Apple Homekit med Siri via Homebridge

Moderator: Telldus

themax
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by themax »

Dukie wrote:Dom dyker upp men anges inte som temperaturehumidity i Home kit. Kollar jag i Telldus Live reggas den som dyker upp som Typ: mandolin, medans de övriga tre som Typ: oregon. Alla tre är Oregon THGN132N. Lite som att Homebridge inte känner igen Modell: 1A2D som en temperatur fuktgivare.

[Edit]
Sökte igenom js filerna och hittade att detta gjordes i index.js homebridge-telldus.

La till detta själv och vips så dök dom upp ;)

Code: Select all

case "1A2D": // oregon protocol temperature sensor model
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.TemperatureSensor(), [ Characteristic.CurrentTemperature ]));
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.HumiditySensor(), [ Characteristic.CurrentRelativeHumidity ]));
break;
Kan dock inte vara den enda som innehar Orgeon sensorer? Vem håller filen uppdaterad?
Jag har löst precis alla sensorer utom denna eländiga 1A2D. Kan du skriva en "add Oregon Sensor for Dummies" på det du gjorde ovan? Jag hittar inte riktigt var jag ska lägga in ovanstående i mina konfigurationsfiler. Är lite av en n00b på detta men lär mig med tiden. Får jag bara in mina tre "1A2D" så har jag fått hela homebridge-telldus att rulla hemma.
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

yes.. skall fixa det i helgen.
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

Jag kör på en Linux Centos och gjorde min Homebridge installation i /usr/lib/node_modules/. Så den filen som skall editeras ligger i /usr/lib/node_modules/homebridge-telldus/.

1. Hitta och editera filen index.js
2. Sök efter strängen oregon eller EA4C

case "EA4C": // oregon protocol temperature sensor model
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.TemperatureSensor(), [ Characteristic.CurrentTemperature ]));
break;
case "temperaturehumidity":
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.TemperatureSensor(), [ Characteristic.CurrentTemperature ]));
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.HumiditySensor(), [ Characteristic.CurrentRelativeHumidity ]));
break;
case "1A2D": // oregon protocol temperature sensor model
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.TemperatureSensor(), [ Characteristic.CurrentTemperature ]));
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.HumiditySensor(), [ Characteristic.CurrentRelativeHumidity ]));
break;

}
},

3. Lägg till den extra koden som jag markerat med grönt.

Hoppas det hjälper dig.
themax
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by themax »

Dukie wrote: 3. Lägg till den extra koden som jag markerat med grönt.

Hoppas det hjälper dig.
Tyvärr ser min index.js helt annorlunda ut av någon anledning så det lär inte gå att ändra (kör på MacOS). Har dock dryftat detta problem på GitHub om att stödja dessa sensorer också, så förhoppningsvis kan vi få det direkt i någon fork så småningom.
themax
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by themax »

Nu har jag lyckats få in '1A2D' i en fork av homebridge-telldus. Utvecklaren 'mifi' har bett att få lägga in det i master (och administrera den koden). Men tills detta är gjort så är det bara att installera med hjälp av nedanstående för att få Oregons temp/humiditysensor med ID '1A2D' att fungera:

npm install -g git+https://github.com/mifi/homebridge-telldus.git
walles12
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by walles12 »

Nu har jag lyckats få in '1A2D' i en fork av homebridge-telldus. Utvecklaren 'mifi' har bett att få lägga in det i master (och administrera den koden). Men tills detta är gjort så är det bara att installera med hjälp av nedanstående för att få Oregons temp/humiditysensor med ID '1A2D' att fungera:

npm install -g git+https://github.com/mifi/homebridge-telldus.git
Körde ditt kommando och försökte hitta '1A2D', och hittade det i /usr/local/lib/node_modules/homebridge-telldus/index.js, men där står det:

Code: Select all

			model: '1A2D',
			definitions: [
				{ service: Service.TemperatureSensor, characteristics: [ Characteristic.CurrentTemperature ] },
				{ service: Service.HumiditySensor, characteristics: [ Characteristic.CurrentRelativeHumidity ] }
Får det ändå inte att fungera... Ingen temperatursensor varken i loggarna från telldus eller i homekit.
Ser denna raden:

Code: Select all

[11/3/2016, 10:40:19 PM] Warning: skipping plugin found at '/usr/local/lib/node_modules/homebridge-telldus' since we already loaded the same plugin from '/usr/lib/node_modules/homebridge-telldus'.
och blir lite misstänksam att inte /usr/local/lib/node... används, någon som vet hur man kan få den att användas?
Mats_A
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Mats_A »

Hi !
Have tried to do a simple instruction how to install the Telldus Live Plugin on a Raspberry Pi

http://pysselilivet.blogspot.com/2016/1 ... -live.html

There is also a link if You run Z-Wave devices

Hope it can be to some help, Mats
Mats_A
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Mats_A »

Please note that some apps, for example the latest Elgato Eve V2.5, https://itunes.apple.com/se/app/elgato- ... 95792?mt=8 won't work with Telldus Live so You must apply this fix https://github.com/jchnlemon/homebridge ... /issues/31
MrMoving
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by MrMoving »

Hej!

Jag kommer inte längre än till steget där jag ska installera "dev environment" i Visual Studio.
Hur gör jag det?

Vh,
Christian
lillkillen
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by lillkillen »

Hej!

Jag har precis köpt ett hus och planerar att göra så att alla lampor går att styra via homekit och blev väldigt intresserad då jag såg här att det funkar tillsammans med telldus då det finns fler tillbehör än till homekit. Det jag funderar på är om någon vet av några väggströmbrytare som funkar bra till detta? Behöver både kunna styra för en lampa och två lampor.
Sedan hur svårt är det att installera dessa, är det något en vanlig elektriker klarar av eller?

Edit: Kom på en sak till, förutom en raspberry pi antar jag att jag behöver en typ av sändare, vilken rekommenderar ni?
Mats_A
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Mats_A »

New post is available with new autostart function on boot and which also auto starts the Hombridge software if it fails
http://pysselilivet.blogspot.com/2017/0 ... stemd.html
zip_thn
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by zip_thn »

Hej,
Har lyckats få igång Homebridge på en Mac mini och fått in alla Telldus-prylar utom rörelsedetektor (Proove).
Den registreras som en lampa i Homekit och går inte att använda till något vettigt.
Går det att ändra i config.json eller på något annat sätt få Homekit att kännas vid en rörelsedetektor?

Mvh
Lars
MickeK
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by MickeK »

Hej!

Jag har via http://pysselilivet.blogspot.com/2017/0 ... stemd.html (Stort tack Mats!) Fått igång homebridge med telldus.

Dock får jag upp att min regnsensor (Oregon PCR800) och min UV sensor (UVN800) inte stöds. Finns det något man kan göra åt det så att även dessa fungerar?

Stort tack på förhand!
Post Reply