Önskad funktion - Telldus Live

Moderator: Telldus

Post Reply
Johan_F
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Önskad funktion - Telldus Live

Post by Johan_F »

Vet inte om jag missat något sätt att lösa detta på men det vore klart önskvärt att kunna ställa sensorers värden mot varandra i Lives Händelser, betydlig enklare än det i så fall verkar vara...
Så att man t ex kan ställa en fläkts styrning beroende av om utetemp eller utefukt är lägre eller högre än innetemp innefukt.
Jag tycker ju inte att det borde vara en svår sak att lösa. Men som sagt kanske har har missat något, dock MYCKET önskvärd funktion...

Ett exempel på behov är just en husgrundsfläkt som jag har av/på-styrning till.
Har dessutom en temp/fukt-mätare i husgrunden, och naturligtvis en utomhus.

Det jag vill uppnå är att stänga av fläkten om/när det t ex är fuktigare ute än det är i husgrunden, och starta den igen när det är torrare ute än under huset.
För att slippa mögel i största möjliga mån.

Eller att fläkten stänger av om det är kallt (under 0) och temperaturen i husgrunden närmar sig 0. När det blir varmare igen så startas fläkten.
För att slippa frostskador etc.

Att man kan villkora via Händelser vet jag, men det jag är ute efter är ju att direkt ställa de två sensorers värden mot varandra, inte försöka ange ett värde som den ena ska vara över/under OM den andra är över/under något annat. Blir bara krångligt... Borde vara en enkel sak i plattformen och betydligt enklare att hantera i GUI:et.

Någon med bättre kunskaper, eller ska detta upp på en önskelista som jag inte hittat i forumet? :-)
Last edited by Johan_F on Mon Sep 18, 2017 5:31 pm, edited 1 time in total.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Önskad funktion - Telldus Live

Post by etompau »

Tycker jag känner igen ditt önskemål, att styra fläktar beroende på fuktighet och temp. från olika givare.
Frågan om det är en så pass önskad funktion att Telldus skulle göra en specifik lösning i Live.
Du kan ju alltid skicka ditt önskemål via deras supportingång och höra vad dom tycker:
http://support.telldus.com/open.php

Edit. Hittade nu önskemålet om styrning med jämförande mätning:
http://developer.telldus.com/ticket/342
Johan_F
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskad funktion - Telldus Live

Post by Johan_F »

Yes, det är samma typ av önskemål - för fyra år sedan. :-)
F ö så korrigerade jag min egen text då jag felaktigt skrev enheter men menade ju naturligtvis sensorer.

Får kasta iväg en fråga till supporten.
Tack för infon!
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskad funktion - Telldus Live

Post by erikjoens »

Man borde kunna få ihop något sånt med ett LUA script tänker jag.
pain123
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskad funktion - Telldus Live

Post by pain123 »

Är på jakt efter LUA-script för precis detta ändamål. Hittar ett script för en annan huvudenhet men jag begriper inte hur jag skall göra för att konvertera till telldus och få det att fungera.
Är det någon som har hittat en lösning eller finns det ett fungerande script?
Eller finns det någon som är skarp på detta programspråk och kan skriva ett script till mig? :D

MVH Andreas
Frage
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskad funktion - Telldus Live

Post by Frage »

Det är nog inte så enkelt att jämföra den relativa fuktigheten mellan krypgrunden och utomhus, eftersom det är den absoluta fuktigheten (Ånghalten) som man måste ta hänsyn till. Det vill säga hur mycket vattenånga en m3 luft innehåller. Så länge du har mindre AF utomhus än i grunden så kan du trycka in luft och därigenom ventilera bort vattnet. Jag är inte någon matematiker, men jag tror att det är lite krångligt att räkna fram det genom en formel.
I denna länk så finns verktyg för att räkna på Ånghalten (AF) i luften vid olika temp och RF.
http://energy.extweb.sp.se/ffi/berakningar.asp
Post Reply