Intelligenta dimmers

Moderator: Telldus

apanic
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Intelligenta dimmers

Post by apanic »

Jag saknar möjligheten att dimma ner. Jag är nämligen ute efter "effekten" att tona ner ljuset sakta. Nexadimmern tonar upp ljuset till föregående nivå men släcker ljuset abrupt.

Vore trevligt om det fanns dimmers man kunde skicka styrsignal - dimma från 0% till 48% under x sekunder eller dimma från aktuellt värde ner till 0% under x sekunder.

Finns det dimmers (trådlösa 433,92 MHz) som klarar detta idag eller är det någon tillverkare som är på gång att lansera något liknande? Jag inser att sådan "intelligens" skulle göra dimmern bra mycket dyrare än ~ 150 kr men jag skulle vara beredd att betala 1.000-1.500 kr för denna funktionalitet förutsatt att dimmern har bra kvalité i övrigt.

Att skicka själva styrsignalen från tellsticken med dessa parametrar ser jag inga hinder med förutsatt att det går att sniffa och tolka trafiken...eller?

/ALex
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Precis som du säger så är inte styrsignalen problemet.
Hittils är det bara Ikeas "koppla" som har denna funktionen. Dom dimrarna kan du dimma upp/ner hur du vill utan problem. Tyvärr säljs dom inte mer.
Det verkar dock som att koppla kan hittas på vissa Ikea utomlands. Om och var låter jag vara osagt...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

micke.prag wrote:Precis som du säger så är inte styrsignalen problemet.
Hittils är det bara Ikeas "koppla" som har denna funktionen. Dom dimrarna kan du dimma upp/ner hur du vill utan problem. Tyvärr säljs dom inte mer.
Det verkar dock som att koppla kan hittas på vissa Ikea utomlands. Om och var låter jag vara osagt...
Jävlar, går inte dimmern att dimma så långsamt man vill? Det var ju precis det jag ville göra. Vad är meningen med nexa-dimmern om den inte går att ändra styrka på? bara fadea upp å ner? Asch..
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Du kan stanna Nexa-dimmern i ett visst läge. Problemet är att man måste vara i rummet och titta för att veta när man ska stanna. Det går med andra ord inte att automatiskt styra på något bra sätt, tyvärr.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Det var synd. Då får jag lämna tillbaka den. Men det måste väl finnas någon annan dimmer än Ikea-dimmern som går att kontrollera lite mer?
Annars blir det till att försöka få tag på en utgången ikea-dimmer, vilket jag antar inte är det lättaste.
Det jag eftersöker är att skapa en funktionalitet likt den nya Philips-lampan. Dvs 30 minuters uppdimmning innan man vaknar på morgonen.
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Okej, men det verkar som jag kan använda min nexa-dimmer ändå efter vad jag läst här på forumet. Det enda jag vill åstakomma är att dimma upp långsamt. Det borde ju då gå genom att med jämna mellanrum sända två on-anrop, eller hur?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Det går absolut. Men det kan vara lite klurigt att få det exakt. Skriv gärna på Wikin om du lyckas!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Ja.. jag ska försöka ge mig på drivrutiern till MacOSX först. Du får gärna komma med lite generella tips för drivrutiner om du tror att det kan hjälpa. Ögnar igenom USB IO-kit för OSX just nu.
Mårten
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Mårten »

basco wrote: Det enda jag vill åstakomma är att dimma upp långsamt. Det borde ju då gå genom att med jämna mellanrum sända två on-anrop, eller hur?
Exakt samma sak tänkte jag göra. Jag har en biolight väckarklocka, som fungerar bra, men jag tycker lampan är lite för klen. Så jag tänkte använda taklampan istället. Jag har testat med en waveman-dimmer men inte fått tellsticken att kontrollera dimmer-funktionen. Hittar du någon bra dimmer som fungerar som vi vill så vill jag gärna veta det.

/Mårten
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Det finns färdiga drivrutiner till MacOSX från FTDI. Dock behöver de lägga in vår VID och PID i drivrutinerna. Enl. deras hemsida (http://www.ftdichip.com) så ska man maila dom så fixar dom det. Vi har dock försökt att antal gånger men aldrig fått svar.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Fick följande svar från FTDI.
"The request for an edited VCP driver is with the development team."
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Okej, jag har fått drivrutiner från FTDI nu. Nu fastnar programmet istället när den ska öppna enheten, /dev/tty.usbserial-TSB0000, vid rad 83,

if( 0 > ( fd = open( *(argv+1), O_RDWR ) ) )

när jag försöker steppa in i instruktionen med GDB. Debuggar vidare..
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Okej, nu när jag kör dev/cu.usbserial-TSB00003 istället rullar den igenom hela programmet. Det händer inget hos mottagaren dock. Har testat parallellt så att det fungerar i Windows.
Ska läsa igenom Nexa-protokollet i morgon så får vi se om jag greppar lite mer koden.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vad kul att du har kommit såhär långt.
Så rfcmd är kompilerat för mac men det händer inget när du kör det?

Du kan hitta information om Nexas protokoll samt två exempel här:
http://svn.telldus.com/svn/rf_ctrl/tell ... /examples/
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
basco
Posts: 108
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Aspudden

Post by basco »

Om jag kör med
dev/cu.usbserial-TSB00003
så rullar den igenom programmet utan att göra något. Om jag kör med
dev/tty.usbserial-TSB00003
Så hänger den sig på open().
Har inte riktigt koll på skillanden på cu och tty. Har läst nånstans att cu är "dial out" och tty "dial in".
Post Reply