Programmera med logaritmisk kurva

Moderator: Telldus

Post Reply
DenSnea
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Programmera med logaritmisk kurva

Post by DenSnea »

Har en nyligen införskaffad Znet lite v.2 jag emigrerat till från att ha provat olika hemautomations system. Allt funkar hittills klockrent men det är en liten funktion jag saknar, som dock inte borde vara omöjlig att lösa.

Jag har en sorbtionsavfuktare som jag har byggt om med en Nexa reläpuck så att jag kan styra avfuktaren till och från via 433 mhz. Anledningen till att jag fick göra detta är för att "fysiskt" få tellstick att "trycka" på knappen på avfuktaren då den kräver en viss tid av efterkylning när man slår av den. Jag har gjort en liten programmering under "trigga händelser" som får nexa pucken att ge en liten puls varje gång en dummy switch slår till eller från under telldus live.

Vad jag däremot inte lyckas få till men som jag lyckades i mitt andra system (tills det kraschade), var att kunna styra avfuktaren via den absoluta fuktigheten istället för den relativa fuktigheten i luften. Ju lägre temperatur det är i ett rum desto högre kan man tillåta den relativa fuktigheten att vara innan risk för mögeltillväxt finns. Jag får dock inte till denna programmering under "trigga händelser" och har upptäckt att den programmering jag har gjort kortsluter sig själv så avfuktaren kommer aldrig att starta.

Image

Då tellstick znet lite stödjer LUA kod körning så kanske detta är något som går att lösa den här vägen istället? För visst måste det finnas fler där ute som är intresserade av att kunna avfukta sina krypgrunder/vindar på detta vis och kunna spara lite strömförbrukning? Dock är jag helt värdelös på LUA kod, lyckas inte förstå logiken i det hela så jag kan ingen sådan själv.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Programmera med logaritmisk kurva

Post by etompau »

Kanske skulle det gå att göra några "look up-tables" istället för en logaritmisk ekvation för att starta avfuktaren.
Spånar lite nu, men om du kanske tar ex. 10 punkter på kurvan och låter dessa temp och fuktighetsvärde vara villkor i lika många händelser för start av din maskin. Som trigger använder du tidsfunktionen med "alla-värdet" på timangivelsen.
Händelserna kommer då att köras igenom en gång varje hel timme vid (alla:00) och testa de olika tabellerna och aktivera fläkten om villkoret med temp och fuktighet är uppfyllt.

Du får sedan lägga upp tabeller för avstängning av avfuktaren som då också körs igenom på en bestämt tid varje timme och med villkor för temp/fuktighet där då inte fläkten behöver gå.

Vad tror du - skulle det funka :?
DenSnea
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Programmera med logaritmisk kurva

Post by DenSnea »

Hmm intressant idé. Jag gjorde som du sa först och gjorde punkter ur kurvan med olika händelser, men vad jag inte gjorde var att köra dom med en-timmes triggern. Jag satte luftfuktigheten under "trigger" och temperatur under "villkor", vilket inte alls fungerade. Ändrade om allt nu och kör både temp och luftfuktighet under villkor och nu drar faktiskt avfuktaren när temperatur och luftfuktighet steg över angivna värden.

Det verkar fungera som det ska, dock med en liten nackdel, att det måste gå en hel timme innan tellsticken kontrollerar huruvida den ska slå av avfuktaren eller inte. Tyvärr kommer avfuktaren att gå onödigt långa stunder när den väl startar är jag rädd.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Programmera med logaritmisk kurva

Post by etompau »

Du kan lägga till flera tidstrigger i händelserna så att de körs exempelvis var 10:e eller 15:e minut.
DenSnea
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Programmera med logaritmisk kurva

Post by DenSnea »

Yes jag räknade ut det med tillslut 8) Ärligt talat så funkar detta över förväntan. Mycket nöjd med resultatet!
Post Reply