperaturen just nu:[VALUE](xxxxxxxxxxx,1,0) ([LASTUPDATED](xxxxxxxxxxx))

Där xxxxxxxxxxx är sensor-id från api-listan.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by Pjoms »

Intressant. Hur får man enklast ut api-listan?
Det är väl inte det Sensor ID som finns under enheten i Live? Får det inte att funka i alla fall, är för grön på detta...
Attachments
TempSensorID.PNG
TempSensorID.PNG (5.72 KiB) Viewed 6212 times
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by etompau »

Pjoms wrote: Mon Jan 28, 2019 7:19 am Intressant. Hur får man enklast ut api-listan?
Det är väl inte det Sensor ID som finns under enheten i Live? Får det inte att funka i alla fall, är för grön på detta...
Logga in på: https://api.telldus.com/ och API explorer
Välj "Clients/List" så får du en översikt på höger sida av bilden, där sensor-ID framgår.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by Pjoms »

Logga in på: https://api.telldus.com/ och API explorer
Välj "Clients/List" så får du en översikt på höger sida av bilden, där sensor-ID framgår.
Tackar!
Det funkar fint, förutom att minus-tecknet inte kommer med.
"Aktuell temperatur i frysen är 19.4 grader" Nej tack, det hoppas jag verkligen inte! :o :wink:

En annan sak. Hur väljer jag vilket värde som visas från en givare med flera funktioner, t.ex. en switch med energimätning.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by loa46 »

Låter ju konstigt att inte minustecknet kom med, hos mig funkar det med minusgrader från min utetempgivare iaf.
Så det borde ju funka tycker jag, om det inte är nåt med vad det är för givarfabrikat kanske...
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by arneolav »

Fungerer hos meg:
Temperatur i fryser: -19.3 (2019-01-28 21:40:54)
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis med aktuell temperatur?

Post by Pjoms »

loa46 wrote: Mon Jan 28, 2019 7:54 pm Låter ju konstigt att inte minustecknet kom med, hos mig funkar det med minusgrader från min utetempgivare iaf.
Så det borde ju funka tycker jag, om det inte är nåt med vad det är för givarfabrikat kanske...
Oops...
Det är en Telldus 433 Mhz inne/ute temp/fuktgivare och jag hade lyckats ta sensor-ID från inne-tempen som för tillfället råkade ha exakt samma temp som frysen, men givetvis plusgrader! :roll: :oops:
Post Reply