Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Moderator: Telldus

ghostface
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by ghostface »

Någon som har en strömsnål lösning för att kunna ha Tellsticken aktiverad konstant ....
Ha igång datorn konstant på ca 70w känns lite olustigt.

Kollat på alternativet *mini pc* som drar runt 40w

Tar gärna emot tips på era lösningar.

En router är tyvärr inget alternativ för min del.

//Tommy
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Martin »

Hej Tommy,

Vet ju inte riktigt vad du ska ha datorn mer till men Jag har en fitpc 2i där tellsticken sitter.
Burken fungerar riktigt bra med Windows 732bit. Kör switchking server på den.
Datorn drar ca 8w så det är inte mycket.
Dock kanske du vill ha mer prestanda och priset är en aningen högt.
http://www.fit-pc.se/fit-pc2i.html

mvh
Martin
ghostface
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by ghostface »

Nu har jag rullat igång mit lilla system.
Tellsticken sitter i en liten Asus dator på 22 watt.
Än så länge har jag 20 mottagare igång.
Än så länge fungerar allt klockrent ....

Nu blir det väl till att hitta ännu mer kul saker man kan lägga till och utnyttja .....
Fredrick
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Fredrick »

Jag har min tellstick i en ZOTAC ZBOX HD-22, den ligger vid normal drift på ca 30w men jag har ställt in den så att den vid inaktivitet ställer sig i strömsparläge efter ca 40 minuter och drar då ca 2-3W.
Windows "Schemaläggaren" har stöd för att väcka datorn för att köra en aktivitet så datorn vaknar och kör önskade kommandon, till exempel slå på/av enheter.

Har även Remotestick installerat på min Nexus One (android telefon), och för att väcka datorn skickar jag bara WakeOnLan signaler med valfri WOL app ifrån adroid market.

Så det blir en väldigt strömsnål lösning för att styra enheter med Tellstick.
Lasse-Hifi
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sollentuna

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Lasse-Hifi »

Jag har kollat runt rätt mycket efter strömsnåla PC-plattformar och FitPc är en av de som drar minst. Den plattformen finns från några andra tillverkare också men FitPc är den enda jag har sett går att köpa som privatperson.

AMD Geode drar också lite men vad jag förstår tillverkas dessa inte. En dyr lösning är MiniMac som är väldigt strömsnål. Sedan finns mer udda varianter som är svåra att få tag på (säljs endast till företag tex. olika typer av inbedded systems).

Själv skaffade jag en Dovado UMR (router) som har möjlighet att styra en Tellstick. Det fungerar mycket bra som avancerad timer och man kommer igång på några minuter. Dessutom är den en mycket stabil router. Jag funderar nu att uppgradera till Dovado 4GR som i framtida mjukvaruversioner kommer att stödja anslutning av extern hårddisk.
Toronto
Posts: 54
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Toronto »

Se Bubba|2 eller Bubba3 (B3) från Excito, se http://excito.com!


Data om strömförbrukning från deras websida (http://excito.com/bubba/products/techni ... tions.html):
Bubba|2: 7-12W (beroende på val av hårddisk)
B3: 5-13W (från 5W med SSD, från 8W med HDD)
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by folkeorg »

Jag kör just nu en eBox3310 med Ubuntu på. Den är på ca 10W och fläktlös. Körs från minneskort så den är helt tyst. Lite bökigt att få på ett GUI men det går. Man får med ett CLI som man sedan får uppgradera till grafiskt. Fördelen är att den har serieportar som jag behöver till min väderstation samt UPS'en.

http://www.lohelectronics.se/ebox-3310- ... p-104.html
tenthumbs
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by tenthumbs »

Jeg har merket meg at Telldus har pakket telldus-core for OpenWrt, og det skulle åpne for en mengde strømsnåle enheter.
Selv har jeg sendt avgårde en bestilling på et Bifferboard(~1W!), som nå også kommer med OpenWrt ferdig installert. Jeg har allikevel en mistanke om at det ikke vil være helt uproblematisk å få telldus-core installert på den, men det vil utvilsomt være verdt innsatsen.
josefk
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by josefk »

Jag kör tellstick i en sheevaplug, drar bara 5W. Funkar klockrent förutsatt att man behärskar Linux.

http://www.newit.co.uk/shop/products.php?cat=5
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Jaxån »

Jag kör en LinkSys NSLU 2, som visserligen inte tillverkas längre, men dem finns att köpa på blocket.
Den kör jag med en USB-disk 16G och en tellstick. Kör Debian (Webserver, musikdelare, filserver etc) på den och har en USB-hårdisk (500G) inkopplad.
Den drar strömmen för disken och kanske runt 5-6 W. :)
jo.b
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by jo.b »

är det ngn som testat att köra med en usb server (http://www.dustinhome.se/pd_5010129717.aspx (finns dock billigare))? har för mig att jag läste ngt om detta i switch kings forumdel. funderar själv på den lösningen eftersom jag inte haft tid att plugga på allt för att få in den i min ready nas
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by PerA »

jo.b wrote:är det ngn som testat att köra med en usb server (http://www.dustinhome.se/pd_5010129717.aspx (finns dock billigare))? har för mig att jag läste ngt om detta i switch kings forumdel. funderar själv på den lösningen eftersom jag inte haft tid att plugga på allt för att få in den i min ready nas
Vad vinner man på att köra tellsticken via en usb-server? Då tellsticken inte är självgående måste man väl fortfarande ha en dator (eller liknande) som styr stickan (via usb-servern)? Eller missar jag något här?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by folkeorg »

Man kan sätta Tellstickan på ett ställe med bättre räckvidd bara det finns TP-snöre dit. USB har ju en gräns på 5m även om det kanske inte är hugget i sten så kommer man inte så långt från datorn ifall man har en stor villa.
zyberzero
Posts: 56
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by zyberzero »

Gammal tråd, men så här gjorde jag.

Jag köpte en gammal mac mini (G4) med ppc-processor för 500 spänn. För detta fick jag:
1,4 GHz PowerPC singlecore 32 bit
512 MB internminne
40 GB Hdd
2 USB-portar (1 TS Duo preview och en 1-wire-USB-adapter)
Ljudkort (håller på att skrämma igång softSqueeze tillsammans med mina bef. Squeezeboxar)
Bluetooth (Har ett antal datorer igång - jag knackar på ett program för att positionera mobiltelefoner inom huset)
Rj45-jack för ethernet (ej WLAN i min)
Rj12-jack för modem (försöker få igång modemet, tänkte presentera tfnnummer på htpc, samt klicka kända säljarvesslor...)

Denna kör jag ubuntu 10.10 för ppc på. Jag har varit i kontakt med Timothy Wall som utvecklar JNA (Java Native Access) för att få igång det på PPC-arkitekturen. Är i princip klart. :)

/Zyber (ev. Stav- och syftningsfel skyller jag på min surfplatta, Västtrafiks skakiga buss samt att jag är inne på min 15e restimma för dagen)

EDIT: ett stort plus, den är i princip ljudlös. Det som hörs är hårddiskens vinande, men ska byta den mot något tyst, en PATA-CF-läsare eller ngt.) fläkten går sällan, hoppas att det blir aldrig iom ssdlösningen.
Lasse-Hifi
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sollentuna

Re: Strömsnål lösning för att använda tellstick ?

Post by Lasse-Hifi »

Jag har nu efter ett tags letande skaffat ett netbook med Atom N450, i mitt fall en Asus Eee 1005P men flera liknande modeller bygger på samma plattform. Den kan fås begagnad för runt 1000 - 1300 kr komplett med operativsystem. Den drar enligt min wattmätare (Voltcraft) ca. 8 watt vid idle. Jag har svårt att hitta något annat komplett system i samma prisklass med Windows 7 installerat som drar så pass lite ström. Nu får vi se hur länge den håller vid 24/7 drift!

Har även provat en fläktlös Mini-ITX-lösning med NM10 chipset (Atom D510) men den låg på ca. 25 watt i Idle, blev besviken där... Annars vore det kanon om det kom ut Mini-ITX-system samma moderkortsplattform som används i netbooks.
Post Reply